Variomatic aanduwen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2011 01:49 #889804 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Variomatic aanduwen
Dat wordt iets voor de technische handboeken: hoe duw ik een carburateur aan?.........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2011 08:33 #889806 door V300 register
Da's toeval dan, want een variomatic krijg je niet gestart puur door hem aan te duwen. Aanduwen om te starten doe je als je accu leeg is o.i.d. ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2011 09:54 #889809 door V300 register
Ik zal ze eens vragen hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Ik begrijp t ook niet

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2011 10:26 #889810 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Variomatic aanduwen
ik denk dat ze niet snappen hoe aanduwen moet en de startmotor erbij gebruikt hebben. vervolgens dus een kwestie van geluk of lang genoeg starten.

je kunt namelijk voor zover ik weet vanaf de variokant niet de koppeling laten pakken..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2011 10:36 #889812 door V300 register
Waarschijnlijk net zo lang gas bij gegeven tot het arme ding wel bleef lopen ;)

Of, alternatieve oorzaak: met veel moeite gestart gekregen, in D of R gezet, af laten slaan en vervolgens vruchteloos geklik horen bij het opnieuw starten.

Handchoke + vario = ideale wegrijbeveiliging :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-10-2011 10:42 #889814 door V300 register

Bampwns;168198 schreef : ??n van mijn buren was blijkbaar vroeger een Volvogaragist en zijn tot de conclusie gekomen dat het dus toch aan de startmotor ligt, hij is helemaal versleten.
Hebben met een hamer erop geklopt en af en toe draaide hij maar na een tijd gebeurde de klik zelfs niet meer. Dat wordt dus een nieuwe startmotor kopen :)

Maak de startmotor eens open en kijk of de koolborstels versleten zijn. Als dat je probleem veroorzaakt dan die (uiteraard) vernieuwen. Die kosten zo ergens rondom Euri 8,-- per twee. (In het zakje zoals ze aan mij geleverd werden zaten er ook nog twee nieuwe veertjes bij). Bij vernieuwen van de koolborstels dient een van de twee gesoldeerd te worden. (De ander heeft kabelschoen of schroefoog aansluiting, weet nu even niet meer precies welke toegepast werd). Als je handig bent kun je dat zelf. Gewoon harskern tinsoldeer gebruiken. Wel is wenselijk een enigzins potente soldeerbout te gebruiken. Ca. 125 Watt zal denk ik wel voldoende zijn.

En als je startmotor dan toch open ligt inwendig hier en daar even schoonmaken en hier en daar van nieuw vet en/of druppel olie voorzien. Op het forum staat ergens een 'how to' handleiding repareren startmotor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2011 18:06 #890174 door V300 register
Powerlfux, je had gelijk! Die gasten wisten blijkbaar niet eens wat het concept aanduwen inhoud! ze hebben hem idd terwijl ze duwden gestart met de startmotor!

dus een tip voor iedereen, leen je schtje niet uit aan TU-studenten, die zijn niet zo slim als ze lijken :P

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2011 19:58 #890183 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Variomatic aanduwen

Spurt;186333 schreef :

Bampwns;168198 schreef : ??n van mijn buren was blijkbaar vroeger een volvogaragist en zijn tot de conclusie gekomen dat het dus toch aan de startmotor ligt, hij is helemaal versleten.
Hebben met een hamer erop geklopt en af en toe draaide hij maar na een tijd gebeurde de klik zelfs niet meer. Dat wordt dus een nieuwe startmotor kopen :)

.....Maak de startmotor eens open en kijk of de koolborstels versleten zijn. Als dat je probleem veroorzaakt dan die (uiteraard) vernieuwen.....

daar zat ik ook aan te denken. :y: een "nieuwe" startmotor is gauw genoeg gekocht. :yesyes:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-10-2011 11:49 #890206 door V300 register
Mijn huisgenootjes hebben me ook wel eens opgebeld nadat ze 2500 meter verderop bij een stoplicht stil stonden: "ja ik trap de koppeling in en hij slaat af" "hoever heb je de choke?" "helemaal uitgetrokken" "doh-_-"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2011 10:56 #890528 door V300 register
Haha, ongeloofelijk dat dit soort mensen bestaan, dat waren zeker ook uni studentjes :p

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC