Kokende koelvloeistof en remmen die blijven hangen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2007 17:04 #626138 door V300 register
Daarnet effe van Breda (school) naa Roosendaal (AntiekeRadio-city) gereden.
Onderweg begon de ellende weer:
Het lampje van de temperatuur ging al branden en dat terwijl ik lekker heel de tijd 80-90km/h reed. Ding aan de kant gezegt bij een tankstation. Motorkap open: kokend koelwater. Aangezien ik haast had: langzaamaan de dop van het expansievatje een stukje losgedraait en lekker laten overkoken.
Er kwam dik een liter koelwater uitgezeken. Even netjes gewacht totdat de druk eraf was en meteen weer bijgevuld. Een paar keer in de koelslangen knijpen om alle lucht eruit te krijgen, dop erop en weer rijden.
Voordat ik in Roosendaal was; weer bijna in het rood.

Ondertussen merkte ik ook iets aan het remmen. Normaal heb je een stukje vrij slag voordat de auto daadwerkelijk begint te remmen, bij mij was het echter zo dat bij het minste of geringste dat je het rempedaal intrapt hij al flink begon te remmen.
Ik ben dus even gestopt, even de boel af laten koelen, doorgereden en de 1 km had ik er geen last van. Daarna begon hij zwaarder te trekken en heb ik hem weer aan de kant gezet. M'n rechter voorrem was gloeiend heet. Die bleef hoogstwaarschijnlijk dus hangen.

2 totaal van elkaar losstaande dingen. Wat zou de oorzaak nu weer kunnen zijn? Of hebben ze toch met elkaar te maken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2007 22:30 #673033 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kokende koelvloeistof en remmen die blijven hangen
ook bij hangende remmen mag de motor eigenlijk niet gaan koken...

je moet het dus denk ik als 2 losstaande dingen zien.

te ondernemen acties, in de juiste volgorde;

- voorrem reviseren of remklauw vervangen
- thermostaat vervangen

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 22:39 #673035 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Kokende koelvloeistof en remmen die blijven hangen
Goed advies: check voor de zekerheid ook de achterremmen en de kleur van de remvloeistof. Is het bruin, troebelig of bevat het waterdruppels, dan vervangen. Als je remklauw is blijven hangen check dan ook de remschijf en de dikte van de remblokjes aan beide zijden. Is er een "groot verschil, dan kun je beter vervangen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2007 22:47 #673037 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kokende koelvloeistof en remmen die blijven hangen
als de remmen zwaar aangelopen hebben, is de remblok meestal ook verglaasd en moet je die zowieso gaan vervangen.

vloeistof vervangen is misschien al bij wijze van normaal onderhoud gebeurd?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2007 13:34 #673072 door V300 register
Heb gisteren op aanraden van een vriend van me de beremming voor eens uit elkaar gegooid (achter had ik al een keer gedaan toen ik hem net kost).
Ik kwam een stel zo-goed-als-nieuwe remblokken tegen, ook de remschijven leken nooit veel te hebben geleden. Alles zat vol roest. Alles dus eens roestvrij gemaakt en alle glijdelen lichtjes invet (natuurlijk wel op de goede plek, niet op het remoppervlak ;)). En natuurlijk niet te vergeten de blokken eens goed opgeschuurd. (De wiellagers heb ik ook meteen maar van nieuw vet voorzien aangezien de boel zo warm is geweest dat er wat vet uitgelopen is)
Daarna eventjes het remsysteem doorgepompt, kwam flink wat lucht uit icm met bruine remolie, daarna even het vatje goed bijgevuld.
Bij de testrit merkte ik al meteen dat ik meer vrije slag op het rempedaal had, teken dus dat de remmen meer lossen dan eerst. Hij lijkt meteen ook wat beter te trekken (maar dit kan ook tussen m'n oren zitten).

