Renix geeft geen/slecht toerentalsignaal

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2010 19:18 #850782 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Renix geeft geen/slecht toerentalsignaal
ja, in dat geval is de eindtransistor defect; oorzaak hiervan kan evt een opgeblazen diode in het EMVK zijn, zeker aangezien hij het met 2 tacho's ook doet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-10-2010 20:21 #850792 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Renix geeft geen/slecht toerentalsignaal
Als je de aansluitdraden op de EMVK verwisselt heeft dat zelfde effect: tacho stuk

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 14:46 #850841 door V300 register
Even samenvatten om te controleren dat ik het goed snap:

De diode van de EMVK is kapot gegaan en omdat er op het tachorelais geen diode zit is de eindtransistor overleden.

Heb ondertussen al de juiste info voor reparatie gevonden via users.edpnet.nl/antiekeradio/reparatie_tachorelais.htm en hier: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2...eparatie+tachorelais

Vroeg me nu af zoals Jean Luc oppert of een diode op de aansluiting D15 en D16 ook werkt ? Zo ja, moet je dan D15 en D16 allebeide gebruiken of is 1 genoeg en welke dan ? Dit komt uit het verhaal niet duidelijk naar voren.

Daarnaast vraag ik me af waarom de diode van de EMVK dan kapot zou zijn gegaan. Is dat een onderdeel dat slijt ?

Heb de EMVK uit elkaar geschroefd en zie aan de opschakelkant deze diode zitten.

Heb geprobeerd om deze door te meten, maar kreeg geen signaal (pieje) te horen. Ik meet dan vanaf links naar rechts. Is die dan kapot ?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2010 16:00 #850842 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Renix geeft geen/slecht toerentalsignaal
de diode is parralel aangesloten op de spoel, je moet dus 1 pootje van de diode los solderen voor je hem kunt meten.

vervolgens kun je de spoel doormeten (moet rond de 33/35? zijn)
en doormeten of de diode aan de juiste zijde spert ( kan zijn dat hij aan 2 kanten vrije doorlaat heeft, of 2 kanten spert etc)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 17:22 #850849 door V300 register
Zoals op de foto van links naar rechts hoort de diode te sperren. De andere kant op zou hij wel door moeten laten. Echter geldt nog steeds wat Anjo zegt: 1 kant lossolderen anders kan je er niet aan meten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 22:09 #850873 door V300 register
diode hoeft niet stuk te zijn even in donker de draden verwisselen is genoeg om de transistor op te blazen : diode geleid dan en gaat pas bij 1 amp stuk de tor eerder

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2010 22:32 #850879 door V300 register
Spoel is gemeten en geeft een waarde van ruim 31. 4 andere spoelen die ik gemeten heb geven allemaal ook die waarde door.

De diode heb ik losgesoldeerd en spert van links naar rechts. Van rechts naar links meet ik waardes van rond de 4.8

Zal van de week de extra diode laten bijsolderen door een vriend van me op zijn werk en gelijk een nieuwe transistor laten plaatsen. Zal dat met al mijn reserve tacho's ook gelijk laten doen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 11:51 #850896 door V300 register
het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het verhaal van diodes en tachorelais ervoor gaat zorgen dat de toerental output van de Renix defect gaat....

een en ander zit in de print van het tachorelais namelijk vrij ver uit elkaar, zowel fysiek als in het schema.

wat stuk gaat bij defecte diode in de EMVK, is de transistor die de stroom door de opschakelspoel schakelt. De toerental input schakelt via een IC circuit de gate zijde van die transistor, deze invloed is dus ??nrichtingsverkeer.

Daarbij is het nog altijd zo dat als de emvk als een dolle begint op en neer te schakelen, zowel het tachorelais als de diode in de EMVK goed moeten zijn.

Als de diode/ het tachorelais stuk zijn reageert de EMVK alleen nog op terugschakel situaties.

m.a.w. als de verbinding (bedrading) tussen renix en tachorelais/toerenteller ook tijdens het rijden/toerental/snelheid stabiel is, moet het aan ??n van de volgende dingen liggen:

- sluiting van signaaldraad naar massa
- interne sluiting van signaal ingang toerenteller naar massa
- interne sluiting van signaal ingang tachorelais naar massa
- onderbreking signaaluitvoer vanuit RENIX

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 19:38 #850927 door V300 register
Heb bij toeval de reden gevonden !

Toen ik vandaag met de auto een stuk reed baalde ik van de hoge toeren en gaf een klap (frustratie zeker :woops:) op de los op het dashboard staande toerenteller. Die schoot even omhoog en zakte weer naar 0, zag echter ook de vacuummmeter van de opschakelkant even uitslaan. Dacht gelijk "ja hoor, het zal toch niet ....". Gestopt en de kabel bij het tachorelais losgehaald, probleem opgelost ! Alle schakelingen zijn 100 % in orde en de toeren dalen keurig, het is weer variomatisch genieten yeeehaaa!

Dus er zit een rare storing in mijn toerenteller die er voor zorgt dat het tachorelais van slag af raakt. Nu die nog oplossen :grr2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-10-2010 19:53 #850930 door V300 register
oorzaak 1 of 2 van mijn lijstje dus

I knew it :D :D :D

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC