veerpoot van een 1.4 op een 1.7

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2010 14:39 #849551 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic veerpoot van een 1.4 op een 1.7

volvofiel;157048 schreef : Hoort er eigenlijk op de voorwielen ook een negatief (?) camber, net als bij de achterwielen het geval is?

Std niet of nauwelijks. Een beetje is wel wenselijk, dan verslijt je de wang van je band wat minder snel.
Gebrek aan neg. camber op de vooras maakt een achterwielaandrijver vaak wel iets makkelijker te rijden voor de gem. bestuurder. (o.a.o)Gebrek aan neg. camber zorgt voor een onderstuurt gedrag, voor veel mensen eenvoudiger op te vangen dan een oversturende auto.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2010 23:49 #850088 door V300 register
Karsten, ik denk dat je je vergist, het past w?l, maar de poten zijn niet hetzelfde. Alleen de nummers zijn al anders. Op de buitenpoot, dus dat heeft niets met veer of demper te maken... Zet je wiel maar eens op de ene 'originele' en dan op de 1.4 poot. Meet dan de afstand tussen band en poot, dat is niet hetzelfde..... Dat is niet alleen de astap die dan toevallig wat ingezakt (verbogen) zou zijn...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2011 16:03 #865768 door V300 register
Uitwisselen veerpoten 340 1.7 (mk3) en 360 (mk2)

Vermilion;156183 schreef : Ik meen dat er alleen verschil zit in 340 en 360 veerpoten

AvdAkker;157043 schreef : veerpoten zijn er wel degelijk in verschillende soorten per modeljaar 86

L+R maleisie
L+R autralie
L+R 340 LHD
L+R 340 RHD
L+R 360 LHD (enige verschil met 340LHD is de extra montagesteuntje voor de stabistang)
L+R 360 RHD (enige verschil met 340RHD is de extra montagesteuntje voor de stabistang)

het z?u kunnen dat eerdere veerpoten een andere camberstand hebben ivm andere velgen en aanverwanten maar bij type 3 is het redelijk overzichtelijk.

Bij deze breek ik dit topic weer even open, ik heb namelijk een vraagje m.b.t. het uitwisselen van veerpoten. Als ik bovenstaande (en verder op het forum) zo lees vrees ik het 'ergste', maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid na aan de technisch onderlegden hier op het forum:

Ik heb een 340 1.7 uit 1987 op de kop getikt welke voor niet-originele (ik gok koni rood, maar weet het (nog) niet zeker) voorpoten heeft waardoor de auto verlaagd is en wat strakker op de weg ligt. Is het mogelijk deze voorpoten te wisselen met die van een 360 B200K uit 1985?

Naast dat het beter staat gaat de wegligging er ook nog eens op vooruit, dus het lijkt mij wel wat, maar ik ben benieuwd of dat uberhaupt kan... :y:

Alvast bedankt voor de reacties! ;D

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-02-2011 17:34 #865781 door V300 register
De dempers in de voorpoten kun je er uit pakken en de veer zelf ook. Als het je daarom gaat kun je gewoon dempers en veren omruilen, ookal passen de veerpoten onderling niet.
Als je 360 nog de originele dempers heeft zou ik ze wel wisselen. De fabrieksdempers zijn vaak versleten en niet de moeite waard om nog terug in te bouwen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-02-2011 18:57 #865796 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic veerpoot van een 1.4 op een 1.7
die veerpoten zijn in vorm en montagemogelijkheden identiek, mk2 360 heeft ook de stabilisatiestang aan de draagarmen.

zie op de foto ook dat er ook 15" onder die 340 zit, vergis je niet in het enorme effect wat dat maakt tegenover origineel 13" op een 360 die van nature al vrij zwaar is op de voorwielen!

of je koni's hebt kun je zonder het demonteren van onderdelen al zien, onder de motorkap het centrale plastic kapje bij de topmount eraf halen, als daar een inbuskopje onder zit om de schokbreker zuiger tegen te houden als je de borgmoer los wilt draaien, dan is het 99% zeker koni.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2011 01:10 #865871 door V300 register
Bedankt voor de snelle reacties (zoals gewoonlijk hier :yeah:) maar weer!

Ik zal binnenkort eens onder de motorkap kijken, het enige wat ik tot nu toe gedaan had was door/over de velgen kijken en zag toen dat de schokbrekers rood van kleur waren, dus vandaar mijn gedachte...

Maar als ik het goed begrijp zijn ze uitwisselbaar? Maakt daarin het extra gewicht van het 2 liter blok op de voorwielen niet uit? Daar dacht ik nl (naast montage punten ed) vooral aan, dat dat een probleem kon zijn...

En ik ben van plan om ook de velgen over te zetten, want idd, dat zal ook al een enorm verschil maken ipv die 'ballonbanden' die er nu onder zitten! Kijken of de auto dan wat beheersbaarder dwars over een natte rotonde wil :groovy:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-02-2011 01:26 #865872 door V300 register
Bij de voorwielophanging kun je koni's niet zien zitten, die zijn namelijk ingesloten in de veerpoot. Als je het daar gezien hebt zijn de poten wss rood geschilderd.
Bij de achterwielen kun je ze wel gewoon zien zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-03-2011 14:55 #867855 door V300 register

Calimero;168989 schreef : Ik zal binnenkort eens onder de motorkap kijken, het enige wat ik tot nu toe gedaan had was door/over de velgen kijken en zag toen dat de schokbrekers veren rood van kleur waren, dus vandaar mijn gedachte...

Beter had ik de eerste keer even wat beter gekeken: niet de schokbrekers, maar alleen de spiraalveren zijn rood :woops::

[img

En hierbij een foto dat ik aan een inbus niet zoveel heb onder motorkap m.b.t. de veerpoot:

Het is dus geen Koni schokbreker

Calimero;168882 schreef : (ik gok koni rood, maar weet het (nog) niet zeker)

(hier was de wens vader van de gedachte :snif:), maar wat is het wel? Ik heb op de poot zelf ff een stickertje schoongeveegd, weet iemand aan de hand van deze foto's toevallig of dit gewoon standaard poten zijn met slechts een andere veer erin, zijn ze volledig origineel (en is de betere wegligging volledig toe te schrijven aan de andere velgen, al zei de vorige eigenaar dat hij zowel voor als achter verlaagd was en daar lijkt het wel op als je de auto in zijn geheel ziet) of zijn ze compleet anders?

M.a.w.: moet ik de volledige veerpoten overzetten op mijn 360 of zou ik deze al verlagen en de wegligging verbeteren met alleen het overzetten van de spiraalveren (en de velgen)?

Ik lees het weer graag en wederom alvast bedankt voor de reacties yeehaa!

P.S. Sorry dat de foto's gedraaid zijn, ze staan wel gewoon goed op mijn computer, maar Imageshack gooit ze op dit moment even in de rondte, geen flauw idee hoe ik dat aan kan passen, ik ben al lang blij dat ik ze kan uploaden ;D

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2011 16:30 #867859 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic veerpoot van een 1.4 op een 1.7
Aan de buitenkant van de veerpoot kun je niet zien wat er voor demper in zit. Er gaat een losse demper in de buis. Dit zou best een gewone Boge of Monroe kunnen zijn. Op deze foto zie je hoe dat in elkaar zit.

(In dit geval gaat er dus wel een Koni demper in. De veerpoot is alleen geel omdat ik die heb laten poedercoaten in die kleur... :+)

Verlagen doe je door een andere veer te plaatsen, dus het is goed mogelijk dat dit is gebeurd zonder de dempers te vervangen.
Ik weet uit eigen ervaring dat alleen al de overstap van 13" naar 15" een enorme verbetering oplevert in het weggedrag.

Als je het goed wilt doen koop je gewoon een setje nieuwe dempers en veren en ga je geen oude, gebruikte onderdelen hergebruiken waarvan je niet weet hoe lang ze al mee gaan of wat voor onderdelen het uberhaupt zijn.

Heb ik ook gedaan... doet wel even flink pijn in de portomonnee...
Je krijgt dan wel een auto met een nieuw en perfect functionerend onderstel...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-10-2011 11:07 #886976 door V300 register
Zo, even een kleine topic kick...:w00t:

Het is eindelijk zo ver, ik heb de veren onder de auto vandaan:

[img

Vraag is nu alsnog: kan ik deze veren zonder meer overzetten op mijn Volvo 360? Er staat op de veren "V-maxx 35 VO 15 F" (whatever that may be?), zijn deze dan geschikt om onder een zwaardere 360 te zetten of zijn ze daarvoor te slap? En zijn dit dan de zogenaamde 'Intrax veren' of is dit weer wat anders?

Ik heb hier even op het forum rondgeneusd maar kon zo niet een antwoord vinden, dus vraag ik het hier maar even (misschien niet helemaal juiste topic, maar aangezien ik hierboven toch al begonnen was...:halo:).

En het is voor mij geen optie om nieuw spul aan te schaffen, daar heb ik het geld niet voor, ik snap dat dat beter zou zijn, maar helaas, als ik de auto lager wil hebben (verlagingsblokken achter liggen ook klaar, dat kan altijd dacht ik zo! :y:) zal het met dit materiaal moeten...

Alvast bedankt weer voor de reacties!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC