Problemen in neutraal
- V300 register
- Verbannen
Als de auta wegrijdt bij 1050 met de knop ingedrukt werkt de balg niet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Dan zit er speling tussen aandrijfas en de uitgaande as van de koppeling
Vroeger was daar een set spietjes voor verkrijgbaar
Dan was het geluid weer even verdwenen na montage er van
Knarsen van de tanden bij schakelen is meestal een kwestie van te hoog toerental
Dat kan oa komen door gaskabel die blijft hangen en een verkeerd afgestelde
Of kapotte ontkoppelklep
De pook zelf wil ook nog wel eens kapotgaan of tot vervelens toe losraken
Bovenaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ter info, uit de archieven:
Wouter;6640 schreef : dat is waarschijnlijk het ontkoppelingsmechanisme van je variomatic.
dit bestaat onder andere uit een schakelaartje in de pook, een vacuumklep op je linker binnenspatbord, en een balg op je koppelingshuis.
en natuurlijk de nodige draadjes en slangen tussen deze onderdelen.
alle3 kunnen ze kapot zijn, maar het vaakst gaat de draadverbinding op de schakelaar kapot. Deze beweegt namelijk bij het verzetten van de pook.
je kunt controleren of het vaccuum+mechanische gedeelte van de ontkoppeling nog werkt door een draad van de plus van de accu aan het voorste klemmetje van de klep te verbinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Even ter verduidelijking van de situatie: Als ik in neutraal sta en ik geef gas. Dan zie ik de ontkoppelvork die aan de balg hangt bewegen. (dit leert mij veronderstel ik dat mijn kabeltje in de pook goed is, de ontkoppelklep goed is en de balg werkt). Maar dan draait de cardan wel. Stop ik met gas geven, dan valt het toerental mooi terug naar stationair en stopt de cardan met draaien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Of de auto gaat rijden ligt dan aan de stand van de schakelpook. Oftewel, zodra je gas geeft gaat de aandrijfas altijd draaien. Dit dus ongeacht of de pook in D,N of R staat. Bij welk toerental dit exact gebeurt ligt ook weer aan de afstand van de koppelingsplaat t.o.v. het vliegwiel. Hoe groter die is hoeveel harder het vliegwiel al draait op het moment dat de koppelingsplaat deze gaat raken. Dit zorgt dan voor extra slijtage. Dus probeer de spleet binnen de aangegeven tolerantie te houden.
Het is trouwens af te raden om vaak heel veel gas in neutraal te geven. Omdat de aandrijfas dan onbelast draait op hoge toeren draait binnen zeer korte termijn gebeurt het sporadisch dat dit schade oplevert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zeer ervaren Daf/Volvo kenners beoordelen de auto en kijken wat die wel/niet goed doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.