Wielen met ET25
- V300 register
- Verbannen
Indien je wiellagers in goede staat zijn, zou ik me er niet te druk om maken. Ze krijgen namelijk in de bochten, met originele velgen, veel meer krachten voor hun kiezen dan door een lage ET-waarde. Daarnaast zijn deze kracht op het buitenstewiel een stuk groter dan op het binnenste wiel indien je op maximaal grip rijdt. Ofwel; de krachtverschuiving is alleen maar ten gunste van je wiellager van het wiel in de buitenbocht. (afgezien van het feit dat je je 9 van de 10 keer ook grotere wielen monteert wat weer een nadelige effect heeft op je wiellagers).
Sterker nog, wanneer je langzaam rijdt is komt er verhoudingsgewijs meer kracht op je binnenste wiellager te staan dan wanneer je op je max. rijdt.
Kortom: gewoon altijd zo hard mogelijk de bocht om is mijn deskundig advies .
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ovlov 3.6L;212195 schreef : Kortom: gewoon altijd zo hard mogelijk de bocht om is mijn deskundig advies .
Wijs gesproken :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans van Zeeventer
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Erik;212757 schreef : En dan nog een voordeel. Die achterwiellagers zijn helemaal niet makkelijk meer te krijgen..........gaaf toch......
Op zich is dat niet zo'n probleem hoor. De lagers worden (meen ik bij SKF) nog steeds gemaakt...... wel 40 euro per stuk..... En daar bij zijn er volgens mij ook 3 verschillende types. Bepalen wel type je hebt kan weleens lastig zijn.
Daarentegen zijn de wiellagers echt weer typisch Volvo-degelijk....... Na vele drift uren weinig problemen mee gehad.
Ja na een stoeprandje, toen was het gedaan helaas....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans van Zeeventer
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als dat niet het geval is, dan heb je de volgende mogelijkheden....
Allereerst even de maat van de schroefdraad...12x1,25.
Als de gaten in de velgen groot genoeg zijn kun je schachtmoeren gebruiken.Die helpen ook meteen om de wielen te centreren.Goedkoop zijn ze niet.Als je die wil,eerst even kijken of het aanligvlak van de wielmoeren vlak of conisch is want op die schachtmoerem zit een vlakke of conische ring.Als je in de velgen een conische aanligvlak hebt dan moet je dus ook moeren met een conische ring hebben
De studs vervangen door langere studs is best wel even werk.Op de vooras gaat het nog maar op de achteras is het een ander verhaal.Ju kunt daar wel de oude er uit slaan maar er is niet genoeg ruimte om er langere in te zetten.Dus moet je dan de naaf demonteren wat dan wwarschijnlijk resulteerd in kapotte wiellagers .Of je maakt een gat in de ankerplaat waardoor je ze naar binnen kunt priegelen.
Een goede onderdelenboer moet je de langere studs kunnen leveren.
IK denk dat ik naar die schachtmoeren zou gaan zoeken.......dat is het minste werk.
Ik meen dat Anjo een tyd terug ook eens het een en ander over geschreven heeft..gebruik de zoekfunctie maar eens.Daar stond ook nog meer met betrekking tot maten en mogelijkheden.
Suc6!
Oh,trouwens...ze staan wel netjes onder je auto!:y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans van Zeeventer
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.