Wielbouten en wielmoeren.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Spurt;242670 schreef : Juist is het toch dat van wielbouten en wielmoeren de schroefdraad ingevet mag worden (beetje olie of vaseline o.i.d. om schroefgang lichter te maken)
zoals Steven zei, het liefst kopervet :yesyes:
Spurt;242670 schreef : maar de conus vetvrij dient te blijven?
niets van bekend, ik heb in ieder geval nooit problemen gehad als er wat kopervet op de conus terecht kwam.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Kopervet gebruik ik met name voor "bewegende delen" zoals de aanligvlakken van remblokken en -voeringen. Al is er discussie over de vraag of je hiervoor kopervet of bijv. keramisch vet moet gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvomania;242677 schreef : Wielmoeren moet je droog en schoon vastzetten op de schroefdraad. Anders gaan ze leven en komen ze los tijdens het rijden.
Dat bedoel ik, maar dan voor wat betreft de conus. Ik weet niet beter dan dat de conus er juist voor is om te voorkomen dat de wielbout of -moer spontaan los kan komen. Vergelijk het met boren die een conische schacht hebben. Voor een goede klemming dienen de conus van zo een boor en die van de boorspil zeer goed schoon te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
volvomania;242677 schreef : Wielmoeren moet je droog en schoon vastzetten op de schroefdraad. Anders gaan ze leven en komen ze los tijdens het rijden.
Nooit gehad en altijd ingesmeerd met kopervet, mijn broer die monteur was [motorfiets, auto en vrachtwagen] deed het altijd en als iemand weet wat wel of niet mag, is het wel een monteur.
Spurt;242679 schreef : .......... Vergelijk het met boren die een conische schacht hebben. Voor een goede klemming dienen de conus van zo een boor en die van de boorspil zeer goed schoon te zijn.
ja dat klopt: schoon zijn van vuil, schoon van vet e/o olie wordt al een heel stuk moeilijker aangezien er ook met koelvloeistof wordt gewerkt waar olie in zit.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Nieuw lid
2 Fast 4 U;242680 schreef : als iemand weet wat wel of niet mag, is het wel een monteur.
Als dat altijd waar is heb je geen rdw nodig :f.
Ik herhaal wat ik al eerder schreef; op de hele wielmoeren en alles wat die raakt (dus schroefdraad en de conische aanligvlakken) mag geen vet gesmeerd worden. Als de schroefdraad schoongemaakt is heb je het niet nodig.
Als je de groene boeken erop na slaat staat nergens (!) dat er vet gebruikt mag worden op de schroefdraad.
Het mag dus niet!
De enige plek waar er evt wel kopervet mag gebruikt worden is op het aanligvlak van de remtrommel / remschijven met de velg. Dit wordt ook gedaan met siervelgen waar er een kans is dat ze door een verschil in metaal vastroesten aan de remschijven.
Maar dus niet op de schroefdraad van de wielmoeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.