[offtopic - daf] draairichting versnellingsbak omdraaien
- V300 register
- Verbannen
-
ik ben hier nieuw, en sindskort in het bezit van een daf55 met volvo 340 aandrijflijn. ( b14 met 4 bak, 5 bak ligt er nog naast maar deze wil ik evt ombouwen)
nu wil ik hiermee gaan driften, en wil o.a. een ander blok gaan monteren
hoofdargumenten: lichtgewicht met genoeg power.
shortlist:
R5GTT
Megane 1600 8/16v
honda crx 1600 16v
swift gti
nu heeft het honda blok m'n voorkeur, maar deze draaien helaas counterclockwise. vtec blokken kan je simpel ombouwen, maar de "gewone" 1600 16v niet.
mijn idee is om een los sperrdif met adapterplaat aan de volvo bak op z'n kop te monteren omdat het lastig blijkt een sper voor het volvodiff te vinden. ( diverse forums doorzocht) heb hiervoor al o.a. een mazda of subarudiff liggen.
vraag is:
kan een volvo 340 bak andersom draaien??
olievoorziening, baklagers, synchro's etc.
misschien een bakkenspecialist die hier wat meer over weet??
weet dat het bijvoorbeeld met een ford type9 bak wel kan, alleen moet je hier een olieopvangplaatsje omdraaien die het hoofdlager voorziet.
diff kan ik dan andersom monteren met een adapterplaat.
vast bedankt voor de ideeen,
gr Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
powerbulge is ook zo in de kap geklopt/gelast, in vergelijking tot de andere modificaties een eitje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maaar, da's mijn mening, voor gewicht zou ik ook een gt blokje pakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
gewichtvolgorde is: swiftgti, CRX, R5gtt, megane ( heb vele blokken met unster gewogen)
ook kan ik psychologisch de onderliggende nokkenas, tuimelaars, siamese poorten en 25mm carburateur nog niet verwerken, tevens wil ik een optie openlaten voor lpg.
zag dat die gozer die dat R5GTT blok heeft ingebouwd net alles tekoop heeft gezet. beetje prijzig lijkt me, maargoed ben je wel geklijk klaar.
vtec is 15kg zwaarder dan een d16 dohc, en veel hoger ivm vtec mechanisme
uiteraard wel stoerder......... en blok kost minimaal 1000e, daar reviceer ik een R5GTT blok voor.
maargoed 160 pk ergens anders uithalen kost ook geld.
heb nog vele andere projecten dus wil niet gelijk de hoofdprijs uitgeven voor de daf.
CRX blok is verreweg de beste bang for the buck, maar ook in de kitcar wereld doen ze er niets mee door de draairichting ( of compleet incl bak dwars ingebouwd)
m'n daf is pre 73 dus wil ik alles binnen 2 minuten rdw laten keuren.
gr Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
daf56;75282 schreef : heeft iemand een compleet R5GTT blok wel eens gewogen?? honda crx blok is lichter. en heeft std. ook 130pk
gewichtvolgorde is: swiftgti, CRX, R5gtt, megane ( heb vele blokken met unster gewogen)
ook kan ik psychologisch de onderliggende nokkenas, tuimelaars, siamese poorten en 25mm carburateur nog niet verwerken, tevens wil ik een optie openlaten voor lpg.
zag dat die gozer die dat R5GTT blok heeft ingebouwd net alles tekoop heeft gezet. beetje prijzig lijkt me, maargoed ben je wel geklijk klaar.
vtec is 15kg zwaarder dan een d16 dohc, en veel hoger ivm vtec mechanisme
uiteraard wel stoerder......... en blok kost minimaal 1000e, daar reviceer ik een R5GTT blok voor.
maargoed 160 pk ergens anders uithalen kost ook geld.
heb nog vele andere projecten dus wil niet gelijk de hoofdprijs uitgeven voor de daf.
CRX blok is verreweg de beste bang for the buck, maar ook in de kitcar wereld doen ze er niets mee door de draairichting ( of compleet incl bak dwars ingebouwd)
m'n daf is pre 73 dus wil ik alles binnen 2 minuten rdw laten keuren.
gr Marc
Dan laatste zal dan nog de moeilijkste opgave worden naar mijn mening......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maak het jezelf niet moeilijker dan dat zo'n inbouw al is. Die paar kilo's dat zo'n GTT blok meer weegt, vind ik het probleem niet hoor. Een GTT blok valt al absoluut onder de lichtgewichten.
Als je een 340 aandrijflijn hebt, kun je dan oko niet een koppelingshuis van een 1.7 nemen? Dan kun je bijvoorbeeld een 1.7 turbo blok erin leggen, de 1.8/2.0 16v van de clio of andere F-typen blokken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
clio blokken etc. is te zwaar en te groot. lengte van het blok is vooral het probleem. weet ook niet of de 1.7 volvo aandrijflijn dezelfde alu/gevulcaniseerde cardan/tussenas als een 1400 heeft. anders wordt echt alles custom. en gebruikt ik wel een alfa 75 bak.
Ovlov 3.6L,
heb een transit bus uit '69 met 55pk V4 benzine laten omkeuren naar 110pk tdi motor, en stond binnen 2 minuten weer buiten. ( tot grote onvrede van al die camperombouw mensen die ellelang stonden te discuteren.)
dit was zoals je kunt begrijpen best een heftige ombouw qua uitlaat, motorsteunen, pasplaten electronica etc.
voor 1973 was er geen typegoedkeuring in Nederland. geluid, uitstoot en vermogen geen probleem. Al die regeltje in Nederland mogen ook wel eens in ons voordeel werken................
Hij hoeft dus alleen aan de APK eisen te voldoen. en die APK hoef je (gelukkig) niet bij de RDW te laten keuren. dus looplampje langs de onderkant en opnieuw wegen, thats it
gr Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Zo'n clioblok is wel wat zwaarder door de grotere kop en inlaatspruitstuk. De 1.7 turbo is vergelijkbaar met een 1.4 turbo qua gewicht denk ik...
Gewicht speelt wel mee uiteraard, maar je vergelijkt hier allemaal relatief lichte blokken. Zal misschien 10/15 kilo schelen, en dat is makkelijk ergens anders weer te winnen. Moet je voor dat gewicht de moeite gaan nemen van een totale ombouw tot een honda blok?
daf56;75336 schreef : bak andersom laten draaien, niet fysiek, maar de draairichting van de assen. het diff wil ik dan omdraaien en dit op te heffen qua rijrichting.
clio blokken etc. is te zwaar en te groot. lengte van het blok is vooral het probleem. weet ook niet of de 1.7 volvo aandrijflijn dezelfde alu/gevulcaniseerde cardan/tussenas als een 1400 heeft. anders wordt echt alles custom. en gebruikt ik wel een alfa 75 bak.
Ovlov 3.6L,
heb een transit bus uit '69 met 55pk V4 benzine laten omkeuren naar 110pk tdi motor, en stond binnen 2 minuten weer buiten. ( tot grote onvrede van al die camperombouw mensen die ellelang stonden te discuteren.)
dit was zoals je kunt begrijpen best een heftige ombouw qua uitlaat, motorsteunen, pasplaten electronica etc.
voor 1973 was er geen typegoedkeuring in Nederland. geluid, uitstoot en vermogen geen probleem. Al die regeltje in Nederland mogen ook wel eens in ons voordeel werken................
Hij hoeft dus alleen aan de APK eisen te voldoen. en die APK hoef je (gelukkig) niet bij de RDW te laten keuren. dus looplampje langs de onderkant en opnieuw wegen, thats it
gr Marc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.