Vacuum reduktie ventiel
- V300 register
- Verbannen
Als je het prinsiepe van de werking van de variomatic begrijpt. Is het eigenlijk redelijk makkelijk om dingen zelf er aan te doen .
(Ik begin het nu ook wel aardig onder de knie te krijgen.)
Greetz Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Maar heb hier namelijk ook een vraag over.
De motor van m'n verzorg 340 draait 200 toeren teveel. Bij 50 dus 2000 etc...
Vario schakeld verder goed op, alles van de diagnose pagina doorgelezen en alles doorgemeten en gecontroleerd, alles is verder in orde. Ook schijfafstand etc... maar toch wilt hij niet lager lopen dan 2000 toeren. Ook bij gas loslaten.
Vorige week de EMVK en het tachorelais gereviseerd.
Het toerental kan ik dus met deze schroef wat terugdraaien, als ik wil controleren op welke waarde deze momenteel staat, dit dan met een vacuümmeter, voordat ik ga experimenteren, op welke aansluiting moet ik deze meter dan aansluiten?
En het schroefje bevind zich naast de slang die rechtomhoog wijst toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
eerst enkel de onderdruk meten die het EMVK schakelt, daarna dmv een T-stukje de slang naar achteren ook aansluiten; mag geen verschildruk aanwezig zijn zoja dan is er onder de auto een lekkage
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
AvdAkker;240926 schreef : op de A aansluiting (aan de kant spoel die het groene en grijze draadje heeft)
eerst enkel de onderdruk meten die het EMVK schakelt, daarna dmv een T-stukje de slang naar achteren ook aansluiten; mag geen verschildruk aanwezig zijn zoja dan is er onder de auto een lekkage
met dien verstande dat de aanwijzing van de vacuummeter veel trager verloopt als ie aangesloten is met een T-stuk. Direct op de meter (dus zonder de verbinding onder de auto aangesloten) schakelt het vacuum onmiddelijk, met een T-stuk aangesloten duurt het een paar seconden voor je op dezelfde waarde uitkomt.
overigens denk ik dat het mechanisch is. Als de riem door slijtage of veroudering wat smaller wordt krijg je ook het toerental niet meer precies goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Ga eens wat proberen met de vacuümmeter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Hier staat de vacuüm (econo) meter rechtstreeks op de EMVK:
Hier met een t-stukje inclusief het gedeelte onder de auto, nadat hij ook volledig opgelopen is, wat Wouter al zei het ging wat langzamer.
Lijkt mij verder normaal? of constateer ik nu toch een klein lekje?
Als ik in de slangen blaas en vasthoudt lijkt er geen lucht weg te lopen.
Verder vroeg ik me af welk element er nou voor zorgt dat de EMVK ingeschakeld wordt, oftewel *klik* zegt.
Dit doet deze dus bij 2000 toeren, en dat hoort hij dus bij 1800 te doen. De EMVK of het tachorelais?
Heb al wat aan het schroefje gedraaid (nadat ik hem had uitgegraven), (rechtsom) ongeveer 2 slagen, maar heeft er tot zover nog nergens invloed op gehad. Ook de meter geeft nog hetzelfde aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
dat het tachorelais op 2000 toeren schakelt is niet zo handig, je kunt het natuurlijk uitwisselen voor een die wel op 1800 schakelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De EMVK heeft vanuit de motor gezien achtereenvolgens een vacuumreductieventiel, een terugslagklep, en een 3/2 magneetventiel aan de opschakelkant (3e aansluiting naar luchtfilter), en zo'n zelfde 3/2 magneetventiel aan de terugschakelkant.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik wil wel een keer een goeie meenemen naar een evenement, dan kun je testen/uitsluiten of het tachorelais kapot is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Heb nog 3 andere tachorelais liggen, maar eens kijken wat die dan doen.
Wellicht dat ik er uiteindelijk achter kan komen welk componentje dit nou werkelijk regelt. Dus is voor de tachorelais die wel laat "schakelen" dit ook op te lossen.
Had ze ook al open gehaald, en als je er eentje van '78 vergelijkt met een nieuwer type zie je ook de de chip een ander type is en bepaalde andere componenten er anders uitzien.
Voor de zekerheid ook maar alle vacuüm slangetjes bij de vario en de EMVK vervangen. Hopelijk dan geen kleine lekjes meer en is die waarde op de meter ook wat gelijker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.