Welke olie in de cvt

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-01-2012 22:55 #897754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie in de cvt

antiekeradio;7219 schreef : dit gaat over de olie in de riemschijven:

gebruik per schijf 50 tot 100 cc ATF.
als het membraam nog goed is kun je met behulp van perslucht de olie opzuigen uit een bekertje.

how-to:

maak aan het dikste van de 2 pijpjes een dun slangetje
hou het bekertje met olie hier onder zodat het slangetje onderin het bekertje komt.
blaas voorzichtig wat perslucht langs het dunne pijpje naar binnen. het slangetje borrelt nu als het goed is, onderin het bekertje.
laat de druk in de trommel niet te hoog oplopen, bijvoorbeeld door het persluchtpistool losjes tegen het pijpje te drukken. (je kunt evt. ook een 2e slangetje aankoppelen en zelf blazen!)

als je de perslucht/blaaslucht nu weg laat, zal het slangetje olie gaan opzuigen uit het bekertje. als niet alle olie opgezogen wordt kun je het blazen/borrelen/loslaten nog een keer herhalen. (als je met de mond blaast wellicht een paar keer)

als je het goed wilt doen kun je beter de positie van het deksel tot op de mm nauwkeurig aftekenen, loshalen en de zaak van binnen met lappen schoonmaken. dan kun je er ook olie in gooien langs het membraam voor je alles terug monteert.


Waar zit deze dikke en dunne aansluiting? Zijn dat de twee van de EMVK naar de vario of zit dit ergens bij de vario zelf?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-01-2012 00:34 #897760 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie in de cvt
Bij de vario.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2012 00:00 #898006 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie in de cvt
zowel aan de vario als aan de leidingen zitten dikke en dunne aansluitingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2012 00:53 #898008 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie in de cvt

antiekeradio;7223 schreef :
Hoe je de olie in de secundaire schijven moet krijgen zou ik nog eens moeten nazoeken.


Per kant (elke secundaire) 70 of 75 ml. Welke hoeveelheid van de twee weet ik even niet, maar maakt misschien voor het toepassen niets uit. In te brengen door middel van een injectiespuit, dunne naald. Te verkrijgen bijvoorbeeld bij apotheek. Als je een hele dun naald gebruikt krijg je de olie er niet, of slechts heel moeilijk, doorheen geperst. Enige verschillende naalddiktes kopen, zijn niet zo duur, en dan even 'op het droge' uitproberen. Op een zo hoog mogelijke plaats het membraan doorprikken. De spuitjes hebben over het algemeen niet een erg grote inhoud, dus je dient 'm enige keren te vullen. De naald daarbij in het membraan laten zitten. Ik hoop dat deze uitleg duidelijk zo is. De doorgeprikte plek van het membraan (een minuscuul gaatje dat zich misschien na het uittrekken van de naald vanzelf 'dichtgevormd' heeft) sealen met twee componenten lijm of secondelijm. Secondelijm is misschien de beste van de twee, in ieder geval het makkelijkst om toe te passen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-03-2012 21:12 #901933 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie in de cvt
Ik heb vandaag de riemen gesteld en de achterste trommels een 50ml atf injectie toegediend maar ik kon zo snel niet ontdekken waar het dikke en het dunne slangetje zitten. Ik meen ergens bovenaan bij de voorste trommels. Kun je hierbij komen via het varioluik, of moet het plastic waar het luik in zit ook verwijderd worden. Of is het sowieso alleen goed te doen op een brug?

antiekeradio;7219 schreef : dit gaat over de olie in de riemschijven:

gebruik per schijf 50 tot 100 cc ATF.
als het membraam nog goed is kun je met behulp van perslucht de olie opzuigen uit een bekertje.

how-to:

maak aan het dikste van de 2 pijpjes een dun slangetje
hou het bekertje met olie hier onder zodat het slangetje onderin het bekertje komt.
blaas voorzichtig wat perslucht langs het dunne pijpje naar binnen. het slangetje borrelt nu als het goed is, onderin het bekertje.
laat de druk in de trommel niet te hoog oplopen, bijvoorbeeld door het persluchtpistool losjes tegen het pijpje te drukken. (je kunt evt. ook een 2e slangetje aankoppelen en zelf blazen!)

als je de perslucht/blaaslucht nu weg laat, zal het slangetje olie gaan opzuigen uit het bekertje. als niet alle olie opgezogen wordt kun je het blazen/borrelen/loslaten nog een keer herhalen. (als je met de mond blaast wellicht een paar keer)

als je het goed wilt doen kun je beter de positie van het deksel tot op de mm nauwkeurig aftekenen, loshalen en de zaak van binnen met lappen schoonmaken. dan kun je er ook olie in gooien langs het membraam voor je alles terug monteert.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-03-2012 16:21 #901983 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie in de cvt
dat laatste.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD