Nieuwe geluiden...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2007 21:19 #625958 door V300 register
Nieuwe geluiden... is gemaakt door V300 register
Het was natuurlijk al heel wat jaartjes geleden dat ik het 340-CVT geluid zelf had ervaren en bij na een koude start valt mij het volgende op :

Stationair in P hoort alles zich normaal aan.

Op het moment dat ik via de R naar de D ben gegaan hoor ik een snerpend/hitteschild-ratelend-achtig geluid (duidelijk aanwezig) dit neemt af naar een paar 100 mtr...vanmorgen werd het kort ondersteund door een v-snaar achtig geluid...en na korte tijd is alles weer zoals het moet zijn.

De geluiden komen in mijn beleving van de CVT !

Is dit herkenbaar voor iemand ?

Verder heb ik vandaag een kleine 400 km's gereden: Duiven-R'dam-Hendrik Ido Ambacht-Arnhem-Duiven-Arnhem-Duiven.

Fantastisch ! Supercomfortabel...en met een meer dan gunstig benzineverbruik (leuke meevaller)

Onderweg werd ik op de A12 gepasseerd door een okergele 343 met FB-..-.. kenteken een vrolijke handzwaai ging heen en weer...dat heeft wel iets vind ik ! We horen blijkbaar bij een aparte autogemeenschap :yeah:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2007 22:03 #670438 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Nieuwe geluiden...
Hallo Silvester,

als je hoort dat het geluid van achter, onder de auto komt, ligt het er waarschijnlijk aan dat je niet de standaard Volvo-riemen op je CVT hebt liggen. In plaats daarvan heb je, net als velen onder ons onder wie ook ondergetekende, Roflex riemen erop liggen. Die zijn net wat stugger, en dat merk je inderdaad de eerste honderd meter. Geen probleem, heb ik ook. En omdat ieder nadeel ook een voordeel heeft: de Roflex riemen gaan langer mee dan die van Volvo. Zullen je buren je ook dankbaar voor zijn :nono:.
Zoek anders op het forum ook eens op Roflex, dan vind je vast meer over dit onderwerp: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=701&highlight=flex

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2007 22:50 #670441 door V300 register
Dank je wel !

Hoi Hendrik,

Dank je wel voor de snelle reaktie....

Heb 't topic doorgelezen...en samen met jouw reaktie ben ik er eigenlijk wel zeker van dat het de aandrijfriemen zijn.

Ik zag ??n van de buren vanmorgen ook erg zorgelijk mijn kant opkijken.....

Zelf kan ik er prima mee leven ! En zoals gezegd is het een kwestie van een paar minuten (als het al zolang duurt) en dan is alles weer ok.

CVT-Greetz uit Duiven

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2007 09:49 #670455 door V300 register
Je kunt even controleren of het bij warm weer minder erg is en bij koud weer erger. Als dat zo is, kun je er bijna zeker van zijn dat het je riemen zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2007 11:04 #670463 door V300 register

Dutchie;26296 schreef : Je kunt even controleren of het bij warm weer minder erg is en bij koud weer erger. Als dat zo is, kun je er bijna zeker van zijn dat het je riemen zijn.

Ok...dat zal ik in de gaten houden....nu nog even wachten tot het ''weer'' een keer echt lekker warm wordt ......:yeah:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2007 14:03 #670474 door V300 register

Silvester;26304 schreef : Ok...dat zal ik in de gaten houden....nu nog even wachten tot het ''weer'' een keer echt lekker warm wordt ......:yeah:

Ik bedenk me nu, dat als je een tijdje gereden hebt, de riemen ook warm zijn. Dus als je een keer ergens een boodschap ofzo moet doen, moet je daarna met wegrijden even controleren of de vario dan ook lawaai maakt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2007 14:17 #670476 door V300 register

Dutchie;26315 schreef : Dus als je een keer ergens een boodschap ofzo moet doen, moet je daarna met wegrijden even controleren of de vario dan ook lawaai maakt.

Het is inderdaad zo dat wanneer ik gereden heb en de auto na een bepaalde periode weer start ik dit geluid niet meer hoor.....

't is echt pas nadat de auto lang (uren cq een nacht) weer start ik het geluid hoor.

Toch vraag ik me af of dit echt niet schadelijk is voor de CVT....'t klinkt echt niet gezond :uh-uhh:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2007 14:33 #670477 door V300 register
Dan zijn het inderdaad je riemen. Is niet schadelijk, het is volkomen normaal. Dat rubber van de riemen moet zich denk ik weer even 'zetten' om de schijven, of de riemen moeten even opwarmen ofzo.

Alleen als je originele riemen kunt krijgen is dat probleem opgelost :D

Je begint dit topic trouwens met 'in P stationair hoor ik geen geluid'. Je start toch niet in de P-stand? :f

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2007 14:37 #670478 door V300 register
P-start

Dutchie;26318 schreef : Dan zijn het inderdaad je riemen. Is niet schadelijk, het is volkomen normaal. Dat rubber van de riemen moet zich denk ik weer even 'zetten' om de schijven, of de riemen moeten even opwarmen ofzo.
Alleen als je originele riemen kunt krijgen is dat probleem opgelost :D
Je begint dit topic trouwens met 'in P stationair hoor ik geen geluid'. Je start toch niet in de P-stand? :f

Gerustgesteld !

Bij de volgende wissel...misschien toch maar de orginele riemen d'r op.

Euhhh starten in P.....ja ! Maar als ik jouw zin zo lees is dit niet goed ?

Of wijken we dan teveel af van dit topic ?!?!?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2007 14:44 #670479 door V300 register

Silvester;26319 schreef : Gerustgesteld !
Bij de volgende wissel...misschien toch maar de orginele riemen d'r op.
Euhhh starten in P.....ja ! Maar als ik jouw zin zo lees is dit niet goed ?
Of wijken we dan teveel af van dit topic ?!?!?

De Roflex-riemen (dus niet origineel) zijn wel beter, sterker en gaan langer mee bij normaal gebruik!

Starten in de Parkeerstand is niet zo goed, daardoor krijg je extra schade aan de aandrijflijn. Beste kun je starten in Neutraal, maar je kan ook een of ander relais doorverbinden zodat je in Reverse en Drive kunt starten. Dat laatste staat wel ergens beschreven op dit forum, met dank aan Wouter :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC