Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-05-2012 18:29 #631994
door V300 register
Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen is gemaakt door V300 register
Beste allemaal,
vandaag bij mijn '86er 340 Vario de luchtspleet gesteld. Vorige week er al 1,5 mm plaatjes tussen uit gehaald en vanwege tijdgebrek pas vandaag verder gegaan. Reed prima alleen toerental moeilijk laag te krijgen. Met wat spelen kwam ik bij 100 geeikte km/u uur op zo'n 3350 a 3400 rpm. Gezien de grotere wielen en ervaringen op het forum geen slechte score.
Om de fotoliefhebbers voor te zijn gelijk maar even een plaatje bijgesloten.:groovy:
Voor de spotters onder jullie, mijn '81er staat op de achtergrond.
Vandaag even gemeten en speling precies 1,5 mm. Nu zat er nog een 1,5 mm vulplaatje in dus heb ik uit messingplaat 0,1mm zes nieuwe vulplaatjes geknipt om zo de speling op 0,2 mm te krijgen. Hierna de wagen laten zakken en de pook van N naar R en D geprobeerd te plaatsen met draaiende motor. Klein beetje tandenpoetsen, snel proefritje gemaakt en wagen schakelt en koppelt goed. Tanden poetsen is een nieuw fenomeen voor deze wagen.
Weer de brug op, ontkoppelaarbalgafstelmoer aangedraait en daarna weer huis toe.
Probleem:
- Tanden poetsen bij stationair toerental (ca 550 a 600 rpm) is gebleven
- In N bij stationair hoor je een licht ratelend geluid
Oplossing: ? ? ?
- Ontkoppelaarsbalgmoer lossen ipv aandraaien?
- Extra 0,1 mm toevoegen (heb huidige spleet nog niet kunnen meten)
- ? ? ? Doe eens een suggestie
Ter info vacuummeternaald in dash staat bij stationair op ca. 10.30 uur
vandaag bij mijn '86er 340 Vario de luchtspleet gesteld. Vorige week er al 1,5 mm plaatjes tussen uit gehaald en vanwege tijdgebrek pas vandaag verder gegaan. Reed prima alleen toerental moeilijk laag te krijgen. Met wat spelen kwam ik bij 100 geeikte km/u uur op zo'n 3350 a 3400 rpm. Gezien de grotere wielen en ervaringen op het forum geen slechte score.
Om de fotoliefhebbers voor te zijn gelijk maar even een plaatje bijgesloten.:groovy:
Voor de spotters onder jullie, mijn '81er staat op de achtergrond.
Vandaag even gemeten en speling precies 1,5 mm. Nu zat er nog een 1,5 mm vulplaatje in dus heb ik uit messingplaat 0,1mm zes nieuwe vulplaatjes geknipt om zo de speling op 0,2 mm te krijgen. Hierna de wagen laten zakken en de pook van N naar R en D geprobeerd te plaatsen met draaiende motor. Klein beetje tandenpoetsen, snel proefritje gemaakt en wagen schakelt en koppelt goed. Tanden poetsen is een nieuw fenomeen voor deze wagen.
Weer de brug op, ontkoppelaarbalgafstelmoer aangedraait en daarna weer huis toe.
Probleem:
- Tanden poetsen bij stationair toerental (ca 550 a 600 rpm) is gebleven
- In N bij stationair hoor je een licht ratelend geluid
Oplossing: ? ? ?
- Ontkoppelaarsbalgmoer lossen ipv aandraaien?
- Extra 0,1 mm toevoegen (heb huidige spleet nog niet kunnen meten)
- ? ? ? Doe eens een suggestie
Ter info vacuummeternaald in dash staat bij stationair op ca. 10.30 uur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-05-2012 20:58 #907650
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
het tandenpoetsen geeft aan dat de koppeling net teveel aangrijpt bij stationair toerental. de ontkoppelaar kan ook niet meer doen dan de koppeling zelf al doet onder de 1000 toeren.
oplossing is, n?t iets dikkere vulplaatjes monteren. in dit geval zou ik de dunste plaatjes pakken, die zijn iets dunner dan 0,5
oplossing is, n?t iets dikkere vulplaatjes monteren. in dit geval zou ik de dunste plaatjes pakken, die zijn iets dunner dan 0,5
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-05-2012 08:40 #907671
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
Dank je Wouter, dat idee had ik al maar een beetje zekerheid helpt ook wel, je weet maar nooit of je iets over het hoofd ziet. Ga er morgen nog 0,1 mm bijstoppen en kijken of dat afdoende is. En anders knippen we er gewoon nog drie:humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-05-2012 21:10 #907724
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
ik heb precies hetzelfde gehad toen bij de mijne de nieuwe koppeling gemonteerd was. Precies op 1.5mm deed ie ook tandjes poetsen. Nu na een paar 1000km gereden te hebben, veel start-stop momenten, is het tandjes poetsen een heel stuk minder geworden.. Alleen nog als ik te snel van voor naar achter of van achter naar voor wil schakelen wortd ik gewaarschuwd met een vette krak! Rustig aan is het devies..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-05-2012 17:05 #907775
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
Wel, vandaag nog zes plaatjes van 0,1 mm geknipt en er tussen geplaatst. Probleem opgelost. Heb er nu dus vier plaatjes van 0,1 tussen zitten.
Rijdt goed, schakelen gaat goed en ontkoppelen is probleemloos. Heb ook gelijk de tip uit een andere discussie toegepast, de terugslagklep op de EMVK plaatsen. Voor mijn gevoel is het nu beter maar ik heb nog steeds het idee dat er bij versnellen een te grote toerental stijging te bemerken is. Ook als je 100 rijdt en gas geeft stijgt het motortoerental te makkelijk ten opzichte van de snelheid. Zou het motortoerental bij deze snelheid niet gewoon direkt gekoppeld moeten zijn aan de snelheid? Vario zou dan toch ook op max moeten staan.
Zoals het er nu uit ziet kom ik dit weekeinde in Leidschendam even een bakkie doen en wat handjes schudden. Gezellie....................
Rijdt goed, schakelen gaat goed en ontkoppelen is probleemloos. Heb ook gelijk de tip uit een andere discussie toegepast, de terugslagklep op de EMVK plaatsen. Voor mijn gevoel is het nu beter maar ik heb nog steeds het idee dat er bij versnellen een te grote toerental stijging te bemerken is. Ook als je 100 rijdt en gas geeft stijgt het motortoerental te makkelijk ten opzichte van de snelheid. Zou het motortoerental bij deze snelheid niet gewoon direkt gekoppeld moeten zijn aan de snelheid? Vario zou dan toch ook op max moeten staan.
Zoals het er nu uit ziet kom ik dit weekeinde in Leidschendam even een bakkie doen en wat handjes schudden. Gezellie....................
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 7
10-05-2012 23:05 #907818
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
Riemspanning controleren? of toch iets lek in het membraam/vaccuumsysteem?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-05-2012 20:31 #907857
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
Riemen heb ik op gevoel strak gezet, zouden denk ik hoog uit te strak kunnen staan. Schijfafstand is nog niet naar gekeken. Vacuumlek zou kunnen maar heb ik nog niet kunnen constateren.
Misschien verwacht ik wel te veel maar als ik zonder kick-down vanaf ca. 80 versnel gaat het toerental veel sneller omhoog als de snelheid. Wanneer ik dan het gaspedaal op laat komen komt de boel weer in balans op een constante snelheid en toerental. Volgens mijn subtiele gevoel zou dit op deze snelheden niet meer moeten plaatsvinden omdat je in de hoogste versnelling zit.
Moet ik er misschien wel bij vertellen dat er een andere, kleinere, nieuwe (ford) carburateur geplaatst is en dat rijdt verder perfect. Kan me echter niet voorstellen waar dit dan van invloed op zou moeten zijn.
Misschien verwacht ik wel te veel maar als ik zonder kick-down vanaf ca. 80 versnel gaat het toerental veel sneller omhoog als de snelheid. Wanneer ik dan het gaspedaal op laat komen komt de boel weer in balans op een constante snelheid en toerental. Volgens mijn subtiele gevoel zou dit op deze snelheden niet meer moeten plaatsvinden omdat je in de hoogste versnelling zit.
Moet ik er misschien wel bij vertellen dat er een andere, kleinere, nieuwe (ford) carburateur geplaatst is en dat rijdt verder perfect. Kan me echter niet voorstellen waar dit dan van invloed op zou moeten zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
11-05-2012 21:27 #907861
door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
Hm, dat lijkt verdacht veel op het probleem dat bij mijn 340 optreed bij ca 140 op de teller (kan natuurlijk net zo goed zijn dat ik er helemaal naast zit)
Toerental dat stijgt maar de snelheid neemt maar traag toe, maar die stijgt dus echt wel? (bij mij zakt ie juist langzaam)
Staat die koppeling dan (toch) te slippen? ( ik probeer maar wat met je mee te denken)
Toerental dat stijgt maar de snelheid neemt maar traag toe, maar die stijgt dus echt wel? (bij mij zakt ie juist langzaam)
Staat die koppeling dan (toch) te slippen? ( ik probeer maar wat met je mee te denken)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-05-2012 22:51 #907864
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
Tja, dat is mijn idee ook dat die plaat toch geen grip heeft of dat de gewichten niet ver genoeg naar buiten geslingerd worden om genoeg druk te geven aan de plaat. Toen ik laatst het eerste plaatje ertussen uit haalde heb ik met perslucht het stof er even tussen uit geblazen en moest toen extra lichten ontsteken om nog wat te zien, kwam me toch een wolk stof uit......
Even ter INFO: Doe dit niet zonder masker(tje) en alleen met de deuren open.
Alle kans dat de scharnier punten van de gewichten te veel weerstand ondervinden en dus niet geheel uit gaan waardoor de druk op de plaat dus minder zijn (F = m x a)
Zit er over te denken om gewoon maar een nieuwe plaat te plaatsen en dan alles maar even te cleanen. Alles onder de noemer "gevalletje achterstallig onderhoud". Er zat dan ook ca. 2,6 mm tussen bij aankoop.
Al het bovenstaande valt onder het aangegeven brainstormen.
Even ter INFO: Doe dit niet zonder masker(tje) en alleen met de deuren open.
Alle kans dat de scharnier punten van de gewichten te veel weerstand ondervinden en dus niet geheel uit gaan waardoor de druk op de plaat dus minder zijn (F = m x a)
Zit er over te denken om gewoon maar een nieuwe plaat te plaatsen en dan alles maar even te cleanen. Alles onder de noemer "gevalletje achterstallig onderhoud". Er zat dan ook ca. 2,6 mm tussen bij aankoop.
Al het bovenstaande valt onder het aangegeven brainstormen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-05-2012 11:40 #907892
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Luchtspleet gesteld, tandjes poetsen
Ik had dit verhaal voor gisteren nog niet gelezen maar de uitleg was wel duidelijk hoop ik. Je schakelt dus met het gaspedaal, veel gas is veel toeren.
Pas vanaf een km of 110 / 120 loopt de regeling op zijn eind en gaat de motor bij meer gas niet direct meer toeren lopen.
Pas vanaf een km of 110 / 120 loopt de regeling op zijn eind en gaat de motor bij meer gas niet direct meer toeren lopen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets