Vraagje na het testen van de EMVK

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2011 15:36 #630910 door V300 register
Vraagje na het testen van de EMVK is gemaakt door V300 register
Vandaag de EMVK voor de zekerheid nog maar een keertje getest en de druk langer vast geprobeerd te houden. Wat blijkt nu:
Slang B houdt de druk vast en blaast hem ook weer uit, zelfs na 10 seconden vasthouden. Dit zou dus al betekenen dat de membranen en het doorvoerpotje in orde zijn. Slang A houdt echter slechts heel even de druk vast, maar je merkt dat hij langzaam weg loopt. Na 3 seconden vasthouden komt er nog een beetje lucht uit, maar na 10 niet meer. Dit zou dus betekenen dat er onder de auto een slang gescheurd of los geschoten is. Los geschoten kan ik me niet voorstellen, aangezien hij de druk wel even vasthoud. Ik heb dus het idee dat er ergens een klein scheurtje zit in de slang. Vanavond zet ik de auto even op de brug. Nu is mijn vraag: waar loopt deze slang ergens?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2011 16:50 #861002 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vraagje na het testen van de EMVK
neuh scheurtje in de slang komt niet zo veel voor; denk dat bij jou een klein gaatje in een keerring op het doorvoerpotje zit; ene kant dicht daarbij wel af en de andere kant niet.

met de auto op de brug bij beide uiteinden van het primaire; naast de poelies de slangetjes lostrekken (hebben beiden verschillende grootte, op letten bij terugplaatsen) en dan per kant nog een keer die blaastest doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-01-2011 17:15 #861005 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje na het testen van de EMVK
Oke bedankt! Nu is er nog een probleempje:
De aansluiting voor voor slang B begint te zuigen zodra de bergrem erop gezet wordt. Maar de aansluiting voor slang A gaat niet zuigen bij 1800 toeren. Je hoort wel een klik, maar de aansluiting zuigt niet. Dit betekent volgens de test dat er een rubbertje in de EMVK is afgebroken. Nu zal ik dus een revisiesetje moeten gaan bestellen. Maar is dit in de tussentijd ook nog anders op te lossen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2011 17:07 #866456 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje na het testen van de EMVK

Freek van Triel;166421 schreef : Oke bedankt! Nu is er nog een probleempje:
De aansluiting voor voor slang B begint te zuigen zodra de bergrem erop gezet wordt. Maar de aansluiting voor slang A gaat niet zuigen bij 1800 toeren. Je hoort wel een klik, maar de aansluiting zuigt niet. Dit betekent volgens de test dat er een rubbertje in de EMVK is afgebroken. Nu zal ik dus een revisiesetje moeten gaan bestellen. Maar is dit in de tussentijd ook nog anders op te lossen?


Als de rubbertjes afgebroken zijn maar nog wel geschikt om te worden gelijmd, kunt ge die (rubbertjes) lijmen. Met secondelijm. Hier staat een verslag van zo een reparatie forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6290

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-02-2011 18:23 #866465 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje na het testen van de EMVK
Dat is echter wel een 'tussentijdsoplossing'. Precies wat Freek zoekt maar voor de lange termijn is revisie of een (deel van een) andere EMVK de betere solutie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2011 09:14 #866621 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Vraagje na het testen van de EMVK
Zonder reclame te willen maken :woops: maar er bestaat ondertussen een revisiekit voor de EMVK.
Zoek maar eens op internet of in de advertenties hier.
Dan hoef je geen andere EMVK's meer te kanibaliseren yeehaa!.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2011 15:27 #866651 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje na het testen van de EMVK
Toen ik mijn rubbertjes repareerde (Bison secondelijm), ca. 8 maanden / ca. 2.350km geleden, bestond er, bij mijn weten, nog geen revisiesetje voor de EMVK. De reparatie van mijn EMVK houdt het nog steeds. Ca. 8 maanden en ca. 2.350km geleden is weliswaar geen mijlpaal (maar wat niet is kan nog komen), maar toch ook geen slecht begin, dacht ik. En de rubbertjes van de EMVK's die af-fabriek in de 340's gemonteerd zijn, hoe lang houden die het vol? In mijn auto zijn ze nog nooit vervangen of gerepareerd (tot aan die ingreep hierboven bedoeld van ca. 8 maanden geleden). Mijn auto is > 25 jaar & bijna 108.400km oud. Toen ik ontdekte dat de rubbertjes van mijn EMVK kapot waren, waren ze dat (of, zullen ze dat zijn geweest) al enige jaren. Ik had het echter nooit in de gaten. Dom van mij weet ik, echter anderen (verzachtende omstandigheid voor mij) met meer variomatic kennis dan ik, hadden het ook niet in de gaten. Dankzij het uitvoeren van de tests die hier op het Volvo 300 forum staan (bij bepaalde rijsnelheden hoort de motor bepaalde toeren te draaien; een toerenteller is in mijn voiture aanwezig, dus dat maakte het uitvoeren van die test meteen al makkelijker) en het negatief resultaat daarvan, en vervolgens aansluiten (fluitje van een cent) van een vacuummeter aan de EMVK bemerkte ik eenduidig dat er iets niet in orde was. Nadat de EMVK met de billen bloot lag openbaarde zich het probleem (vol in kleine omvang): kapotte rubbertjes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2011 18:44 #866665 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje na het testen van de EMVK
ja, soms wil het repareren met secondenlijm wel langer dan 2 weken houden.

maar vaak... is het toch tijdelijk. Met nieuwe rubbertjes, o-ringen en een nieuwe diode kan een emvk er weer jaren tegen.
En voor die nog geen 25 euro voor een setje kun toch eigenlijk niet sukkelen, vind ik tenminste. 2 tanken leegrijden zonder opschakelvacuum kost m??r aan extra brandstofverbruik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2011 21:31 #866700 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje na het testen van de EMVK
Schijnt ook dat zonder kapotte klepjes het vacu?m n?g beter wordt van het revisiesetje (met name de O-ringen, ergens gelezen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2011 22:03 #866719 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vraagje na het testen van de EMVK

punkazz;169850 schreef : Schijnt ook dat zonder kapotte klepjes het vacu?m n?g beter wordt van het revisiesetje (met name de O-ringen, ergens gelezen)


Dat zal, denk ik, gelezen zijn in het bericht d.d. 20-02-2011, 22.30u van V3C forumlid 'AvdAkker'.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD