- Berichten: 7
Hoofdremcylinder kapot na ontluchten
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
De persoon van de auto zij dat voor het vervangen geen problemen met de hoofdremcylinder was. We kwamen er niet meer uit.
Auto naar garage gebracht en deze heeft de boel ontlucht. Bij ophalen vastgesteld dat de remmen goed werken. Garage heeft dit overdag ook nog een paar keer getest.
Bij aankomst thuis, ergens bij Utrecht-A'dam blijkt de remdruk weer weggevallen te zijn.
Ik heb de volgende vragen;
- Is de hoofdremcylinder kapot gegaan door het vele doorpompen (wel met voldoende remolie in het resservoir)?
- Is de garage iets te verwijten?
- Kan een hoofdremcylinder wisselvallig in werking zijn doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
meerdere malen pompen totdat er druk is druk vasthouden ontluchten en weer pompen etc. na de 4e of 5e keer kon dit al ineens niet meer. en kon er ook helemaal geen druk meer opgebouwd worden en kwam er ook geen olie meer naar achteren. ook niet na het hele systeem ontuchten.
de garage heeft het "hele" systeem inderdaad naar zeggen ontlucht. wat ik wel erg raar vond is dat het pendaal helemaal tot de bodem ingetrapt moest worden om te remmen (bij wegrijden van de garage al).
maarja hij komt van een garage welk zegt dat de auto klaar is. dus in goede vertrouwen heb ik dit ook aangenomen.
omdat ik het erg raar vond om het pendaal helemaal tot op de bodem in te trappen en het idee had dat ik erg weinig met de achterremmen gebeurden heb ik dit de volgende dag toch maar getest. achterwiel omhoog, remmen en kijken of ik kon draaien. helaas, de achterwielen zowel links als recht kon ik gewoon ronddraaien bij ingetrapte rem.
bij handrem stonden ze vast.
na nader onderzoek op dit forum, heb ik deze post gevonden:
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=246
dit kwam mij erg verdacht voor.
zo gezegt zo gedaan. andere hoofdremcylinder erin, ontluchten, klaar en apk is ook weer gedaan.
de vraag van is de garage iets te verwijten?
ik denk het niet. er was naar mijn mening de garage gevraagd om het probleem op te lossen, hierbij is er ook de mogelijkheid gegeven om eventueel de meegeleverde hoofremcilinder te vervangen (wat naar mening van de garage dus niet nodig was) en dus niet vervangen.
dus het rem probleem is dus eigelijk naar ervaring (achteraf) niet opgelost. en remmen met het pendaal op de bodem, betekend dan ook niet gemaakt of probleem opgelost.
daarnaast, is het ook nog zo dat het mij opviel bij het controleren van de achterwielen dat de handrem ontgrendel knop geheel los in de module zat. en dus niet meer op de handrem gezet kon worden. wat wel kon op het moment van aflevering, hij stond hier op zijn handrem. tevens was bij het overzetten van een andere achteras ook de handrem weer opnieuw functioneel gemaakt.
de vraag is hierbij dan de vraag vanuit mijn kant. kan de garage 30 euro vragen voor het (niet) oplossen van het rem probleem en het disfunctioneel maken van mijn handrem?
ik gun iedereen zijn brood en ben niet vies van betalen, alleen als er gevraagd wordt om iets te maken en achteraf blijkt dat er niets gemaakt is en dat er zelfs meer dingen gemaakt moeten worden vraag ik me af of dit wel te recht is om te betalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
er kan door vocht en speciale dergelijke omstandigheden op de overige 30% van de zuigerstang na verloop van tijd in de hoofdremcylinder een corrosielaagje ontstaan. dat is normaal helemaal prima, want dat zit pas verder als 70% van je pedaallengte, bij het ontluchten laat je druk vrij, en trap je dus 100% van het pedaal in, en dan neem je dus dat roest/corrosierandje mee de keerringen in.. des te vaker dit dan gebeurd, des te meer risico je loopt dat de keerringen dusdanig beschadigen dat ze geen druk meer vast kunnen houden en de cylinder trapt dan loos in de olie..
de oplossing; niet via je pedaal ontluchten maar een lichte overdruk van c.a. 1 bar creeren op het remvloeistofresevoir, 2 bar kan ook trouwens dus een normaal reservewiel hiervoor gebruiken gaat prima.
heb het remsysteem van de rode met een remontluchtings apparaat ontlucht en doorgespoeld met 4 bar op het remvloeistofresevoir, ging lekker snel al moet je wel je resevoirniveau in de gaten houden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ook is het zo dat je vaak een filmpje /propje roest uit de ontluchtings opening moet trappen, dmv het pedaal.
Verder helemaal mee eens, die HRC is gewoon kapot gegaan. gebeurt vaker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
dus gelieve topics over remmen daar dan ook in te plaatsen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Zijn er ook geen andere lekkages ergens te zien bij de niet flexibel remleidingen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Ik heb niet begrepen dat de rem het niet of slecht deed bij afhalen bij de garage. In dat geval had de auto daar moeten blijven totdat het probleem is opgelost.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
AvdAkker;89636 schreef : heb het remsysteem van de rode met een remontluchtings apparaat ontlucht en doorgespoeld met 4 bar op het remvloeistofresevoir, ging lekker snel al moet je wel je resevoirniveau in de gaten houden...
geen last van gehad:+, toeval dan waarschijnlijk. het ontluchten ging wel lekker snelantiekeradio;89671 schreef : 2 bar is teveel want dan klapt je reservoir uit de rubbers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
dat laatste kun je dus niet zo goed testen
heeft iig geen invloed op doortrappen pedaal (als er nergens externe lekkage is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dus of een nieuw revisiesetje (eerst kijken of de cilinder nog gaaf is zonder putten) of een nieuw of gebruikt hoofdcilinder monteren.
Ik heb met mijn 66 ook gehad dat het pedaal ineens verder wegzakt en dat is best eng.
Ik ontlucht mijn remmen met een zelfgemaakte oplossing.
Ik heb een dop met een luchtslangnippel die op de remreservoir past. 1 atm. erop en een slangetje op de remcilinder nippel en losdraaien en als de bubbels ophouden is het lucht weg. Wel het reservoir in de gaten houden dat het vol blijft en zo kan je alleen de remmen ontluchten en werkt super zelfs met de vreselijke voorremmen van mijn 46 die met de dubbele cilinders heel slecht te ontluchten zijn.:groovy:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.