slijtagetolerantie remschijven

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 02:29 #628567 door V300 register
slijtagetolerantie remschijven is gemaakt door V300 register
Dames, heren en andere volvo liefhebbers!

Ben op dit moment bezig met het opknappen van mijn Volvo 360 GLS. Motorisch is hij bijna weer in orde. In de motorruimte nog wat kleine dingen. Plaatje onder de accu vervangen en motorkapisolatie aanbrengen. Ligt al te wachten.

Affijn. Ik heb mijn remmen los gehad, helemaal schoongemaakt en voorzien van een laklaag. Bewegende delen ingevet met ofwel de remvloeistof ofwel kopervet. Zijn weer perfect gangbaar. 1 Ding baarde mij toch wat zorgen. De minimale dikte van de remschijven zou 11.2 mm zijn. Ik heb 11.4 gemeten. De plekken waar de blokken de schijf raken zijn behoorlijk gesleten. Dit kan ook niet anders als je bedenkt dat de schijven oorspronkelijk anderhalve mm dikker waren. De blokken hadden nog een 4 mm voering.

Voornamelijk uit kostenoogpunt heb ik gekozen de schijven en blokken nog uit te stellen tot de volgende beurt. Daarbij zal de auto nog geen 10.000 km gaan rijden tot de volgende beurt dus in die zin durf ik het aan.

Wel komen er nieuwe wielremcilinders achter op aangezien deze lekten.

Het lijkt mij dat dit geen gevaarlijke situaties op kan leveren... Wie denkt hier anders over? Zijn er mensen met andere ervaringen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 08:29 #758774 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slijtagetolerantie remschijven
die schijven redden het nog wel ff. di blokken gewoon regelmatig in de gaten houden. zodra je op 2mm of minder komt meteen vervangen.

bij voorkeur natuurlijk meteen doen, maarja ik weet uit eerste hand dat de bankrekening niet altijd meewerkt voor dat soort geintjes ;P

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 11:12 #758795 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slijtagetolerantie remschijven
Dit gaat nogal offtopic in Jeroen's remmen discussie. Afgesplitst naar nieuw topic.

Een vrij simpel antwoord is dat remschijven die nog boven de slijtagegrens zitten, en remblokken met 4 mm voering, voldoende zijn om veilig te rijden.

De slijtagegrens is met een bepaalde veiligheidsmarge opgesteld, dus zolang je er boven zit is het geen probleem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 16:06 #758841 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slijtagetolerantie remschijven
Yup. Als je overigens, met deze ruimte nog op de schijven, je blokken moet gaan vervangen dan zou ik de schijven meenemen. Bij nieuwe schijven moet je nieuwe blokken gebruiken. Zonde om de vers vervangen blokken een maand of 2 later weg te moeten doen omdat je dan de schijven toch moet doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 16:44 #758851 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic slijtagetolerantie remschijven
en schijven vervangen = kroonmoeren op de naaf vervangen!

anders ben je na een X aantal kmers toe aan een losgelopen rechtervoorwiel, kromme schijven en verrot gelopen wiellagers.

helaas spreek ik hierbij uit ervaring, en dit was dus het enige en laatste aan onderhoud dat een garage aan mijn auto's gepleegd heeft:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 18:01 #758870 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slijtagetolerantie remschijven
Hey, heb jij ook al zo'n vertrouwen in garages?

Aan mijn auto's kom ik alleen of een zeer select gezeldschap anderen. (tot nu toe op 1 hand te tellen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 18:28 #758875 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic slijtagetolerantie remschijven
het is nu zelfs zo erg dat ik zelfs voor de apk meekijk met de keurmeester;) verder kom ik alleen bij de garage voor co-metingen/afstellingen en dergelijke, of als er een cvt met storing staat waar ze niet uit komen. wordt tegenwoordig nog wel eens gebeld door garages in deze regio

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 18:28 #758876 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slijtagetolerantie remschijven
Dus wat ik begrijp, als je de remmen vervangt ook gelijk de schijven doen dan? Want denk dat de mijne ook wel aan vervanging toezijn (blokken dan), want ze piepen al lichtjes! Zal morgen is met de schuifmaat kijken hoeveel voering er nog op zit!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2009 18:35 #758877 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic slijtagetolerantie remschijven
als je schijven vervangt; altijd de blokken mee vervangen
en vervang je de schijven of haal je deze los om wiellagers te vervangen, altijd een nieuw kroonmoer op de naaf!

minimale dikte zal je op moeten zoeken in bijv het ledenmenu, deze minimale dikte staat vaak ook ergens in de schijf gestanst (uiteraard niet op het remoppervlak:+)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 18:37 #758878 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic slijtagetolerantie remschijven
en als ik enkel de blokken vervang??
En wanneer is het dan verstandig om de schijven te doen?Hebben die ook een minimumdikte? Zal mss is een stukje in de haynes kijken!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD