Wielbouten en wielmoeren.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2016 15:07 #634306 door V300 register
Wielbouten en wielmoeren. is gemaakt door V300 register
Juist is het toch dat van wielbouten en wielmoeren de schroefdraad ingevet mag worden (beetje olie of vaseline o.i.d. om schroefgang lichter te maken) maar de conus vetvrij dient te blijven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2016 17:18 #964949 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Wielbouten en wielmoeren.
Gebruik daar altijd kopervet voor, is het enige soort vet dat in de buurt van de remmen mag komen. (Na horen zeggen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2016 18:05 #964951 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Wielbouten en wielmoeren.

Spurt;242670 schreef : Juist is het toch dat van wielbouten en wielmoeren de schroefdraad ingevet mag worden (beetje olie of vaseline o.i.d. om schroefgang lichter te maken)


zoals Steven zei, het liefst kopervet :yesyes:

Spurt;242670 schreef : maar de conus vetvrij dient te blijven?


niets van bekend, ik heb in ieder geval nooit problemen gehad als er wat kopervet op de conus terecht kwam.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2016 18:21 #964952 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielbouten en wielmoeren.
Ik dacht de conus niet te dienen invetten vanwege makkelijker te kunnen los geraken dan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2016 18:32 #964953 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Wielbouten en wielmoeren.
volgens mij is het moment waarop de bouten/moeren vastgezet moeten worden droog gespecificeerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2016 20:04 #964955 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Wielbouten en wielmoeren.
Wielmoeren moet je droog en schoon vastzetten op de schroefdraad. Anders gaan ze leven en komen ze los tijdens het rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2016 20:09 #964956 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Wielbouten en wielmoeren.
je kunt het beste de tapeinden met een staalborstel goed schoonmaken, de wielmoeren draaien dan al veel makkelijker.

Kopervet gebruik ik met name voor "bewegende delen" zoals de aanligvlakken van remblokken en -voeringen. Al is er discussie over de vraag of je hiervoor kopervet of bijv. keramisch vet moet gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2016 20:48 #964957 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielbouten en wielmoeren.

volvomania;242677 schreef : Wielmoeren moet je droog en schoon vastzetten op de schroefdraad. Anders gaan ze leven en komen ze los tijdens het rijden.


Dat bedoel ik, maar dan voor wat betreft de conus. Ik weet niet beter dan dat de conus er juist voor is om te voorkomen dat de wielbout of -moer spontaan los kan komen. Vergelijk het met boren die een conische schacht hebben. Voor een goede klemming dienen de conus van zo een boor en die van de boorspil zeer goed schoon te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2016 20:51 #964958 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Wielbouten en wielmoeren.

volvomania;242677 schreef : Wielmoeren moet je droog en schoon vastzetten op de schroefdraad. Anders gaan ze leven en komen ze los tijdens het rijden.


Nooit gehad en altijd ingesmeerd met kopervet, mijn broer die monteur was [motorfiets, auto en vrachtwagen] deed het altijd en als iemand weet wat wel of niet mag, is het wel een monteur.

Spurt;242679 schreef : .......... Vergelijk het met boren die een conische schacht hebben. Voor een goede klemming dienen de conus van zo een boor en die van de boorspil zeer goed schoon te zijn.


ja dat klopt: schoon zijn van vuil, schoon van vet e/o olie wordt al een heel stuk moeilijker aangezien er ook met koelvloeistof wordt gewerkt waar olie in zit.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2016 07:00 #964960 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Wielbouten en wielmoeren.

2 Fast 4 U;242680 schreef : als iemand weet wat wel of niet mag, is het wel een monteur.


Als dat altijd waar is heb je geen rdw nodig :f.

Ik herhaal wat ik al eerder schreef; op de hele wielmoeren en alles wat die raakt (dus schroefdraad en de conische aanligvlakken) mag geen vet gesmeerd worden. Als de schroefdraad schoongemaakt is heb je het niet nodig.

Als je de groene boeken erop na slaat staat nergens (!) dat er vet gebruikt mag worden op de schroefdraad.
Het mag dus niet!
De enige plek waar er evt wel kopervet mag gebruikt worden is op het aanligvlak van de remtrommel / remschijven met de velg. Dit wordt ook gedaan met siervelgen waar er een kans is dat ze door een verschil in metaal vastroesten aan de remschijven.

Maar dus niet op de schroefdraad van de wielmoeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD