Tegelijk vacuum op beide slangetjes

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 16:55 #630963 door V300 register
Tegelijk vacuum op beide slangetjes is gemaakt door V300 register
Ik dacht het probleem te hebben verholpen met een andere emvk maar nee, het gekke:
De auto schakeld niet lekker op.
Ik ben wat aan het testen geweest en nu kom ik erachter dat na controle van de membramen en slangen van en naar de vario, die allemaal heel zijn althans zo lijkt het, er op beide slangen naar de vario vanaf de emvk vacuum komt.
Als ik dus de bergrem aanzet en ik trek de opschakelkant eraf dan zuigt hij daar (ook) vacuum.
Enig idee wat er aan de hand is want dit hoort volgens mij niet zo.
De opschakel en terugschakel zijn toch niet inwendig in de trommel verbonden met elkaar?
Ik heb dit ook bij beide trommels getest en daar is het aan de hand.
Iemand enig idee?
mvg,
Edwin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 17:21 #865208 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
Heb je deze tests gedaan?
www.volvo300club.nl/berichten.php?conten...agnose&menu=techniek

Met de bergrem aan, komt je stationaire toerental dan niet boven de 1800 uit waardoor ook het opschakelvacu?m wordt ingeschakeld? Heb ik zelf nooit getest, dus het is voor mij ook een vraag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
13-02-2011 17:31 #865212 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
Dat is toch wel apart...het relais in het tacho-relais (hence the name:)) zorgt er voor dat maar ??n spoel tegelijk bekrachtigd kan worden, de opschakel of de terugschakelkant.

Ik zit te denken aan een afgebroken klepje in de op dan wel terugschakel kant.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 17:45 #865215 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
Oja, duh...klepje(s) dus, grote kans dat die bij beide EMVK's kapot waren. Heb je de oude nog bewaard?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 18:47 #865225 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
Trek beide slangen los en hang een vacuummeter aan de uitgangen. Graag resultaat hier melden, dan zien we verder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 21:49 #865255 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
Bedankt voor de reacties maar ik zal het even wat duidelijker uitleggen.
Als ik de bergknop aanzet dan werkt de emvk op 1 kant, de remkant en niet ook de opschakelkant, gechecked.
Trek ik nu de opschakelslang los van de emvk dan zuigt deze vanuit de vario ook vacuum.
Het lijkt dus alsof er een verbinding zit in de vario tussen de rem en opschakel.
Ik weet niet of dit dus normaal is want het lijkt mij dat er ook ergens weer lucht vandaan moet komen om de membramen weer te beluchten om in rust stand te kunnen komen.
Ikzelf zit te denken aan de doorvoerpotjes in de trommel, rubber rond ding waar de deksel weer in het midden in gaat.
De deksel zelf lekt niet bij de doorvoer naar de slangetjes.
Alvast bedankt voor de reacties.
mvg,
Edwin.
btw: Volvo 340 GL Black TP-54-FD

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 22:25 #865257 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
Oftewel:

bij blazen aan ??n kant komt de lucht via de andere slang eruit. Dit resultaat betekent dat er een grote lekkage in de primaire is. Dit duidt meestal op een compleet doorgescheurd membraan. Die zijn te vervangen, maar daarvoor moet de auto wel op een brug; dit is dus een klus die op een sleuteldag gedaan kan worden

Als je in de opschakelslang blaast, dan komt het waarschijnlijk uit de terugschakelslang? Ik weet niet of ik de analyse goed heb gemaakt hoor. Dit heeft gewoon mijn interesse (kijken of ik het snap).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 22:32 #865258 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
Dan moet ik wel heel hard blazen. De membramen zijn echter niet stuk of gescheurd vandaar dat ik zit te denken aan het rubberen ding(?) wat in het midden zit, achter de deksel op het membraam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 22:39 #865259 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2011 23:12 #865261 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegelijk vacuum op beide slangetjes
ja, met deze extra uitleg klinkt het inderdaad als een versleten setje keerringen in de doorvoerpotjes.

heb hetzelfde in mijn daf, daarbij heb ik zelfs de terugschakelkant als opschakelkant aangesloten omdat ie anders veel te weinig vacuum (en dus teveel toeren) heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD