Kilometerstand Variomatic

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2005 00:21 #624730 door V300 register
Kilometerstand Variomatic is gemaakt door V300 register
Hallo,

Het valt mij op dat de meeste 2ehands Variomatics een zeer lage kmstand hebben. Vaak komen ze niet eens boven de 100.000km uit. Wil dit zeggen dat een Vario veel eerder versleten is dan een normale automaat of handbak? Ik heb m'n oog laten vallen op een smetteloze 340GL special 5deurs, ook rijdt hij naar mijn idee prima, maar deze heeft al 127.000 op de teller staan. Dit is hoger dan ik gemiddeld tegenkom bij de vario's. Is deze auto compleet versleten of is deze kmstand volkomen normaal en kan ik hier nog vele duizenden km's probleemloos mee rijden, mits ik de auto normaal onderhoud natuurlijk. M'n huidige 340 DL, heeft echter maar 68.000 gereden, ziet er prima uit, maar heeft toch wel wat (kleine, emvk) variokwaaltjes. En ik zie dat meer mensen last hebben van allerlei kwaaltjes bij auto's die nog geen ton hebben gereden. Of zie ik nu schimmen.....

Wat zijn de kmstanden van jullie variomatics? Hoeveel km kan een b14 motor draaien voordat hij echt versleten is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2005 07:18 #644407 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometerstand Variomatic
Naar mijn mening zijn variomatics niet eerder versleten dan een normale handbak of een normale automaat. Volvo 340 auto's met een variomatic zijn volgens mij veel door senioren gekocht die vaak zuinig op hun auto waren en er ook niet al te veel mee hebben gereden. Onder die groep gebruikers kom je nogal vaak auto's tegen met een lage kilometerstand. Mijn tweede Volvo 340 uit 1986, vario, heeft in 19 jaar maar 67.000km gereden. De zoon van de inmiddels overleden eigenaar vertelde dat zijn vader er niet veel mee had gereden en dat hij de laatste jaren van zijn leven eigenlijk niet meer durfde te rijden waardoor de auto grotendeels stil stond maar wel altijd in een Volvo garage werd onderhouden. Tot mei 2003 had deze auto maar 42.000 km gereden en dat is omgerekend 2500km per jaar. De zoon de 2e eigenaar heeft de laatste 2 jaar 25.000km gereden met deze auto. Deze auto is technisch nog in zeer goede staat. Alleen de riemen van de variomatic zijn vervangen omdat deze totaal versleten waren.

Mijn eerste Volvo 340 met variomatic heeft zonder problemen meer dan 204.000km gereden en is motorisch nog steeds heel goed maar gaat naar de sloop vanwege rotte carroserie en nog wat andere kwaaltjes.

Hans

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-06-2005 09:07 #644408 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Kilometerstand Variomatic
Helemaal correct, het is een echte senioren auto en over het algemeen rijden die niet veel.
Een B14 motor kan met goed onderhoud de 300.000 km wel halen.
Kleine problemen krijg je altijd, de techniek is tenslotte bijna 20 jaar oud.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-06-2005 16:47 #644409 door V300 register
de meeste defecten komen eerder door de leeftijd dan door het gebruik.

127.000 is geen probleem, met de eeuwige mits, met goed onderhoud (gewoon iedere 5000 km olie en filter vervangen!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 09:19 #644410 door V300 register
5000 km ????

Dat lijkt me wat vaak. Zelfs Volvo geeft een interval op van 10.000 km, toch ?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2005 09:40 #644411 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Kilometerstand Variomatic
Mijn 1.4 krijgt ook elke 5000 km nieuw sap.
Zelfs in mijn 2 liter blok moet elke 5000 km nieuwe olie, terwijl die waarschijnlijk zelfs wel 5000 km zonder olie zou kunnen! :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 11:08 #644412 door V300 register
Is dat niet wat overdreven? De fabrikantenrichtlijnen zijn al aan de "voorzichtige" kant. Moet iedereen zelf weten natuurlijk, maar als het geen baat heeft, dan vind ik het een beetje zonde (van de olie, niet zozeer van het geld).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 11:36 #644413 door V300 register
iedere 500, dat zou overdreven zijn.

na 5000 km is de olie al redelijk zwart, en vind ik echt geen verspilling. long life service moest nog uitgevonden worden (en is ook tegenwoordig nog steeds niet aan te bevelen!!!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 12:07 #644414 door V300 register
Zwart? Na 5000 km is mijn olie nog mooi blank / licht bruin. Toch verschil in kwaliteit van olie? Iets wat op het forum vaak als flauwekul wordt afgeschildert?

Geld zowel voor de GLT als voor de GLS. Deze worden om de 10 a 15 dkm ververst (afhankelijk van het gebruik en de laatste verversdatum).

Of is de motor-serie van volvo beter dan de renault motoren?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-06-2005 14:44 #644415 door V300 register
Is de olie per definitie niet meer te gebruiken zodra hij zwart is ?

Ik bedoel, de olie is dan inderdaad iets "vuiler" dan in nieuwstaat, maar volgens mij zijn de eigenschappen dan nog steeds ruim binnen de marge.

Correct me if I´m wrong.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC