Klakkend geluid bij klinkerweg

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 11:57 #631401 door V300 register
Klakkend geluid bij klinkerweg is gemaakt door V300 register
Heb al enige tijd last van een klakkend geluid als ik bij mij voor over de staat met klinkers rij. Dit geluid is ook redelijk snel en het lijkt alsof er iets los zit wat met de snelheid van de trillingen mee gaat. Het komt absoluut van de voorkant, maar weet niet precies waar vandaan. De wiellagers laten geen speling voelen en de fusee's / stuurkogel en rubbers met koevoet gecontroleerd, maar ook hier geen speling merkbaar.

Nu is er wel van lichte speling in het stuurhuis als je de auto opkrikt en met de de handen de band heen en weer beweegt (stuurrichting). Maar het is lastig te bepalen omdat je bij elke beweging ook de koppeling naar de stuurpen ziet draaien.

Een tweede punt is ook dat als ik soms uit de parkeerhaven (op de stoep hier) weg draai er een korte klak te horen is wat ergens links voor onder vandaan lijkt te komen :confused: . Mijn vriendin heeft dit ook wel eens gehoord en gaf aan dat ze het ook al een keer in een bocht heeft gehoord tijdens het rijden. Een enkele klak...

Ideeen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 12:17 #883619 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
Ik denk de schokdemper die in de veerpoot rammelt, of het taatslager. ik zou het in de veerpoot zoeken dus

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 12:26 #883620 door V300 register
Ik heb daar ook wel eens last van en dan vooral met vochtig weer. Taatslagers zijn al vervangen, armpjes aan de stabilisatorstang ook (360 MKIII), schokbrekers en veren ook, motorsteunen ook, dus ik denk dat het aan uitgedroogde rubbers van de stabilisatorstang, stuurkogels of fuseekogels kan liggen. Of, tip van Erik, de rubbers waar de spoorstangen mee vast zitten. Die staan bij mij ook op de agenda om vervangen te worden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 12:33 #883621 door V300 register
Ok, want het is echt een 'hard' geluid van iets wat blijkbaar speling heeft en in zijn vatting trilt en ergens de zijkant lijkt te raken (haha, hoe omschrijf je zoiets :) )

Verder zijn alle rubbers van de wielophanging en ook de stabilisator stang nog helemaal heel en vertonen geen uitdrogingsverschijnnselen. Zover ik nu kan zien kan de stabilisatorstang absoluut niet buiten zijn rubber bewegen en houdt deze alles goed op zijn plaats...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 12:55 #883622 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
Klinkt mogelijk als een schokdemper. Ik had een volledig vernieuwde voorophanging, alle rubbers vervangen door PU en alles vers aangedraaid op de juiste momenten. De nieuwe schokdemper (Koni) bleek niet perfect te passen en had zich na een paar duizend kilometer wat ruimte in de veerpoot weten te verroveren.
Het klonk ongeveer zoals je omschrijft...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 13:04 #883624 door V300 register
Hoe los je dat op dan? Olie in de veerpoot bijvullen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 13:39 #883626 door V300 register

Bodejodel;182425 schreef : Klinkt mogelijk als een schokdemper. Ik had een volledig vernieuwde voorophanging, alle rubbers vervangen door PU en alles vers aangedraaid op de juiste momenten. De nieuwe schokdemper (Koni) bleek niet perfect te passen en had zich na een paar duizend kilometer wat ruimte in de veerpoot weten te verroveren.
Het klonk ongeveer zoals je omschrijft...

Schokdemper en veerpoot, is dat een ding bij de 300 serie? Ik bedoel de poot met de as waarop het wiel draait en waar ook je remklauw op bevestigd zit...

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 13:43 #883627 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Klakkend geluid bij klinkerweg
Origineel is het ??n geheel, bij vervanging stop je er een patroon in. Wat er bij jou in zit weet ik dus niet.
Anjo heeft het bij mij opgelost door een pasbus te draaien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 14:59 #883631 door V300 register
Sorry, ik snap nu even niet waar ik naar moet kijken en wat er dan precies het probleem zou kunnen zijn.

Als ik zoek op schokdempers voor een volvo 340, dan krijg ik veel opties, waarbij er nog een heel metalen deel omheenzit. Alsof er een deel van een veerpoot met schalen bij zit. Klopt dit? Ik begrijp namelijk van jou dat er dus ook een mogelijkheid tot het vervangen van een patroon is? Welke merken zijn goed? Moet het perse een dure demper (monroe) zijn of zijn er ook goede goedkopere opties?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-08-2011 15:24 #883633 door V300 register
Schokbrekers vernieuwen van een bijna 25 jaar oude auto is sowieso een goed idee. Je wegligging verbetert enorm. Overhellen en deinen vermindert, je stuurt veel strakker. Er zijn zeer veel mogelijkheden, van comfortabel tot sportief. Je kan oliegevulde of gasgevulde dempers krijgen, verstelbare, etc. Bij Dafhobby zijn ze verkrijgbaar, o.a. ook verstelbaar voor de achterzijde. Ook dure Monroe's kan je soms voor een habbekrats krijgen via marktplaats of Ebay. Alleen Koni's is lastiger.

Je kan de veerpoot demonteren, de veer spannen en dan de 'dop' van de veerpoot losdraaien en daar de schokbreker uit halen. Een andere terugplaatsen, weer in elkaar zetten en klaar is Kees. Achter heb je alleen schokbrekers en ben je in een half uur klaar met vervangen.

EDIT: Jeroen, hoezo ??n geheel? De veerpoot is toch altijd gevuld met een schokbreker?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC