Welke olie in de cvt
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 10:17 #624717
door V300 register
Welke olie in de cvt is gemaakt door V300 register
Hoi allemaal,
In de vraagbaak staat dat je de cvt (voor en achter) moet vullen met SAE 80 of SAE 80 W/90 (API GL-4 of GL-5).
Gebruiken jullie ook deze olie? (of is er iemand die uit ervaring zegt dat ik beter andere kan gebruiken?)
En hoeveel liter gaat er voor + achter ongeveer in?
Groeten Frits}
In de vraagbaak staat dat je de cvt (voor en achter) moet vullen met SAE 80 of SAE 80 W/90 (API GL-4 of GL-5).
Gebruiken jullie ook deze olie? (of is er iemand die uit ervaring zegt dat ik beter andere kan gebruiken?)
En hoeveel liter gaat er voor + achter ongeveer in?
Groeten Frits}
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 10:54 #644840
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welke olie in de cvt
dit gaat om de tandwielolie.
dat moet je zeker doen. GL-5 is een norm voor tandwielolie, als het daar niet aan voldoet moet je het er niet in gooien. het beste doe je er EP80, evt EP80W90 in.
dit is aan een euro of 4 de liter te koop bij o.a. vd Hoofd automaterialen in Roosendaal (zitten tussen de renault dealer -die zit langs de A58- en de Sligro)
dat moet je zeker doen. GL-5 is een norm voor tandwielolie, als het daar niet aan voldoet moet je het er niet in gooien. het beste doe je er EP80, evt EP80W90 in.
dit is aan een euro of 4 de liter te koop bij o.a. vd Hoofd automaterialen in Roosendaal (zitten tussen de renault dealer -die zit langs de A58- en de Sligro)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 11:01 #644841
door V300 register
dit gaat over de olie in de riemschijven:
gebruik per schijf 50 tot 100 cc ATF.
als het membraam nog goed is kun je met behulp van perslucht de olie opzuigen uit een bekertje.
how-to:
maak aan het dikste van de 2 pijpjes een dun slangetje
hou het bekertje met olie hier onder zodat het slangetje onderin het bekertje komt.
blaas voorzichtig wat perslucht langs het dunne pijpje naar binnen. het slangetje borrelt nu als het goed is, onderin het bekertje.
laat de druk in de trommel niet te hoog oplopen, bijvoorbeeld door het persluchtpistool losjes tegen het pijpje te drukken. (je kunt evt. ook een 2e slangetje aankoppelen en zelf blazen!)
als je de perslucht/blaaslucht nu weg laat, zal het slangetje olie gaan opzuigen uit het bekertje. als niet alle olie opgezogen wordt kun je het blazen/borrelen/loslaten nog een keer herhalen. (als je met de mond blaast wellicht een paar keer)
als je het goed wilt doen kun je beter de positie van het deksel tot op de mm nauwkeurig aftekenen, loshalen en de zaak van binnen met lappen schoonmaken. dan kun je er ook olie in gooien langs het membraam voor je alles terug monteert.
gebruik per schijf 50 tot 100 cc ATF.
als het membraam nog goed is kun je met behulp van perslucht de olie opzuigen uit een bekertje.
how-to:
maak aan het dikste van de 2 pijpjes een dun slangetje
hou het bekertje met olie hier onder zodat het slangetje onderin het bekertje komt.
blaas voorzichtig wat perslucht langs het dunne pijpje naar binnen. het slangetje borrelt nu als het goed is, onderin het bekertje.
laat de druk in de trommel niet te hoog oplopen, bijvoorbeeld door het persluchtpistool losjes tegen het pijpje te drukken. (je kunt evt. ook een 2e slangetje aankoppelen en zelf blazen!)
als je de perslucht/blaaslucht nu weg laat, zal het slangetje olie gaan opzuigen uit het bekertje. als niet alle olie opgezogen wordt kun je het blazen/borrelen/loslaten nog een keer herhalen. (als je met de mond blaast wellicht een paar keer)
als je het goed wilt doen kun je beter de positie van het deksel tot op de mm nauwkeurig aftekenen, loshalen en de zaak van binnen met lappen schoonmaken. dan kun je er ook olie in gooien langs het membraam voor je alles terug monteert.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 11:04 #644842
door V300 register
Hoi wouter, bedankt.
Hoeveel liter gaat er ongeveer in?
Hoeveel liter gaat er ongeveer in?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 11:11 #644843
door V300 register
in de secundair gaat aanzienlijk meer als in de primair. ik heb altijd voldoende olie in huis en let er nooit op hoeveel erin gaat... als het terug uit de vulplug komt is het goed.
staat wel in de vraagbaak trouwens.
staat wel in de vraagbaak trouwens.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 11:31 #644844
door V300 register
En de riemschijven,
je kunt niet controleren hoeveel ATF er in de schijven zit, toch? Moet ik dan toch wel olie bijvullen? (via die slurp methode?)
En die achterste schijven, die moeten toch ook voorzien zijn van ATF olie? Die hebben niet van die slangetjes. Hoe vul je die bij?
De vario is niet uit elkaar geweest, dus er zit wel oude olie in. Ik weet niet of het nodig is om die ATF olie te vervangen?
Ik leer steeds bij....
(Bericht gewijzigd door rwdstudent op 18 november 2005)
je kunt niet controleren hoeveel ATF er in de schijven zit, toch? Moet ik dan toch wel olie bijvullen? (via die slurp methode?)
En die achterste schijven, die moeten toch ook voorzien zijn van ATF olie? Die hebben niet van die slangetjes. Hoe vul je die bij?
De vario is niet uit elkaar geweest, dus er zit wel oude olie in. Ik weet niet of het nodig is om die ATF olie te vervangen?
Ik leer steeds bij....
(Bericht gewijzigd door rwdstudent op 18 november 2005)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 14:35 #644845
door V300 register
de olie wordt aangetast door het rubber van het membraam. vaak komt er nog net een stroompje uitlopen, of soms helemaal niets meer (dan zit er zelfs roestpoeder in etc)
50 cc extra kan dus zowieso geen kwaad.
hoe je de olie in de secundaire schijven moet krijgen zou ik nog eens moeten nazoeken.
50 cc extra kan dus zowieso geen kwaad.
hoe je de olie in de secundaire schijven moet krijgen zou ik nog eens moeten nazoeken.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 16:46 #644846
door V300 register
Frits, als je ECHT bij wilt leren, kan je overwegen om lid te worden. Voor leden is veel technische data beschikbaar, nu nog op cdrom op aanvraag maar de bedoeling is binnenkort met de nieuwe site on line opvraagbaar. Plus dat je naar sleuteldagen kan (heeeel leerzaam) en natuurlijk ons geweldige clubblad de Volvoice 4x per jaar krijgt!
(en dat alles voor ongeveer 2,5 euro per maand... 30E in het jaar!)
(en dat alles voor ongeveer 2,5 euro per maand... 30E in het jaar!)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 19:27 #644847
door V300 register
Ik zal de voorste riemschijven zoiezo wat bijvullen dan..
De achterste schijven vul ik later bij.. als ik weet hoe het moet, ik denk dat ik mijn kapot gelopen tandwielkast helemaal uit elkaar schroef, dan weet ik ook gelijk hoe ik de secundaire schijven kan bijvullen.
Tot die tijd zal ik niet met de auto rijden, want ik wil het spulletje nou echt goed hebben.
Diede; ik ben al overtuigd hoor ;) ik ben volgend jaar lid. (in december geef ik me op)
De complete vaio ligt er al onderuit, en vanavond gaat hopelijk alles er weer onder.
Ik ben sleutelen... later.. Frits
De achterste schijven vul ik later bij.. als ik weet hoe het moet, ik denk dat ik mijn kapot gelopen tandwielkast helemaal uit elkaar schroef, dan weet ik ook gelijk hoe ik de secundaire schijven kan bijvullen.
Tot die tijd zal ik niet met de auto rijden, want ik wil het spulletje nou echt goed hebben.
Diede; ik ben al overtuigd hoor ;) ik ben volgend jaar lid. (in december geef ik me op)
De complete vaio ligt er al onderuit, en vanavond gaat hopelijk alles er weer onder.
Ik ben sleutelen... later.. Frits
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-11-2005 20:43 #644848
door V300 register
okee, gezellig!
Moderators: Mark Smeets