Slechte remmen

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2011 17:26 #631454 door 16673-dummy
Slechte remmen is gemaakt door 16673-dummy
Al lange tijd heeft de 345 "last" van remmen die wat matigjes werken. Stukje bij beetje is het remsysteem vernieuwd, maar kort geleden merkte ik dat ik de wielen niet kan laten blokkeren. Zelfs op een nat grasveld kom ik niet aan het glijden.
Het punt is dat de remmen bij normaal gebruik prima werken. Remmen = gewoon goed remmen. Echter, zodra je vol in de ankers moet is het alsof er een baksteen onder het rempedaal ligt. Je kunt er op gaan staan maar voor je idee gebeurt er vrij weinig. Op een hellinkje remmen en stilstaan kan, maar dan moet je de rem flink ingetrapt houden anders rol je weer achteruit, waarbij er een *krooeenk* geluid (ik kan wel zeggen; een kreunend geluid, maar dan slaat Jean-Luc weer op hol) van de voorremmen vandaan komt.

Wat is er afgelopen 2 jaar gebeurd aan het remsysteem:
- nieuwe wielremcilinders achter, draaipunten op ankerplaat ontroest/gevet
- nieuwe remvoeringen achter
- remtrommels van binnen glad geschuurd i.v.m. lichte roest (veel stilstaan)
- nieuwe remslang rechtsachter, stukje nieuwe remleiding rechtsachter
- remklauwen gereviseerd
- nieuwe remslangen voor
- verse remvloeistof

De remschijven zijn halfsleets, nog dik genoeg maar niet nieuw dus. De remblokken zijn nauwelijks afgesleten. De remschijven zijn zo glad als een spiegeltje, er zit echt geen enkel groefje in. Ik heb geen last van trillende remmen. Nu er al zoveel aan het remsysteem gedaan is, maar ik nog steeds dit probleem heb, weet ik het even niet meer.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Edit: nu schiet me net te binnen dat ik de achterwielen wel eens geblokkeerd heb; ik heb op nat asfalt wel eens de handrem aangetrokken en toen kwam de 345 vrij snel aan het glijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-09-2011 18:15 #885009 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Slechte remmen

volvofiel;183885 schreef : Edit: nu schiet me net te binnen dat ik de achterwielen wel eens geblokkeerd heb; ik heb op nat asfalt wel eens de handrem aangetrokken en toen kwam de 345 vrij snel aan het glijden.

Hierop afgaant + het feit dat de voorremmen de meeste remkracht hebben, denk ik dat het aan je voorremmen ligt.
Waar het aan ligt kan ik alleen helaas niet zeggen. Maar Wouter en Anjo kunnen je vast wel tips geven.

Overigens, vol remmen op een grasveld, zeker nat, moet echt wel blokkerende wielen opleveren!! Ik heb het met de 360 vroeger puur om uit te proberen eens op asfalt getest, en bij vol remmen moet je 4 piepende banden krijgen, minstens! Als je echt doortrapt, begint hij over zijn voorwielen te schuiven.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2011 18:43 #885010 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slechte remmen
je hebt lekke schokbrekers gehad toch? dan zou ik eens heel goed gaan kijken of je remblokken niet verglaasd zijn; heb ik je volgens mij toen al voor gewaarschuwd.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-09-2011 18:48 #885011 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Slechte remmen

AvdAkker;183894 schreef : je hebt lekke schokbrekers gehad toch? dan zou ik eens heel goed gaan kijken of je remblokken niet verglaasd zijn; heb ik je volgens mij toen al voor gewaarschuwd.

hmm daar zeg je iets zinnigs! Ik heb namelijk op mijn 760 ook lekke schokbrekers (toen ik hem kocht liep de olie al eruit) en die remt ook niet al te best (zeg maar rustig slecht). Verklaart een hoop...:f

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2011 19:56 #885018 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Slechte remmen

AvdAkker;183894 schreef : je hebt lekke schokbrekers gehad toch? dan zou ik eens heel goed gaan kijken of je remblokken niet verglaasd zijn; heb ik je volgens mij toen al voor gewaarschuwd.

Ja dat klopt, ik heb toen de veerpoot (en remmen) goed bekeken maar de olie is aan de achterzijde langs de poot gelopen en niet op de remmen beland.
Bovendien heb ik ??n lekke schokbreker gehad, rechts was nog intact, maar beide voorwielen blokkeren niet. Er is ook geen (significant) remverschil tussen links en rechts, is bij de laatste APK op de remmentestbank op verzoek nog bekeken.

Hebben remblokken soms een "houdbaarheidstermijn"? De auto heeft natuurlijk jaren stilgestaan en ook daarv??r maar weinig gereden, kan maar zo zijn dat schijven + blokken van eind jaren '80 o.i.d. zijn.

Edit: na de revisie van de remklauwen + nieuwe remslangen, is het pedaal makkelijker in te trappen (soepeler), maar is ook de overgang tussen half remmen + ankeren voor het gevoel vergroot (wat ik al zei, alsof je dan op een baksteen trapt).
Ik had dit eigenlijk nooit zo in de gaten tot afgelopen vakantie; op hellingen moest ik soms behoorlijk remmen (kortstondig, faden was het niet) en dat ging niet echt heel geweldig en sindsdien zit het me niet echt lekker...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-09-2011 21:09 #885027 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slechte remmen

volvofiel;183885 schreef : (ik kan wel zeggen; een kreunend geluid, maar dan slaat Jean-Luc weer op hol)

Het wordt gewoon eens tijd voor een leuke vriendin :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2011 23:51 #885046 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Slechte remmen
remblokken hebben geen houdbaarheidstermijn maar je kunt ze in principe wel verkloten, bij rustig en zachtjes remmen wat langduriger is als normaal/krachtig remmen (sorry Joost:+) worden de remmen wel warm maar dat gebeurt zonder materiaal te verliezen en dan kunnen ze ook verglazen zodat de remwerking minder wordt.

wat ik in principe wel aan zou raden is om de remblokken te vernieuwen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-09-2011 08:36 #885049 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Slechte remmen
Ik rij veel snelweg, dus hoef niet veel te remmen. Elke rit probeer ik wel ergens vol te remmen, juist om alles goed werkend te houden. Blokken gaan heel lang mee en kosten max 50 euro. Simpel klusje ook.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 15:06 #885070 door 16673-dummy

AvdAkker;183930 schreef : remblokken hebben geen houdbaarheidstermijn maar je kunt ze in principe wel verkloten, bij rustig en zachtjes remmen wat langduriger is als normaal/krachtig remmen (sorry Joost:+) worden de remmen wel warm maar dat gebeurt zonder materiaal te verliezen en dan kunnen ze ook verglazen zodat de remwerking minder wordt.

Ok, dus ik kan maar beter later en dan harder remmen? Meestal schakel ik gewoon terug (=gratis rijden :D) en op het laatste moment rem ik iets bij.

wat ik in principe wel aan zou raden is om de remblokken te vernieuwen

ik heb gelijk nieuwe besteld, straks ophalen en vanavond monteren. Ik ben benieuwd!

[edit] de nieuwe hebben "doffere" voeringen dan de huidige, waarvan de voeringen zowat spiegelglad zijn

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2011 21:22 #885092 door 16673-dummy
nou, die nieuwe passen dus niet :confused:

Afijn, toen maar schuurpapier korrel 80 genomen, op de waterpas gelegd en de huidige blokken opgeschuurd tot ze "dof" waren (het scheelde niet veel meer of ik kon mijn eigen spiegelbeeld erin zien, dus je had gelijk anjo), gemonteerd en proefgereden. Veel geremd, maar ik kreeg de zaak niet aan het schuievn.

Toen duwde m'n pa me achter het stuur vandaan, ging zelf een stukje rijden en kwam tot de conclusie dat 'ie prima remt. hij heeft me een wats om de oren gegeven omdat ik gewoon niet hard genoeg op 't pedaal stamp :+

Ik stapte zelf weer in, heb een grasveld opgezocht en onder begeleiding van m'n vader flink geslipt. Conclusie; 1. de remblokken waren verglaasd; 2. de blokken zijn nu weer iets opgeruwd waardoor de auto bij nader inzien toch echt stukken beter remt; 3. ik moet meer lef hebben

Een noodstop is nu weer een noodstop, dus daar zit duidelijk verbetering in!
Alleen, als je die noodstop maakt moet je 't pedaal hard intrappen, als je die vervolgens in ??n keer helemaal los laat hoor je een knakje in/boven het pedaal. Het pedaal komt wel direct weer terug naar normaalstand.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC