Wielen met ET25

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2013 19:33 #924378 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen met ET25
Je hoeft niet bang te zijn voor je wiellagers met zo'n lage ET-waarde. Ik heb een tijdje gereden met ET -13 (negatieve ET-waarde dus). Strafbaar, maar wel vet ;-). (daarnaast ook nog een met spacers van 30mm +)). Een krachtarm verschuiving van zo'n 74mm.

Indien je wiellagers in goede staat zijn, zou ik me er niet te druk om maken. Ze krijgen namelijk in de bochten, met originele velgen, veel meer krachten voor hun kiezen dan door een lage ET-waarde. Daarnaast zijn deze kracht op het buitenstewiel een stuk groter dan op het binnenste wiel indien je op maximaal grip rijdt. Ofwel; de krachtverschuiving is alleen maar ten gunste van je wiellager van het wiel in de buitenbocht. (afgezien van het feit dat je je 9 van de 10 keer ook grotere wielen monteert wat weer een nadelige effect heeft op je wiellagers).
Sterker nog, wanneer je langzaam rijdt is komt er verhoudingsgewijs meer kracht op je binnenste wiellager te staan dan wanneer je op je max. rijdt.

Kortom: gewoon altijd zo hard mogelijk de bocht om is mijn deskundig advies :).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2013 19:48 #924381 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen met ET25

Ovlov 3.6L;212195 schreef : Kortom: gewoon altijd zo hard mogelijk de bocht om is mijn deskundig advies :).




Wijs gesproken :lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2013 14:06 #924916 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Wielen met ET25
En dan nog een voordeel. Die achterwiellagers zijn helemaal niet makkelijk meer te krijgen..........gaaf toch......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-03-2013 00:55 #924977 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Wielen met ET25
2 van de 4 wielen zien er nu zo uit:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-03-2013 23:04 #925014 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen met ET25

Erik;212757 schreef : En dan nog een voordeel. Die achterwiellagers zijn helemaal niet makkelijk meer te krijgen..........gaaf toch......


Op zich is dat niet zo'n probleem hoor. De lagers worden (meen ik bij SKF) nog steeds gemaakt...... wel 40 euro per stuk..... En daar bij zijn er volgens mij ook 3 verschillende types. Bepalen wel type je hebt kan weleens lastig zijn.
Daarentegen zijn de wiellagers echt weer typisch Volvo-degelijk....... Na vele drift uren weinig problemen mee gehad.
Ja na een stoeprandje, toen was het gedaan helaas....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 02:50 #926115 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Wielen met ET25
De wielen zitten onder de 340.

Alleen nu is het draad van de "wielbouten" ja ik weet dat ze wielmoeren hebben, maar weet even niet hoe die dingen heten,

Bestaan die "wielbouten" in een langere maat
En moet er speciale moeren worden vastgezet? (speciaal voor lichtmetalen velgen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2013 08:14 #926117 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen met ET25
Hoeveel zijn de studs te kort?Als je 8 de wielmoeren met 8 slagen vast kan zetten zitten ze meer dan vast genoeg.

Als dat niet het geval is, dan heb je de volgende mogelijkheden....

Allereerst even de maat van de schroefdraad...12x1,25.

Als de gaten in de velgen groot genoeg zijn kun je schachtmoeren gebruiken.Die helpen ook meteen om de wielen te centreren.Goedkoop zijn ze niet.Als je die wil,eerst even kijken of het aanligvlak van de wielmoeren vlak of conisch is want op die schachtmoerem zit een vlakke of conische ring.Als je in de velgen een conische aanligvlak hebt dan moet je dus ook moeren met een conische ring hebben

De studs vervangen door langere studs is best wel even werk.Op de vooras gaat het nog maar op de achteras is het een ander verhaal.Ju kunt daar wel de oude er uit slaan maar er is niet genoeg ruimte om er langere in te zetten.Dus moet je dan de naaf demonteren wat dan wwarschijnlijk resulteerd in kapotte wiellagers .Of je maakt een gat in de ankerplaat waardoor je ze naar binnen kunt priegelen.

Een goede onderdelenboer moet je de langere studs kunnen leveren.


IK denk dat ik naar die schachtmoeren zou gaan zoeken.......dat is het minste werk.


Ik meen dat Anjo een tyd terug ook eens het een en ander over geschreven heeft..gebruik de zoekfunctie maar eens.Daar stond ook nog meer met betrekking tot maten en mogelijkheden.

Suc6!




Oh,trouwens...ze staan wel netjes onder je auto!:y:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 11:19 #926125 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wielen met ET25
wat is nu precies het probleem? met ET25 heb je zowieso geen spacers meer nodig dus de originele studs + wielmoeren zouden gewoon moeten voldoen. tov stalen velgen missen de moeren ca 1 a 2 slagen maar nog steeds ruim voldoende voor een M12x1.25 moer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-03-2013 12:04 #926128 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wielen met ET25
ik vermoed dat het hart van de velgen veel dikker is dan gebruikelijk. Ik heb dat probleem ook gehad met de GB velgen op mn vorige grijze muis. Daar kon ik de moeren maar krap y slagen aandraaien en dat is echt veel te weinig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Frans van Zeeventer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2013 12:19 #926129 door Frans van Zeeventer
Beantwoord door Frans van Zeeventer in topic Wielen met ET25
Ik zal eens kijken hoeveel slagen de moeren erop gaan, wat ik kon zien, was dat ten opzichte van de originele wielen, de moeren 4 slagen (ik kan zien dat 4 cirkels draad in de moeren niet gebruikt worden) hopelijk leg ik het duidelijk uit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD