1.7 met variomatic
- V300 register
- Verbannen
Om de riemen kan ik me niet heel druk maken. Ookal zit er wat meer koppel en vermogen achter, dat wil niet zeggen dat het altijd word gebruikt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het kan extreem hoor.....de 55 van jules noterman is het bewijs van wat hierboven staat. Die verstookte op een rally vaker meerdere sets riemen tot Ed von Tongelen er voor zorgde dat er meer warmte werd afgevoerd en de betrouwbaarheid was toen aanzienlijk verbeterd. Nou weet ik ook wel dat een vario van 55 en een 66/340 op belangrijke punten verschillen maar het principe blijft hetzelfde....als de riemen te warm worden gaan ze smelten en dan is het snel gedaan. Zo extreem als die 55 lijkt me voor dagelijks gebruik niet wenselijk,die zit dik boven de 150 pk met een renault alpine blok en dubbele webers. Maar zo rond de 120 pk moet
,met de genoemde aanpassingen geen probleem zijn mits je zoals al gezegd is,een motor hebt met een relatief geleidelijke vermogens opbouw.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter;219992 schreef : het nadeel is wel dat de 1.7 relatief een heel hoog koppel heeft in het lage en middentoeren gebied, en is dan ook mooi zuinig. Dat gebied kun je met een vario maar heel beperkt gebruik van maken, omdat die juist terugschakelt op koppel.
Die zin snap ik niet helemaal Wouter. Waarom is dat een nadeel?
Als je optrekt zit je met een vario rond de 2500 ? 3000 toeren (daar zit ook het max koppel van de 1.7), en als je je koppel niet nodig hebt schakelt hij terug.
Bij de kickdown gaat hij sowieso op vermogen schakelen, en boven de 80km/h gaat hij ook die kant op.
De toerentallen waarbij de variomatic schakelt blijven het zelfde. Aan dat vacuumsysteem veranderd niks, en de gewichten blijven ook het zelfde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter;220003 schreef : dat zeg ik dus, dat dat niet zo is. Meer koppel aanleggen = automatisch hogere toerentallen draaien.
Ok?, en dat werkt dan met de gewichten in de variomatic?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat ik dr van weet heeft die toen asjes laten draaien en toen zijn dr met testen steeds gewichten bij geplaatst totdat t voldeed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
As my CVT needs some transmission repairs I will be rebuilding the transmission. My plan was in couple of years time to convert to manual and fit a 1.9TD engine that I have in a donor 440.
I am moving more towards the idea to keeping the car CVT but am concerned about the amount of torque the TD engine makes. The car will not be driven especially hard but the transmission will need to be able to take what is there.
Temperature is a problem, what methods have others used to cool things down? There is room to install some cooling fans to aid air flow over the belts.
Also in this thread I notice comments about changing the weights in the primary unit. With a diesel engine would the weights need lighter or heavier?
Is this a totally stupid idea that is not going to work and just destroy CTV units or with some engineering a feasible idea?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
The development department (in Helmond,NL) have actually built one car with the D16 engine. To match the torque curve of the engine they had:
- changed the weights in the primary to extremely large ones (aggressive upshifting)
- different spring set in the secondary pulleys (to accomodate heavier primary weights / match the curve)
- changed the drive ratio in the secundary to a much 'longer' ratio.
unfortunately the car only got up to 100 km/h top speed.
The insurpassable problem is the fact that the variomatic has a limited ratio difference between lowest and highest 'gear', and any diesel engine will not rev much above 4200rpm. You are either burning up the clutch in city traffic or burning up the engine near its redline on the motorway.
edit; using only off the shelf parts it is going to be even more difficult ofcourse! In more modern CVT's the manufacturers often use a very long final drive and add a torque converter between the engine and cvt to provide decent low-speed pulling power.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.