Kilometerstand Variomatic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 14:53 #644416 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometerstand Variomatic
Nee, je hebt gelijk. Het is alleen vuil van de motor die in je olie zit. Het heeft niks met de smeer-eigenschappen van de olie te maken te maken.

Maar waarom wordt het zwart. Dat is de vraag. Bij mij blijft de olie vrijwel blank kun je een klein beetje de conclusie trekken dat de motor weinig slijt tijdens het gebruik.

Met oude diesels is het zo dat je er 4 of 5 liter nieuwe olie in giet de olie na 1 x starten ook al zwart is ( zit nog zwartsel in de motor).

De 340 DL vario van mijn buurman (1986 met 230.000km) heeft ook zwarte olie in het blokje. Hij ververst de olie niet, hij vult alleen bij. De auto ververst zichzelf (neemt elke 1000 km 0,5 tot 1 liter olie, afhankelijk van de werk-omstandigheden).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 15:01 #644417 door V300 register
zwarte olie kan prima smeren

een cleon motor maakt alle olie in no time zwart.

de reden dat ik na 5000 zou verversen is dus niet alleen dat de olie zwart is. maar meer omdat er 5000 km mee gereden is, en het dan geen kwaad kan om te verversen.

ik hou je niet tegen als je olie voor meer dan 10 euro de liter erin gooit, en daar vervolgens 20.000 km mee denkt te kunnen rijden.

of zoals veel volvo's overkomt; olie verversen?
dat kost toch geld?? (ja..) hmm nee laat maar, hij rijdt nog goed.

Groetjes Wouter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 21:21 #644418 door V300 register
Het instructie boekje van 1987 zegt "een maal per 6 maanden of per 10.000 km bij normaal gebruik." "Wanneer uw auto wordt gebruikt onder zware omstandigheden, dient de olie om de 5000 km te worden ververst."
Als ik de profile fotos van Jelle en Thomas zo zie dan houden jullie wel van "zware omstandigheden" :-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 21:37 #644419 door V300 register
Mijn profiel plaatje laat een hele mooi schone B200K van 1985 zien die nog maar 118.000 gelopen heeft. Deze motor heeft het nooit zwaar! De volvo 360 GLS heeft geen trekhaak en er wordt altijd zeer rustig mee gereden.

Alles is origineel.....

Ik rij altijd rustig! Moet ook wel, ik rij dagelijks in mijn V.W. T3 met een 1.6 dieseltje! En de volvo's doen zeer weinig (geen zwaar werk in ieder geval).

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 21:39 #644420 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Kilometerstand Variomatic
Wouter, er stond wel eens iets op het forum over motorolie van HEMA. Bedoel je dat het gewoon uberhaupt verstandig is olie te verversen om de 5000 km en dat het dan niet zoveel uitmaakt of je dure of goedkope olie neemt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 21:52 #644421 door V300 register
@Jelle, ok dan heb ik dat verkeerd begrepen. Het ziet er uit als een "bruut blok" dat gaat als "de brandweer". Fijn dat je er zuinig op bent.

Olie verversen per 7000 km en dan de goedkoopste olie van een merk is wat ik altijd doe. Valt nog mee in kosten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-06-2005 07:14 #644422 door V300 register
De motorolie wordt zwart door oa. roetdeeltjes. Een te rijk mengsel kan er voor zorgen dat er meer roetdeeltjes in de olie komen.
Rijdend op lpg blijft de olie zelfs na 100.000 km blank! (ervaring )
De smeereigenschappen zijn dan toch echt wel minder...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC