Zachte schokdempers

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-11-2011 23:52 #631566 door V300 register
Zachte schokdempers is gemaakt door V300 register
Ik denk dat de voorste schokdempers van mijn auto zwaar versleten zijn, want als je om op een hoek naar beneden duw schommelt hij nog vrolijk een keer of 4 omhoog. Daarom ga ik nu toch maar eens naar nieuwe dempers kijken. Nu kan ik plenty topics vinden over stuggere schokdempers, maar ik wil juist zachtere. Het liefst zo zacht mogelijk. Het ideaal zou zijn dat hij veert als een Cadillac :D

Weten jullie misschien een zo zacht mogelijke schokdemper?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-11-2011 00:26 #891455 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Zachte schokdempers
Hij veert nu toch al als een cadi? :+

Gewoon olie gevulde van sachs nemen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2011 10:06 #891459 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zachte schokdempers

v0lv0freak;188027 schreef : Hij veert nu toch al als een cadi? :+

Inderdaad, maar dat mag niet voor de apk :D
(ander alternatief is nieuwe dempers voor de apk in de schuur leggen die zo een leven lang meegaan :+)

Zijn die olie gevulde van Sachs zachter dan origineel? Of zijn die origineel?

Edit:
Ik kwam ook gasgevulde schokdempers tegen. Zijn die ook zachter dan oliegevulde omdat ze eerst dempen met gas, en as ze zwaar worden belast met vloeistof?
(gas wordt vloeistof als het samendrukt dacht ik)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2011 11:05 #891466 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Zachte schokdempers
Jawel hoor, mag wel voor de apk.
Ik stond (sta?) volgens mij bekend als versleten-schokdemper-koning (kom maar Anjo en Niels :D), uit ervaring kan ik je vertellen dat NOS schokdempers, oliegevuld, die dus al een jaar of 20 op de plank liggen, het zachtst zijn.
Mijn 345 heeft zulke "nieuwe" schokdempers. Bij indrukken van de auto deint 'ie niet na, maar hij zweeft wel lekker over de hobbelige wegen hier. Achterkant idem.

Mijn "nieuwe" 343 heeft rondom stugge schokdempers (zoals het hoort zeg maar) en dat vind ik maar een stuiterbak. Maar je kunt wel harder de bocht door! Drempels kun je niet meer racend overvliegen, da's wel jammer. Deze ervaring zorgt ervoor dat ik geen spijt heb dat ik mijn set hulpveren voor de 345 aan Jean-Luc heb verkocht :D

Schokdempers zijn pas apk-afkeur als ze flink lek zijn. Bij mijn 345 raakte in Zuid-Frankrijk een schokdemper lek (linksvoor) en thuis was alle olie eruit. Die demper dempte dus niet meer. Nou, dat rijdt dus echt voor geen meter en het kraakt ook nog eens behoorlijk.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2011 11:08 #891467 door V300 register

General Custom;188031 schreef : Inderdaad, maar dat mag niet voor de apk :D
(ander alternatief is nieuwe dempers voor de apk in de schuur leggen die zo een leven lang meegaan :+)

Zijn die olie gevulde van Sachs zachter dan origineel? Of zijn die origineel?

Edit:
Ik kwam ook gasgevulde schokdempers tegen. Zijn die ook zachter dan oliegevulde omdat ze eerst dempen met gas, en as ze zwaar worden belast met vloeistof?
(gas wordt vloeistof als het samendrukt dacht ik)

Een gasgevuld schokdemper heeft een aantal voordelen:
Meer drukopbouw en dus een verende werking.
Daarnaast zorgt het gas ervoor dat de kans kleiner is dat er schuimvorming optreed in de olie.
Wanneer je in- of uitveert wordt de olie in een schokbreker door kleine gaatjes geperst; daardoor wordt wordt de beweging gedempt. Wanneer er veel schuimvorming optreed zal de schokbreker veel minder dempen. Minder schuimvorming betekend dus een betere demping.

Als het gas in de schokbreker zou condenseren, zou je dus een mengeling krijgen van twee vloeistoffen en ik kan je vertellen dat de gassen, die bij deze relatief lage drukken en deze temperatuur vloeibaar worden, een hele lage viscositeit hebben. Met andere woorden; bij inveren zou de viscositeit lager worden en dus de demping steeds minder worden.
Dan spreek ik ook nog niet over het feit dat er bij condenseren van een vloeistof warmte vrij komt, welke de olie nog eens opwarmt en waarbij de viscositeit nog eens verder afneemt (en er dus nog minder gedempt wordt).

Even ontopic:
9 van de 10 keer zitten de originele schokdempers nog in de voorpoten. Wat je eens zou kunnen doen is:
- even checken of er nog olie in zit
- zo niet, dan keerringen vervangen
- de boel goed schoonmaken
- en nieuwe, dunnere, olie erin

In principe is een schokbreker alleen maar afkeur wanneer deze lekt. Tegenwoordig wordt niet meer naar de werking gekeken (tenzij het echt zichtbaar is dat de veerpoot echt niet meer lekt omdat simpelweg alle olie al is verdwenen)

Let er wel op dat een hele soepele schokbreker kan zorgen voor een gevaarlijker weggedrag. Liever dus gewoon originele schokdempers gebruiken!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2011 11:24 #891469 door V300 register
Ok, bedankt voor de uitleg alvast :y:

Aan wat voor gevaarlijk rijgedrag moet ik eigenlijk denken bij schokdempers met heel dunne olie?

Edit:
Ik heb ff gekeken, en zie op het eerste gezicht geen oliesporen aan de schokdempers, dus misschien zijn ze nog wel gewoon voldoende.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-11-2011 13:32 #891478 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Zachte schokdempers
de balans van de auto is minder goed dus het vergroot je remweg; en je verliest in een bocht veel sneller de controle over de auto.

als de auto echt duidelijk nadeint dan zijn de schokbrekers gewoon versleten trouwens, meestal zijn de zuigerringen dan wat gesleten.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-11-2011 14:15 #891482 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Zachte schokdempers
Olie gevulde zijn trouwens minder stug dan gasgevulde, daarom dat ik je die adviseerde.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2011 15:03 #891486 door V300 register
Ok, bedankt ;)

Ik ga er eens naar kijken in elk geval, en eens bellen naar de garage of ze het kunnen meten op een of andere manier... Een langere remweg is namelijk wel een kwalijke zaak (bochten niet echt gezien mijn rijstijl).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-11-2011 15:13 #891490 door V300 register
Heeft niets met rijstijl te maken. Denk eens aan een noodsituatie. Noodstop, of snel moeten uitwijken. Dan ben je blij als je schokbrekers (en remmen) in goede staat zijn.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC