Slechte remmen
- Mark Smeets
- Moderator
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kevin;184015 schreef : ... werd meteen even toegesproken door de instructeur, daar staat echt de doodstraf op, 12 ton laten afremmen op een koppelingsplaatje. Maar die jongen had het zo geleerd met zijn auto rijlessen.
Met een beetje tussengas zoals Mark al zei is dat prima! Mocht je rijinstructeur een andere mening hebben dan adviseer ik je MET KLEM 'n andere instructeur,en als ze die niet hebben,'n andere rijschool.
Hoezo?
Ooit met n volbeladen vrachtauto (40 ton totaal gewicht)bultjes als de Mont Blanc,Frejus of Brenner autobahn naar beneden gereden? Nee waarschijnlijk niet.Maar geloof me als ik je zeg dat je die echt OP DE MOTOR remmend naar beneden gaat.Je kunt het ook met de voetrem proberen hoor maar.....als je al heelhuids beneden komt staat minimaal de brandweer voor je klaar....verglaasde remvoieringen zijn dan wel het minste probleem want de rest staat dan al in de brand!
Ik heb nog nooit door op de motor af te remmen n koppeling aan gort gereden.Doe dit werk ook nog niet zo lang....ongeveer 22 jaar met een gemiddelde van +/- 170.000 km per jaar.....
Wij hadden bij mijn (toenmalige)schoonvader ook "pedaalridders" onder de collega's.Ik kreeg mijn eerste eigen vrachtauto tegelijk afgeleverd met een auto hun.
Mijn auto heb ik 4,5 later verkocht toen er 950.000 km op de klok stond.De auto die tegelijk met de mijne was afgeleverd was toen aan zijn 2e remrevisie toe(met minder km's) .Mijn auto stond nog altyd op de eerste set remmen en daar kon die met dezelfde rijstijl nog makkelijk 2 ton mee rijden!
Dus ik mag denk ik wel zeggen dat ik weet waar over ik t heb!
Motoren zijn niet alleen gemaakt om te accelereen maar ook om af te
remmen!
Trouwens.....ooit een koppelingsplaat gezien van een bus of vrachtauto?
Dat zijn echt geen koppelingsplaatjes maar PLATEN.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
En zoals je weet heb ik ook C(E) en in een bus heb ik ook al eens een lesje genomen

Daarnaast is het logisch dat vaker terugschakelen (bij afremmen op de motor met de auto) de koppeling sneller doet slijten, want je gebruikt hem vaker.
Overigens wat ik er nog aan toe wil voegen. Vlak nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, ben ik een stukje gaan rijden met een man die rijtrainingen geeft aan mensen van geldtransporten. Hij adviseerde mij ook terugschakelen aan (ik deed dat toen nog niet, net 6 weken het pasje), maar dan vanwege het feit, mocht er iets gebeuren, heb je meteen vermogen tot je beschikking. Als je de auto in de 5 vanaf 80 laat uitrollen, en je bent afgeremt tot 50 of minder gebeurt en natuurlijk 0,0 in de 5, en moet je eerst schakelen voordat je wat kunt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Vooral leuk met die e-koppelingen van MAN enzo die geen rekening houden met bergachtig gebied en rustig de plaat bergop met 40 ton op zijn flikker even een paar seconde laten slippen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Overigens gebruik ik de koppeling in de vrachtauto alleen bij het wegrijden.Schakelen gaat nog altyd op de oude manier,op toeren rijden,dan komt er geen koppeling meer aan te pas!.
Heb dat destyds op n DAF met fullerbak geleerd en dat leer je nooit meer af!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Meestal schakel ik ??n gang terug, dus vanuit de 5 naar 4, dan remt ie net iets harder op de motor af, en voor de rest heb ik het rempedaal. Met vrachtwagen rijden is het eigenlijk niet anders, zoveel mogelijk uit laten rollen, motorrem gebruiken en de rest doen met het rempedaal. Daar is dat ding voor :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Nog los daarvan het brandstofverbruik, elke keer dat je de koppeling intrapt moet er weer brandstof naar de motor toe om hem draaiende te houden. Terwijl als je hem laat uitlopen je "gratis" rijdt, want je wielen drijven immers je motor aan.
@ Mark, retarder/telma zit bijna op alle tourbussen. Motorrem is wat zeldzamer maar zie je ook wel eens. Vergis je niet wat een volle touringcar weegt met 90 man aanboord + bagage.
De stadsbussen hier hebben de retarder in het eerste stuk van het rempedaal (touringcar waar ik les op heb heeft een losse "joystick" naast het stuur). En zodra je langer dan 2s stil staat of de deuren opent springt hij op de halte rem. Kan je je rem los laten, en pas zodra je gas geeft lost hij de rem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Kevin;184530 schreef : Je gaat toch niet als je 80 km/h rijdt met je 40 ton versnelling voor versnelling terugschakelen om af te remmen? Daar heb je je motor/telma/retarder voor.
Doe ik wel met de vrachtwagen. Simpelweg omdat een motorrem op toeren werkt. Onder de 70 in de 8 heeft de motorrem geen enkel effect meer, dus moet zou ik het volle gewicht op de remmen moeten afremmen van 70 tot 20 of 0 als het druk is. Retarder of telma zit er helaas niet op.... Dus ik gebruik sowieso de 7 en 6 ook nog om af te remmen, dan kun je tot 50 de motorrem gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Waar verglaasde remblokken al niet toe kunnen leiden...
Ik heb zelf m'n rijstijl er inmiddels op aangepast. Was even wennen, maar dan heb je ook wat (als het goed is) :yeah:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Kevin;184530 schreef : @ Bart, ik zeg dat de koppeling niet gemaakt is om op af te remmen! Dat is iets heel anders dan remmen op de motor. Terugschakelen om af te remmen is iets heel anders dan af remmen op de motor. Je gaat toch niet als je 80 km/h rijdt met je 40 ton versnelling voor versnelling terugschakelen om af te remmen? Daar heb je je motor/telma/retarder voor. Gewoon de versnelling laten zitten als hij zit en af remmen. Want juist die wisseling van gangen is funest voor je koppelingsplaat. Hoe goed je hem ook op toeren brengt hij zal altijd wat slippen.
Nog los daarvan het brandstofverbruik, elke keer dat je de koppeling intrapt moet er weer brandstof naar de motor toe om hem draaiende te houden. Terwijl als je hem laat uitlopen je "gratis" rijdt, want je wielen drijven immers je motor aan.
Dat dacht ik ook toen ik pas begon te rijden.Ben echter snel tot andere inzichten gekomen! 21 jaar ervaring hebben me geleerd dat de praktyk bewijst dat de theorie vaak niet blijkt te kloppen
Helaas is een transmissierem zoals 'nTelma/retarder of intarder nog altyd geen gemeengoed.Zo'n extra voorziening kost een hele bult duiten en aangezien de marge's in het transport bijzonder laag zijn wordt op dat soort van voorzieningen bespaard.Fff ter indicatie moet je rekenen op n meerprijs van om en nabij ?3500,- !
En dat was het laatste wat ik er hier over ga zeggen want we glijden behoorlijk af van het oorspronkelijke thema(en ja ,ik weet t,daar ben ik ook schuld aan)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.