340 loopt onrustig help

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2004 00:10 #644239 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 loopt onrustig help
Als je een verband ziet met het intrappen van de rem, zie ik de remschakelaar als hoofdverdachte (ook al heb je gelijk: bij het -voldoende- indrukken van de remmen zou de motor juist naar een hoger toerental moeten gaan). Trouwens, bij een klein beetje indrukken zou het kunnen zijn dat je de schakelaar net los maakt!

Het doormeten is wel wat lastig. Goede kans namelijk dat de schakelaar het soms wel en soms niet doet (of ook bij niet-remmen een te hoge weerstand geeft). Dus je zal in ieder geval meerdere keren moeten meten, met name ook na het intrappen van de rem (voldoende hard; het is een drukschakelaar dus alleen de remlichten laten branden is niet voldoende).

Een makkelijkere manier om je remschakelaar te testen is door gewoon een bypass te leggen rond de remschakelaar en er gewoon mee te gaan rijden. Trek beide polen los, knoop de draadjes aan elkaar en doe even een plakbandje er omheen (nl. liever geen contact met massa).

Je merkt er weinig van. Het enige is dat de motor niet opschakelt bij het remmen. De auto remt dus minder op de motor. De remmen zelf blijven het even goed doen. Ik rij al enige tijd met een dergelijke 'bypass' (mijn remschakelaar is ook defect) en kan uit ervaring zeggen dat je er weinig van merkt in termen van remkracht. Mijn andere auto is een automaat (geen CVT) en die schakelt sowieso niet terug bij het remmen.

Voor testdoeleinden kan je het probleemloos proberen. Rij een paar honderd kilometer en als je problemen voorbij zijn, was het de remschakelaar.

Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2004 00:23 #644240 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 loopt onrustig help
de schakelaar zit er om te voorkomen dat de CVT niet geheel teruggeschakeld is als je met een forse vertraging tot stilstand komt. dan krijgt de koppeling namelijk een knauw omdat je in een te hoge vernelling wil wegrijden.

in vergelijking met de reactie op de rem zoals dafs dat doen is het een stuk minder (tikje op de rem en hij gaat al terugschakelen), maar het zit er niet helemaal voor joker dus :-)

inderdaad; handmatig kortsluiten en testrijden is ook een methode.

Massa verbinding moet je inderdaad los laten, als die aan massa hangt wordt namelijk ook de gaskabel switch overbrugd, die kan ook nog problemen geven (en doen ze vaak..helaas)

Groetjes Wouter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2004 22:01 #644241 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 loopt onrustig help
Ik moet er nog eens een nieuwe op zetten, maar zie op tegen het geknoei met remvloeistof (nog niet eerder gedaan; ontluchten al helemaal niet).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ted Bogers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2004 19:14 #644242 door Ted Bogers
Beantwoord door Ted Bogers in topic 340 loopt onrustig help
Bedankt voor jullie reacties.Ik heb al eerder de twee draadjes van de hogedrukschakelaar doorverbonden om te kijken of mijn auto minder toeren maakt. Dit had geen noemenswaardig effect.
Ik zal nog eens een andere hogedrukschakelaar monteren en kijken of dit soelaas biedt. (Mijn zoon heeft een tijdje stage gelopen bij een autosloper)
Ik heb het vermoeden dat er ook iets aan de
membramen van de CVT mankeert. Hierover ben ik een nieuwe discussie begonnen.

Groeten,

Ted Bogers

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD