Toch maar weer even over het bezine verbruik van de CVT
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-03-2007 23:39 #625608
door V300 register
Toch maar weer even over het bezine verbruik van de CVT is gemaakt door V300 register
Vooropgesteld, ik ben absoluut geen zuinige rijder en wil dat ook niet zijn. Maar, het verbruik van m'n volvo blijft verbazen. 1 op 10 nog nooit gehaald. gemiddeld 1 op 8. En een verbruik van 1 op 6,5 is ook geen uitzondering.
Zover ik weet (en dat weet wouter ook) schakelt mijn vario prima. Ik heb bovendien een economic versie met een enkele solex carburateur die nog "zuiniger" zou moeten zijn. Maar is de vario opzich dan zo'n onrendabel apparaat? Als ik in mijn rover rij (1.4 16v, 103 pk) haal ik met maximaal trappen makkelijk nog 1:15.
Ook rij ik weleens tank rustig(er) in mijn volvo, maar ik zie het niet terug in het verbruik.
Waar zal ik eens naar gaan kijken? Elk jaar geef ik de auto een grote beurt, daar ligt het niet aan. Uitgebreid afstellen met een lambda sonde (ofzo) heb ik nog nooit gedaan.
Greets.. Frits
Zover ik weet (en dat weet wouter ook) schakelt mijn vario prima. Ik heb bovendien een economic versie met een enkele solex carburateur die nog "zuiniger" zou moeten zijn. Maar is de vario opzich dan zo'n onrendabel apparaat? Als ik in mijn rover rij (1.4 16v, 103 pk) haal ik met maximaal trappen makkelijk nog 1:15.
Ook rij ik weleens tank rustig(er) in mijn volvo, maar ik zie het niet terug in het verbruik.
Waar zal ik eens naar gaan kijken? Elk jaar geef ik de auto een grote beurt, daar ligt het niet aan. Uitgebreid afstellen met een lambda sonde (ofzo) heb ik nog nooit gedaan.
Greets.. Frits
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-03-2007 10:31 #660712
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toch maar weer even over het bezine verbruik van de CVT
Das inderdaad een heel hoog verbruik. Ook als ik niet rustig rij (ook met Vario dus), haal ik de 1:10 makkelijk. En met 120 op de snelweg haal ik 1:12, soms zelfs meer.
Toen mijn vario niet meer opschakelde haalde ik 1:8, zoiets...
Toen mijn vario niet meer opschakelde haalde ik 1:8, zoiets...
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-03-2007 19:45 #660742
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toch maar weer even over het bezine verbruik van de CVT
Ik vind het ook gek, want met zo'n enkele carburateur zou hij nog wat zuiniger moeten lopen. Heb je een toerenteller?
Maar volgens mij is jouw rijstijl ook wel 'legendarisch'. Ik ken die filmpjes wel van die rotonde in het donker....
Maar volgens mij is jouw rijstijl ook wel 'legendarisch'. Ik ken die filmpjes wel van die rotonde in het donker....
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-03-2007 20:54 #660749
door V300 register
Zelfs met het rijden van enkel snelwegen kom ik niet boven de 1 op 10 uit. Een enkele carburateur zou inderdaad zuiniger moeten zijn. Ik heb geen toerenteller.
Rontondes zijn cool
Ik denk dat ik mijn motortje toch eens serieurs moet gaan nakijken als ik het verder zo hoor...
Rontondes zijn cool
Ik denk dat ik mijn motortje toch eens serieurs moet gaan nakijken als ik het verder zo hoor...
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-03-2007 22:01 #660760
door V300 register
Kan ook met ouderdom te maken hebben. Die nieuwste motortjes zijn dacht ik gewoon wat efficienter. Ik heb gisteren na 420 km gereden te hebben weer getankt en er ging precies 36 liter in. Dat is bij mijn auto normaal, maar meer dan 1 op 12 is ook geen uitzondering. Mij auto is van begin 1990 en heeft zo'n 120.000 gelopen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-03-2007 23:32 #660780
door V300 register
Frits,
heb je bij jouw 340 de carburateur wel eens een goeie onderhoudsbeurt gegeven?? dus helemaal uit elkaar, schoonmaken en alle basis afstellingen goed zetten? o.a. een lichtjes afwijkende vlotterhoogte kan precies dat beetje schelen om ineens een stuk zuiniger te lopen.
bijvoorbeeld 1700s zijn er nog gevoeliger voor, maar bij een 1.4 maken dat soort dingen ook vrij veel uit.
ook je ontsteking, heb je dat nummer van de renix ooit wel eens gecheckt?
verder spelen dingen zoals de breedte van de banden (jij hebt bredere toch?) en daarmee de uitlijning, en ook de vrije loop van de remmen een grote rol.
heb je bij jouw 340 de carburateur wel eens een goeie onderhoudsbeurt gegeven?? dus helemaal uit elkaar, schoonmaken en alle basis afstellingen goed zetten? o.a. een lichtjes afwijkende vlotterhoogte kan precies dat beetje schelen om ineens een stuk zuiniger te lopen.
bijvoorbeeld 1700s zijn er nog gevoeliger voor, maar bij een 1.4 maken dat soort dingen ook vrij veel uit.
ook je ontsteking, heb je dat nummer van de renix ooit wel eens gecheckt?
verder spelen dingen zoals de breedte van de banden (jij hebt bredere toch?) en daarmee de uitlijning, en ook de vrije loop van de remmen een grote rol.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-03-2007 13:18 #660801
door V300 register
O ja, remcilinders achter even checken, als die stuk zijn, dan lopen je remmen iets aan.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
13-03-2007 21:17 #660837
door V300 register
Ik ga die carburateur maar eens nazien denk ik. Die is nog nooit open geweest. Nr van de renix kan ik ook nog wel even controleren, maar gezien de staat van de auto waarin ik hem kocht verwacht ik daar geen problemen mee.
Ik geloof niet dat m'n banden de oorzaak zijn. ik rij ook weleens met originele velgen.
Remcilinders zijn nieuw, m'n remmen lopen ook niet aan ofzo.
Ik geloof niet dat m'n banden de oorzaak zijn. ik rij ook weleens met originele velgen.
Remcilinders zijn nieuw, m'n remmen lopen ook niet aan ofzo.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2007 17:26 #668437
door V300 register
Ik heb eens een tank echt rustig aan gedaan... RUIM 1op 12!! Had ik in nog geen twee jaar eerder bereikt... Het kan dus wel.. M'n km-tellerkabel is nu kapot, dus ik kan niks meer meten. En dat is op het moment maar goed ook denk ik...
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-05-2007 17:44 #668439
door V300 register
Mijn km-tellerkabel is nu ook kapot, zou het een epidimie wezen?
Maar volgens mij ga je daardoor extra rustig rijden. Misschien laat ik het wel zo :D:D
Mag denk ik niet voor de APK, maar ik weet niet zeker of dat een eis is? Ik kan me iig niet herinneren dat ik dat ooit heb moeten controleren...
Maar volgens mij ga je daardoor extra rustig rijden. Misschien laat ik het wel zo :D:D
Mag denk ik niet voor de APK, maar ik weet niet zeker of dat een eis is? Ik kan me iig niet herinneren dat ik dat ooit heb moeten controleren...
Moderators: Mark Smeets