Renix geeft geen/slecht toerentalsignaal
- V300 register
- Verbannen
Ik rij 120 op de snelweg en zie ineens mijn vacuum wegvallen en de toeren ook. Daarna kwamen ze beiden weer terug, maar daarna gingen ze allebeide enorm te keer. Hoorde ook de EMVK klikken alsof die totaal op hol geslagen was. Dat klopt op zich wel want het tachorelais weet natuurlijk niet of die nu wel of niet meer dan 1800 toeren krijgt. Dacht eerst aan een massaprobleem, heb alle massapunten nagekeken en die geven keurig 0.0 weerstand en ze piepen goed ook als ik er aan schudt/trek.
Heb nu de draden van de Tacho-aansluiting allemaal nagekeken en die zijn ook goed. De Voltmeter staat goed en met contact aan meet ik overal 12,47 VOLT.
Nu de draad rechtstreeks op mijn toerentalmeter aangesloten en niet meer naar het tachorelais laten lopen. De toeren doen het soms goed, maar 70% van de tijd zeker niet. Kan het zijn dat de RENIX kapot is op dat onderdeel, zou er wat los kunnen zitten omdat die soms wel een signaal geeft en dan weer niet ?
Herkent iemand dit ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
eerste waar ik aan denk is een los contact wat bij metingen wel goed is maar tijdens het rijden af en toe los gaat.
wat eventueel ook zou kunnen is dat de BDP sensor mottig is. Of merk je verder aan het draaien van de motor helemaal niks???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;157994 schreef : het vacuum wat wegvalt, is dat het opschakelvacuum of gewoon het motorvacuum?
eerste waar ik aan denk is een los contact wat bij metingen wel goed is maar tijdens het rijden af en toe los gaat.
wat eventueel ook zou kunnen is dat de BDP sensor mottig is. Of merk je verder aan het draaien van de motor helemaal niks???
Heb 2 vacuummeters aangesloten. 1 op de opschakelkant en 1 op de terugschakelkant. Allebeide zijn afgetakt na de EMVK.
Het motorvacuum lijkt mij goed, want als ik rem zie ik de meter van de terugschakelkant keurig naar (max) 0.5 gaan en daar blijven staan.
Ik zie op mijn opschakelvacuummeter steeds het vacumm wegvallen en plots ietsje inkomen en dan gelijk weer wegvallen. Hoor dan gelijk ook de EMVK als een zot klikken.
BDP sensor heb ik ook aan gedacht, maar aan de motorloop merk ik totaal niets. Kan hem wel schoonmaken (5 weken geleden ook gedaan) en doormeten op juiste waarde.
Als het een los contact is kan het zoals ik er naar kijk alleen in de RENIX zitten. Dit omdat ik nu de toerentalmeter rechtstreeks op de RENIX aangesloten heb en daar ook steeds of rare waardes af lees of juist helemaal niets ! Is die Renix te openen en te solderen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Dat kan verklaren waarom jouw tacho (aansturing emvk) en toerenteller niet goed functioneren tewijl de motor prima draait.
De Renix is afgezien van de daaropzittende bobine niet te demonteren, alle electronica is ingegoten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Er moet dus intern ook een aftakking zitten naar de grijze draad van Stekker A (oranje draad is dan massa en de blauwe Plus). Daar waar die aftakking plaatsvindt lijkt dus iets los zitten en soms wel en vaak niet contact maken. Omdat dit dan ingegoten zit is er niets te repareren en moet ik dus (weer) een andere RENIX vinden.
Dit klopt ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
het signaal van de BDP sensor is als stekkerverbinding de input, dit is intern de output voor toerentalopties (A-1) en parralel eraan output voor de chip die er de bobine mee aanstuurd.
gezien het bij jou om een ombouw gaat, zou ik me concentreren op de bedrading die je vanaf de renix aangelegd hebt. hoe heb je de A-stekker eigenlijk aangesloten; oude V300 stekker gebruikt en de draden verlengd oid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;158151 schreef : nee is parralel,
het signaal van de BDP sensor is als stekkerverbinding de input, dit is intern de output voor toerentalopties (A-1) en parralel eraan output voor de chip die er de bobine mee aanstuurd.
gezien het bij jou om een ombouw gaat, zou ik me concentreren op de bedrading die je vanaf de renix aangelegd hebt. hoe heb je de A-stekker eigenlijk aangesloten; oude V300 stekker gebruikt en de draden verlengd oid?
Aha, dat levert een andere kijk op de zaak.
Ik heb de A-stekker van een 340 gepakt waar circa 15 cm draad nog aan zat. De grijze draad heb ik verlengd met AMP-stekkers (mannetje-vrouwtje noem ik ze even) en geschakeld naar het tachorelais op het juiste pootje; die waar de 2 grijze draden uitkomen. De stekker van het tachorelais was ook met een x-aantal centimeter draad, dus ook daar weer 2 AMP-stekkers.
De oranje draad ligt aan de massa. Heb hiervoor een bestaand boutgat in het chassis gepakt nl de bout van de plaat die de accu vastklemt. Eerst deze plek geheel schooongemaakt, daarna opgeschuurd met een draaiborstel op de boormachine en een nieuwe bout met extra ring. Daar de draad met een oogstekker onder vastgemaakt en dit geheel met kopervet dichtgesmeerd.
De blauwe draad heb ik verlengd met AMP-stekkers naar een geschakelde plus van de zekeringenkast.
Omdat ik zeker wou zijn of alle draden goed zijn heb ik ze zowel gemeten door met de multimeter te 'piepen' en te kijken naar de weerstand. Alle 3 draden van de A-stekker piepen van allereerste begin tot het laatste eind en ze geven 0.00 weerstand.
Kun je hier iets mee ?
Omdat ik nu wel wou weten hoe zo'n RENIX in elkaar zit heb ik een oude defecte gedemonteerd.
Dit is het resultaat:
Alles is dus te demonteren. Het enige punt is dat aan de vacuumvervroeger 2 dunne draadjes zitten welke aan de printplaat vastzitten. Weet wel waar aan de printplaat, maar waar ze aan de vacuumvervroeger zitten is niet geheel duidelijk. Er stak een 'tonnetje' van circa 8 mm hoog en 4 mm dik uit wat ik vermoed de aansluitplaats van deze 2 zal zijn. Zie nl bovenop dit tonnetje 1 plekje en 1 aan de zijkant. Dit tonnetje zit aan de achterkant van item nr 3 vanaf rechts op de onderste rij gezien op de bovenstaande foto. In dit zwarte kokertje lijkt mij een spoeltje te zitten die naar ik vermoed het menbraam laat bewegen.
Printplaat:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
even serieus; de vacuumpot is een input van de unit. Dus er komt vacuum op, waardoor het membraan beweegt, waardoor een elektrische waarde veranderd wordt. Het zou intern zomaar een miniatuur schuifpotmeter kunnen zijn.
Tegenwoordig wordt dit puur gedaan via MAP sensoren (manifold absolute pressure) omdat daarmee ook compensatie van de luchtdruk mogelijk is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ja dan lijkt het er inderdaad op dat de fout wederom in de renix zit..hengel;158180 schreef : Omdat ik zeker wou zijn of alle draden goed zijn heb ik ze zowel gemeten door met de multimeter te 'piepen' en te kijken naar de weerstand. Alle 3 draden van de A-stekker piepen van allereerste begin tot het laatste eind en ze geven 0.00 weerstand.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als ik de motor stationair laat lopen en ik druk het rempedaal in wordt de EMVK terugsschakelkant geschakeld en zie ik netjes voldoende vacuum op de meter komen.
Als ik gas geef wordt de EMVK boven de 1800 toeren niet geschakeld door het tachorelais. Hoor geen klik en zie dus ook geen vacuum op de andere meter.
Heb ondertussen 2 andere RENIXEN geprobeerd (allemaal de juiste 412 A), maar daarbij is het resultaat hetzelfde. Daarna nog 2 andere tachorelais geprobeerd, maar allemaal doen ze hetzelfde.
Tevens de weerstand van de opnemer gemeten en die is keurig 216 (WPH schrijft 220 +-60 voor).
Omdat de motor wel goed loopt en ik nu ook een signaal krijg op de toerenteller moet de fout toch in de tacho zitten ? Ik heb alleen tacho's zonder de achteraf geplaatste diode. Kan het zo zijn dat alle tacho's kapot zijn ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.