Remblokken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2019 19:44 #635046 door V300 register
Remblokken is gemaakt door V300 register
Beste iedereen,

Bij mij in de garage wordt momenteel weer hard geklust. Onder andere ben ik 2 veerpoten netjes aan het maken voor onder mijn 340 GL Special. Ik heb deze kaal gemaakt, behandeld tegen roesten etc. Allemaal leuk en prachtig natuurlijk maar dat is niet zo moeilijk en spreekt allemaal een beetje voor zich.

Waar ik graag jullie mening over zou willen is over de remmen. Er is wat dat betreft nog veel te koop, gelukkig maar, maar wat is nu voor een auto bij hobbymatig straatgebruik met bejaardentempo het beste?
Als eerste de remblokken: Brembo á €21,50/set, Ferodo á €75/set, New Old Stock Volvo, of toch een merk als Valeo wat vaak de originele specificaties vervangt.
Vervolgens de remklauwen; deze wil ik netjes schoonmaken en spuiten. Is het aan te bevelen deze dan ook meteen preventief te reviseren?
De remschijven; in principe zijn die nog prima, heeft het toch nut om deze tóch te vervangen? Voor €50 hangt er immers een nieuwe set Brembo remschijven onder, Valeo is zelfs nog een tientje goedkoper. Aan de andere kant gaan de originele met mijn 1000km/jaar waarschijnlijk langer mee dan ik.

Bonusvraag; ik heb ook een paar veerpoten van een 360 met die extra bevestigingspunten er aan voor de stabilisatorstangetjes. Kan ik daar op een 340 ook wat mee verbeteren met een stabilisatiestang of zo? Iemand die zoiets ooit heeft gemaakt of geprobeerd?

Ten slotte misschien leuk om te weten maar niet zo relevant aan de vraag; de veerpoten wil ik weer origineel zwart spuiten met hammerite (denk ik) omdat dat taai is, de remklauwen worden netjes zilver gemaakt met speciale lak voor remklauwen. Uiteraard worden meteen de remslangen, wiellagers, toplagers en topmounts vervangen. Om te voorkomen dat ik er vieze oude roestige veren tussen moet stoppen wil ik deze vervangen door nieuwe, nu met 2 of 2,5cm verlaging. Het idee is dat de auto dan nét een klein beetje voorover gaat staan, mede om te compenseren dat de bladveren in bijna 30 jaar tijd ongetwijfeld wat zijn ingezakt.

Graag hoor ik jullie mening en ervaringen met betrekking tot de remmen. Alvast bedankt! :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 19:53 #980332 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Remblokken
Ik zou het goed aanpakken. Dus ook een nieuw veerpootlager, schokbreker, wiellager en remschijf.
Ik heb een rustige rijstijl en de standaard blokken (Volvo of Delphi, die krijg je bij Brezan) zijn dan meer dan prima.

Destijds heb ik de poten laten coaten. Ook nieuwe veren gekocht, een stukje laten afslijpen en ook gecoat. Om dezelfde reden als jij noemt; de bladveren zijn iets ingezakt dus op deze manier stond de auto netjes recht.
Het werd er niet comfortabeler op!

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2019 20:27 #980336 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Remblokken
En de originele veren opnieuw laten coaten is dan geen optie?
Weet niet hoe die coating het houdt bij het steeds inveren?
Iemand ervaring mee? Wil dat bij mijn Rai Special ook gaan doen namelijk.
Alles netjes zwart en nieuw.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2019 20:45 #980337 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Remblokken
Dank je Joost!

De schokbrekers wil ik eigenlijk bij voorkeur niet vervangen. Ik heb nog het originele oude systeem, kort door de bocht is de veerpoot zelf het reservoir, en daar beweegt een stang door geloof ik. Zo'n ding waarbij de complete inhoud langs je overal naar binnen loopt als je een rotte veerpoot vervangt en dit systeem niet gewend bent, kwam de garage een paar jaar geleden achter :+ Toen is die veerpoot als noodoplossing gevuld met de olie uit een andere veerpoot waarvan de schokdempers nog nooit vervangen zijn.
Het nadeel van nieuwerwetse schokdempers vind ik dat je ineens veel meer gaat voelen van de weg. Nu weet ik dat dat ook een betere wegligging betekent, en dat 99% van de mensen die dit leest dit niet met mij eens gaat zijn, maar ik vind het wel leuk als het allemaal een beetje slap is als een oude Cadillac. Daarom wil ik eerst eens proberen of ik die oude olie kan wisselen met voorvorkolie voor motorfietsen. Kijken wat dat doet met het weggedrag. Op Volvo 300 Mania is dat al eens gedaan.

volvofiel;252801 schreef : Destijds heb ik de poten laten coaten. Ook nieuwe veren gekocht, een stukje laten afslijpen en ook gecoat. Om dezelfde reden als jij noemt; de bladveren zijn iets ingezakt dus op deze manier stond de auto netjes recht.
Het werd er niet comfortabeler op!

Goed om te horen dat het comfort tegenviel. Dat is toch iets om even te heroverwegen dan :wtf2:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-01-2019 20:47 #980338 door V300 register

Steven340;252805 schreef : En de originele veren opnieuw laten coaten is dan geen optie?
Weet niet hoe die coating het houdt bij het steeds inveren?
Iemand ervaring mee? Wil dat bij mijn Rai Special ook gaan doen namelijk.
Alles netjes zwart en nieuw.

Dat is natuurlijk ook nog een optie. Ik dacht ooit iets gelezen te hebben dat je haarscheurtjes in de coating krijgt waar vocht naar binnen komt waardoor de coating er weer af springt, maar dat weet ik niet meer zeker.

• Albert Jan Algera
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-01-2019 11:25 #980342 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Remblokken
Kwa remblokken zouden die van 21,50 prima voldoen.

Schokbrekers zou ik toch echt wel vervangen. Denk er eens aan dat je ineens moet uitwijken denk aan Elandtest.
Dan kunnen beter schokdempers een boel schade voorkomen door dat de auto veel beter en sneller reageert. (Was eerst ook wel tevreden met de schokdempers die ik had tot ik ooit hierdoor bijna in de vangrail kwam). Kan me moeilijk voorstellen dat ze naar 30 jaar nog wel goed zijn. En als je toch alles al los hebt liggen kan je ze net zo goed meepakken.

Als je de originele veren blijft gebruiken blijft de auto nog steeds wel slap aanvoelen hoor. Pak je andere verlaagde veren dan voel de auto echt een stuk stugger.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2019 11:34 #980343 door V300 register
Dank je voor het advies, maar dat is precies de rede dat ik eerst wil proberen wat de originele schokdempers met andere olie doen. Niemand probeert dat omdat vervangen door schokdemperpatronen gemakkelijker is en meer voor de hand ligt. Aan het originele systeem kan weinig verslijten maar mocht dat wel het geval zijn dan wordt daar natuurlijk wel wat aan gedaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-01-2019 15:02 #980345 door V300 register
De Brembo schijven en blokken kan ik van harte aanbevelen, het remt uitstekend en de pasvorm was perfect. Ik ben wel erg benieuwd naar je ervaring met de dempers en veren aangezien een complete revisie van de wielophanging bij mij op de planning staat. De dempers ga ik sowieso doen want daar zit voor geen leven meer in en achter zijn al gedaan maar over de veren twijfel ik nog.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-01-2019 22:00 #980358 door V300 register
Inmiddels is het eerste besteld:
-3x remslangen, merk TRW (omdat ik toch meteen de remvloeistof wil vervangen plaats ik achter ook meteen een nieuwe remslang)
-2x veerpootlager, merk SKF
-2x wiellagerset voor, merk SKF
-2x remschijf, merk Brembo (dank voor de tip Harm!)
-1x remblokset, merk TRW omdat Brembo al niet meer leverbaar is.

Misschien interessant om er bij te vermelden, dit kostte me zo'n 185 euro bij Autodoc.nl.

Ik heb besloten dat ik de rubbers, stuurkogels, fuseekogels, remklauwrevisieset, etc. zoveel mogelijk ga bestellen bij Born Built Beauties en DafHobby. Dan weet ik zeker dat het past en dat de kwaliteit goed is.
Bovendien moet ik ook nog een nieuwe frictieplaat bestellen bij Born Built Beauties dus dat gaat dan in één moeite door.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2019 22:34 #980360 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Remblokken
Goed bezig Bart! Vergeet de harmonicahoesjes en bumpstops niet ;)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC