Zachte schokdempers
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;188062 schreef : Heeft niets met rijstijl te maken. Denk eens aan een noodsituatie. Noodstop, of snel moeten uitwijken. Dan ben je blij als je schokbrekers (en remmen) in goede staat zijn.
Klopt, ik ging even van gewone bochten en zo uit, als je ziet hoe sommigen rotondes nemen :crazy1:
Je hebt wel gelijk, eigenlijk is dat nog vrij lastig allemaal. Voor het comfort zo zacht mogelijk, en voor de veiligheid zo hard mogelijk. Ergens ligt dan de gulden middenweg, en dat zijn dus de standaard dempers...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;188069 schreef : Zachter dan standaard is volgens mij niet te koop!
Het is blijkbaar te maken:
Ovlov 3.6L;188039 schreef :
9 van de 10 keer zitten de originele schokdempers nog in de voorpoten. Wat je eens zou kunnen doen is:
- even checken of er nog olie in zit
- zo niet, dan keerringen vervangen
- de boel goed schoonmaken
- en nieuwe, dunnere, olie erin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
v0lv0freak;188054 schreef : Olie gevulde zijn trouwens minder stug dan gasgevulde, daarom dat ik je die adviseerde.
Ter completering van je bericht;
In principe zijn alle schokbrekers oliegevuld. Daarnaast heb je nog niet- en wel gasgevulde schokbrekers.
Gasgevulde schokbrekers staan standaard onder een overdruk. (Niet gasgevulde schokbrekers dus niet). Hierdoor worden ze automatisch iets stijver (de gasdruk "helpt" namelijk de veer mee).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;188128 schreef : Dus de gasvulling is een extraatje?
Jep inderdaad. Over het algemeen zijn die schokbrekers iets duurder, maar hebben ook vaak een langere levensduur omdat er minder schuimvorming optreed. Deze schuimvorming zorgt weer voor (wat wij op het werk noemen:) "liquid-smashing". De schade dat dit veroorzaakt is vergelijkbaar met cavitatie bij een pomp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat is ook niet waar... Als je ze plank hard hebt ga je pootjes optillen in bochten. Dat kost je weer grip van een heel wiel...General Custom;188068 schreef : Voor het comfort zo zacht mogelijk,
en voor de veiligheid zo hard mogelijk.
Je hebt gewoon goede schokdempers nodig. Ik denk zelfs dat gele Koni's op de zachtste stand bijzonder comfortabel dempen. Beter dan standaard dempers omdat ze op zowel de ingaande als uitgaande slag dempen. Meer demping bij minder stugheid dus...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En wat is Monroe eigenlijk voor merk? Kom ik ook continu tegen, en het klinkt me bekend in de oren. Al kan het bekende natuurlijk ook van Marilyn Monroe komen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Laat je niet verrassen door de prijs van Koni's voor een 300. Er komt ook nog wat aanpassingswerk bij kijken. Zie mijn showroomtopic.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Originele V300 koni's zijn niet meer te koop. Met een beetje geluk vind je NOS rode koni's. Gele koni's zijn zeeeeeer zeldzaam. Heb ze pas 1 keer te koop gezien (gebruikte) in 3 jaar. Rode al meerdere NOS sets gezien (gehad :f).
Nieuwe koni's zijn VW golf koni's die met aanpassingen ook passen. Dit schijnt nogal een precies klusje te zijn, dan zou je Anjo moeten vragen of die je wil helpen. Maar reken zeker op enkele honderden euro's inclusief montage en aanpassingen....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.