Opschakelen variomatic

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2007 22:30 #625994 door Ted Bogers
Opschakelen variomatic is gemaakt door Ted Bogers
Het is weer zover. Een amdere 340 en hij schakelt niet zoals het moet.
Ik heb de EMVK met tacho-relais uit een goed schakelende 340 overgezet maar dit mocht niet baten. De remschakelaar op de hoofremcylinder doorverbonden maar dit mocht ook niet helpen.

Ik heb nog even 2 vragen:

De 2 slangen (Dun en Dik) van EMVK naar voorste membranen moet je volgens mij kunnen controleren door er op te blazen?
Als ik erop blaas krijg ik goede weerstand. Heb wel het idee dat er iets uit andere slangetje terugkomt maar dit kan ook aan de vervorming van het membraam liggen (vermoed ik)

Wie kan mij wijzer maken?

Ik heb het vermoeden dat je door het gaspedaal geheel in te drukken een kontact losmaakt van de aarde.
Dit zou betekenen dat bij normaal gas geven (Zonder kick-down) dit groen-gele draadje verbonden is met de massa.

Graag wil ik weten of dit klopt zodat ik kan controleren of het aan het kick-down schakelaartje ligt.


Voorbaat Dank,


Ted Bogers
Dordrecht

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2007 12:41 #671699 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
dat is de truc ja. bij geen volgas moet dat aan massa liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2007 20:04 #671764 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Opschakelen variomatic
Bij contact aan hoor ik de EMVK tikken wanneer ik het gaspedaal helemaal indruk, als ik op de rem druk en als ik de bergknop aan en uit zet. Ik neem dus aan dat al deze contacten goed werken.
Ik kom er trouwens net achter dat de pakking tussen de uitlaat en het moterblok lekt, Kan dit nog te maken hebben met het niet goed opschakelen.

Weer voorbaat dank


Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2007 20:50 #671768 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Zo te zien werken de EMVK en het tachorelais goed.

Dat je pakking lekt heeft volgens mij weinig met het schakelgedrag te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2007 21:09 #671769 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Opschakelen variomatic
Nee ik had zelf ook al dat vermoeden. Ik ga eerst maar de pakking vernieuwen en dan weer eens verder zien,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 08:56 #671910 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Opschakelen variomatic
Inmiddels pakking bij uitlaat vernieuwd, helpt inderdaad niet bij opschakelen.
Ik vrees dat het een membramen- kwestie gaat worden hoewel ik bij blazen op de pijpjes behoorlijk weerstand krijg.

Ik vraag mij ook nog af:

Ik meen ergens gelezen te hebben dat het opschakelen van de variomatic ook beinvloed wordt door het toerental van de motor. De EMVK zou het toerental aflezen via de ontstekeningsunit en hierdoor worden aangestuurd.
Is het nog mogelijk hier het een en ander op te controleren? en weet iemand of dit verhaal klopt?
Klopt het dat het opschakelen van de EMVK geregeld wordt door het gedeelte met de 2 verschillende aansluitingen (Aansluiting met dunne pijpje richting membraam) Linkerkant vanachter het stuur gezien?

Wordt vervolgd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2007 09:12 #671913 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Hoi Ted,

Wat ik naar mijn bescheiden ervaring tot nu toe heb geleerd, is dat de EMVK niet door het toerental wordt aangestuurd, maar door een microswitch (of in jouw geval het tachorelais). Als dit tachorelais niet in orde is, dan krijg je de foutieve aansturing... Maar je had dit relais al getest.

Erg vreemd allemaal..

Misschien toch onder je bodemplaat eens losnemen en per schijf de blaastest nog eens doen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2007 10:25 #671927 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
Je haalt de EMVK en het tachorelais door elkaar.
Die sturen inderdaad de variomatic aan mbv vacuum.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-06-2007 15:24 #671975 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic Opschakelen variomatic
Volgens het electrische schema van de cvt loopt er een draad van stekker C van de ontstekings-unit naar de tacho-relais. Ondanks dat ik electrisch niet erg onderlegd ben zou ik toch wel willen weten wat dit contact naar de tacho-relais voor functie heeft.
Het is ook wel leuk om in het schema te zien dat de bergknop, de schakelaar aan het gaspedaal en de schakelaar op de rem in feite op 1 draad zitten die wordt onderbroken door het gebruik van deze schakelaars.

Misschien nog iemand met kennis of ideeen?

Groeten,

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-06-2007 17:21 #671982 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Opschakelen variomatic
de ontsteking geeft een pulserend signaal af, zover ik weet op stekker A. (van bovenaf zijn ze net omgedraaid dus)

deze pulsen worden gebruikt door de toerenteller en door het tachorelais.

er is bij sommige auto's ook nog een 2e toeren afhankelijk relais, dat de brandstof afsluiter dichtzet bij afremmen op de motor. (dit kan ook bij handgeschakelde auto's aanwezig zijn)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD