Slechte remmen

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
16-09-2011 17:49 #885151 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Slechte remmen
Ik heb het omgekeerd geleerd, zowel met de auto als de vrachtwagen. Precies de methode die Kevin beschrijft. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd terug schakel om af te remmen. Anders worden mijn velgen zo snel vies (geen grapje) :no_comment: Doe het wel met een dot tussengas, zodat het toerental al gelijk is :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2011 07:39 #885167 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slechte remmen

Kevin;184015 schreef : ... werd meteen even toegesproken door de instructeur, daar staat echt de doodstraf op, 12 ton laten afremmen op een koppelingsplaatje. Maar die jongen had het zo geleerd met zijn auto rijlessen.

Met een beetje tussengas zoals Mark al zei is dat prima! Mocht je rijinstructeur een andere mening hebben dan adviseer ik je MET KLEM 'n andere instructeur,en als ze die niet hebben,'n andere rijschool.

Hoezo?

Ooit met n volbeladen vrachtauto (40 ton totaal gewicht)bultjes als de Mont Blanc,Frejus of Brenner autobahn naar beneden gereden? Nee waarschijnlijk niet.Maar geloof me als ik je zeg dat je die echt OP DE MOTOR remmend naar beneden gaat.Je kunt het ook met de voetrem proberen hoor maar.....als je al heelhuids beneden komt staat minimaal de brandweer voor je klaar....verglaasde remvoieringen zijn dan wel het minste probleem want de rest staat dan al in de brand!
Ik heb nog nooit door op de motor af te remmen n koppeling aan gort gereden.Doe dit werk ook nog niet zo lang....ongeveer 22 jaar met een gemiddelde van +/- 170.000 km per jaar.....

Wij hadden bij mijn (toenmalige)schoonvader ook "pedaalridders" onder de collega's.Ik kreeg mijn eerste eigen vrachtauto tegelijk afgeleverd met een auto hun.
Mijn auto heb ik 4,5 later verkocht toen er 950.000 km op de klok stond.De auto die tegelijk met de mijne was afgeleverd was toen aan zijn 2e remrevisie toe(met minder km's) .Mijn auto stond nog altyd op de eerste set remmen en daar kon die met dezelfde rijstijl nog makkelijk 2 ton mee rijden!

Dus ik mag denk ik wel zeggen dat ik weet waar over ik t heb!

Motoren zijn niet alleen gemaakt om te accelereen maar ook om af te
remmen!

Trouwens.....ooit een koppelingsplaat gezien van een bus of vrachtauto?

Dat zijn echt geen koppelingsplaatjes maar PLATEN.....

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-09-2011 09:35 #885169 door Mark Smeets
Bart, een bus is wel anders rijden dan een vrachtwagen. Wat je zegt over een vrachtwagen klopt helemaal, maar die heeft ook een speciale motorrem (en vaak nog een retarder). Dus ik ben het helemaal met je verhaal eens, maar met autorijden kan in de versnelling laten staan en de voetrem gebruiken inprincipe geen kwaad. Ook met een bus zal dit niet zo'n vaart lopen, aangezien die vaak niet eens een motorrem hebben. Die moet je meer op comfort rijden. Berg af van de Mont Blanc zul je ook met de bus iets moeten verzinnen (retarder), maar dat geldt voor auto's net zo.
En zoals je weet heb ik ook C(E) en in een bus heb ik ook al eens een lesje genomen :)
Daarnaast is het logisch dat vaker terugschakelen (bij afremmen op de motor met de auto) de koppeling sneller doet slijten, want je gebruikt hem vaker.

Overigens wat ik er nog aan toe wil voegen. Vlak nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald, ben ik een stukje gaan rijden met een man die rijtrainingen geeft aan mensen van geldtransporten. Hij adviseerde mij ook terugschakelen aan (ik deed dat toen nog niet, net 6 weken het pasje), maar dan vanwege het feit, mocht er iets gebeuren, heb je meteen vermogen tot je beschikking. Als je de auto in de 5 vanaf 80 laat uitrollen, en je bent afgeremt tot 50 of minder gebeurt en natuurlijk 0,0 in de 5, en moet je eerst schakelen voordat je wat kunt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2011 09:56 #885170 door V300 register
Soms moet je in de bergen bergop terugschakelen omdat het hoog is of omdat je de verkeerde gang geselecteerd hebt. Dat is funest voor je platen. Als je dat niet goed doet kun je zeer vlug je bak er eens achter weg halen.

Vooral leuk met die e-koppelingen van MAN enzo die geen rekening houden met bergachtig gebied en rustig de plaat bergop met 40 ton op zijn flikker even een paar seconde laten slippen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2011 15:31 #885195 door V300 register
Dan geeft ie in het donker licht,kunnen ze mooi zien waar ie (nog) zit!

Overigens gebruik ik de koppeling in de vrachtauto alleen bij het wegrijden.Schakelen gaat nog altyd op de oude manier,op toeren rijden,dan komt er geen koppeling meer aan te pas!.
Heb dat destyds op n DAF met fullerbak geleerd en dat leer je nooit meer af!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-09-2011 18:26 #885213 door V300 register
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt, heb het er met een vriend van me afgelopen vakantie uitgebreid over gehad tijdens ons tochtje van 5000 km. Een koppeling is niet gemaakt om mee af te remmen. 't Kan wel, maar om te remmen heb je remblokken en remschijven. Dus als je in verte een rotonde oid ziet aankomen, gewoon gas los en uit laten rollen. Dan verbruikt ie ook niks. Je kunt er ook voor kiezen om elke keer een gang terug te schakelen, maar dan krijgt de koppeling elke keer op z'n donder, en de motor moet elke keer weer stationair gaan lopen tijdens het schakelen = brandstofverbruik.

Meestal schakel ik ??n gang terug, dus vanuit de 5 naar 4, dan remt ie net iets harder op de motor af, en voor de rest heb ik het rempedaal. Met vrachtwagen rijden is het eigenlijk niet anders, zoveel mogelijk uit laten rollen, motorrem gebruiken en de rest doen met het rempedaal. Daar is dat ding voor :+

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2011 22:43 #885628 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic Slechte remmen
@ Bart, ik zeg dat de koppeling niet gemaakt is om op af te remmen! Dat is iets heel anders dan remmen op de motor. Terugschakelen om af te remmen is iets heel anders dan af remmen op de motor. Je gaat toch niet als je 80 km/h rijdt met je 40 ton versnelling voor versnelling terugschakelen om af te remmen? Daar heb je je motor/telma/retarder voor. Gewoon de versnelling laten zitten als hij zit en af remmen. Want juist die wisseling van gangen is funest voor je koppelingsplaat. Hoe goed je hem ook op toeren brengt hij zal altijd wat slippen.

Nog los daarvan het brandstofverbruik, elke keer dat je de koppeling intrapt moet er weer brandstof naar de motor toe om hem draaiende te houden. Terwijl als je hem laat uitlopen je "gratis" rijdt, want je wielen drijven immers je motor aan.

@ Mark, retarder/telma zit bijna op alle tourbussen. Motorrem is wat zeldzamer maar zie je ook wel eens. Vergis je niet wat een volle touringcar weegt met 90 man aanboord + bagage.

De stadsbussen hier hebben de retarder in het eerste stuk van het rempedaal (touringcar waar ik les op heb heeft een losse "joystick" naast het stuur). En zodra je langer dan 2s stil staat of de deuren opent springt hij op de halte rem. Kan je je rem los laten, en pas zodra je gas geeft lost hij de rem.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
23-09-2011 18:25 #885656 door Mark Smeets

Kevin;184530 schreef : Je gaat toch niet als je 80 km/h rijdt met je 40 ton versnelling voor versnelling terugschakelen om af te remmen? Daar heb je je motor/telma/retarder voor.

Doe ik wel met de vrachtwagen. Simpelweg omdat een motorrem op toeren werkt. Onder de 70 in de 8 heeft de motorrem geen enkel effect meer, dus moet zou ik het volle gewicht op de remmen moeten afremmen van 70 tot 20 of 0 als het druk is. Retarder of telma zit er helaas niet op.... Dus ik gebruik sowieso de 7 en 6 ook nog om af te remmen, dan kun je tot 50 de motorrem gebruiken.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2011 19:08 #885658 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Slechte remmen
Interessante discussie hier :)
Waar verglaasde remblokken al niet toe kunnen leiden...

Ik heb zelf m'n rijstijl er inmiddels op aangepast. Was even wennen, maar dan heb je ook wat (als het goed is) :yeah:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-09-2011 19:45 #885719 door V300 register

Kevin;184530 schreef : @ Bart, ik zeg dat de koppeling niet gemaakt is om op af te remmen! Dat is iets heel anders dan remmen op de motor. Terugschakelen om af te remmen is iets heel anders dan af remmen op de motor. Je gaat toch niet als je 80 km/h rijdt met je 40 ton versnelling voor versnelling terugschakelen om af te remmen? Daar heb je je motor/telma/retarder voor. Gewoon de versnelling laten zitten als hij zit en af remmen. Want juist die wisseling van gangen is funest voor je koppelingsplaat. Hoe goed je hem ook op toeren brengt hij zal altijd wat slippen.

Nog los daarvan het brandstofverbruik, elke keer dat je de koppeling intrapt moet er weer brandstof naar de motor toe om hem draaiende te houden. Terwijl als je hem laat uitlopen je "gratis" rijdt, want je wielen drijven immers je motor aan.

Dat dacht ik ook toen ik pas begon te rijden.Ben echter snel tot andere inzichten gekomen! 21 jaar ervaring hebben me geleerd dat de praktyk bewijst dat de theorie vaak niet blijkt te kloppen

Helaas is een transmissierem zoals 'nTelma/retarder of intarder nog altyd geen gemeengoed.Zo'n extra voorziening kost een hele bult duiten en aangezien de marge's in het transport bijzonder laag zijn wordt op dat soort van voorzieningen bespaard.Fff ter indicatie moet je rekenen op n meerprijs van om en nabij ?3500,- !

En dat was het laatste wat ik er hier over ga zeggen want we glijden behoorlijk af van het oorspronkelijke thema(en ja ,ik weet t,daar ben ik ook schuld aan)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC