CVT riem of ketting
- V300 register
- Verbannen
Ik ben bezig om een leuke 340 variomatic te kopen. Nu vroeg ik me af of de vct riem vervangen zou kunnen worden voor een ketting of dat er misschien standaard al een ketting op zit.
Het gaat om een 340 DL uit 1986.
Wie oh wie kan antwoord geven.
Groeten Mart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
Volgens mij is het niet mogelijk er een ketting op te leggen. Ik kan er geen technische uitleg bijgeven, maar anders waren beslist anderen je allang voor gegaan met dit idee
- V300 register
- Verbannen
Na hoeveel kilometer is het wijsheid om die riemen te vervangen? Of is het gewoon wachten tot er 1 breekt?
En misschien een adresje voor die riemen?
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
mart1909;212680 schreef : En misschien een adresje voor die riemen?
Volvo dealers, voor 500e meen ik, of aftermarket, dan zijn ze van het merk Roulonds volgens mij.
Te krijgen bij oa.:
Mede clublid mr. Veraa
www.marktplaats.nl/verkopers/15615331.html
Dafhobby
www.dafhobby.nl/
Of onze eigen advertentierubriek zijn goede bronnen
www.volvo300club.nl/advertenties.php
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
- Floris Schropp
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
mart1909;212680 schreef : Dank voor je snelle antwoord!
Na hoeveel kilometer is het wijsheid om die riemen te vervangen? Of is het gewoon wachten tot er 1 breekt?
En misschien een adresje voor die riemen?
Periodieke controle zal duidelijkheid geven of de riemen vervangen dienen te worden. Als ze inscheuringen vertonen is tijdstip van vervangen daar . Foto's van zulke riemen moeten te vinden zijn op i-net. Ik ben ze tegengekomen, maar dat is al een tijdje geleden. Als ze hier niet op het forum staan, dan elders op i-net. Die van mij hebben ca. 25 jaar /ca. 100.000 km dienst gedaan.
Ik heb gekozen voor originele riemen. Wel duurder dan die andere. En wat ben ik blij dat ik voor de originele heb gekozen en niet voor Roulands. Op diverse plaatsen op i-net ben ik verhalen tegengekomen van Roulands die problemen gaven bij afstellen van de riemen, te strak, resulterend in te grote afstand tussen de schijven van secundaire. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoeveel die afstand dient te zijn. Tussen 0,5 mm - 1,5 mm?
Op de combisleuteldag met DCN op 29/09 - 2012 te Amersfoort was er ook zo een geval. Dat betrof een Daf (of Volvo) 66. Maar mogelijk dat het probleem hier speelde dat de secundaire, door een of andere oorzaak, niet in voldoende mate naar voren kon worden geschoven. In ieder geval waren het geen originele riemen die daar werden toegepast. Hoe het verder met deze auto afgelopen is weet ik niet .
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=5559
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Ongeveer 80.000 km met orginele riemen, maar dat is absoluut geen vaste waarde. Door allerlei oorzaken en omstandigheden kan het korter zijn. Is het langer dan heb je geluk of op een dag veel ongeluk. Scheurtjes, versleten blokjes, rafeling aan buitenkant etc. duid op flinke slijtage. Rij niet lang door, omdat je dan een maandje oid wint, dat heeft totaal geen zin in verhouding tot de ongeveer 60.000 of 80.000 km.
Van gebruikte riemen ben ik alleen voorstander als je weet hoe ze er op zaten en als je zeker weet dat ze in behoorlijk goede conditie zijn. En ach, met een jaar internet en bellen op je telefoon ben je ongeveer hetzelfde bedrag kwijt. Dus gewoon een jaartje geen internet op je telefoon en je kunt de riemen makkelijk betalen.