Tsja en wat betreft 't motorblok. Jullie hebben gelijk, dat heeft niets met het aanlopen van de remmen te maken. Het was hooguit de druppel die de emmer deed overstromen. Gisteren merkte ik, toen ik onder de auto lag, dat de waterpomp ook al aardig wat KVS lekte. Ik denk dat het helemaal niet onverstandig is om meteen het hele blok te vervangen.
Aan de andere kant: Ik ga er vermoedelijk toch LPG inleggen, een kop met harde klepzittingen is dan dus ook niet onverstandig aldus Jack vd Berg.
Vanavond ga ik al een blok ophalen:gratis. Ik moet hem alleen nog zelf eruit halen. Is daar misschien apart gereedschap voor nodig, buiten een uitgebreide doppendoos en een tangensetje? Misschien is het niet verstandig om maar eens een handjevol steek-, ring- en inbussleutels mee te nemen. Iemand eventueel nog tips?
Ik zal trouwens dadelijk eerst maar eens even de zoek-functie gebruiken ;)

In ieder geval bedankt voor de info tot nog toe!

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 14:09 #673073 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Kokende koelvloeistof en remmen die blijven hangen
Als je er toch een ander blok in legt, probeer dan een B230FB + draadboom en computers uit een 940 van 1990 tot 1994 te vinden. Dan ben je al LPG klaar en je hebt het vermogen wat je door LPG verliest meteen weer terug + een beetje meer. (135Pk en 190Nm op Benzine.)
kost je waarschijnlijk net zoveel als je kop laten voorzien van harde klepzettingen en dergelijke...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2007 16:44 #673087 door V300 register

Ovlov 3.6L;29039 schreef : Vanavond ga ik al een blok ophalen:gratis. Ik moet hem alleen nog zelf eruit halen. Is daar misschien apart gereedschap voor nodig, buiten een uitgebreide doppendoos en een tangensetje? Misschien is het niet verstandig om maar eens een handjevol steek-, ring- en inbussleutels mee te nemen. Iemand eventueel nog tips?

Is wel verstandig ;):D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-06-2007 17:26 #673093 door V300 register

bodejodel;29040 schreef : Als je er toch een ander blok in legt, probeer dan een B230FB + draadboom en computers uit een 940 van 1990 tot 1994 te vinden. Dan ben je al LPG klaar en je hebt het vermogen wat je door LPG verliest meteen weer terug + een beetje meer. (135Pk en 190Nm op Benzine.)
kost je waarschijnlijk net zoveel als je kop laten voorzien van harde klepzettingen en dergelijke...

Hahahaha, ik krijg al snode plannen. Is dat trouwens een plug & play blokje? Lijkt me niet. Vind m'n vario-bak waarschijnlijk niet zo leuk :woops:.

Ik snap wat je bedoeld. De motor die ik vanavond op ga halen is een wat nieuwer type 340 motor (vraag me niet de exacte gegevens, die weet ik niet). Deze motoren schijnen al hardere klepzittingen te hebben dan de 343-motoren. Dat bedoelde ik dus met die "hardere klepzittingen".

Dutchie;29055 schreef : Is wel verstandig ;):D

Tsja, al dat gereedschap behoort tot m'n standaarduitrusting wat ik altijd bij heb. :)
Vroeg me alleen af of ik dan nog iets kan gaan missen.....

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 20:27 #673098 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Kokende koelvloeistof en remmen die blijven hangen

Ovlov 3.6L;29061 schreef : Hahahaha, ik krijg al snode plannen. Is dat trouwens een plug & play blokje? Lijkt me niet. Vind m'n vario-bak waarschijnlijk niet zo leuk :woops:.

Ik weet neit waarom, maar ik dacht dat je een 360 had... :nono:

Ovlov 3.6L;29061 schreef : Ik snap wat je bedoeld. De motor die ik vanavond op ga halen is een wat nieuwer type 340 motor (vraag me niet de exacte gegevens, die weet ik niet). Deze motoren schijnen al hardere klepzittingen te hebben dan de 343-motoren. Dat bedoelde ik dus met die "hardere klepzittingen".

Klopt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-06-2007 18:13 #673132 door V300 register

bodejodel;29066 schreef : Ik weet neit waarom, maar ik dacht dat je een 360 had... :nono:
Klopt!

Aha, mijn fout. Ik had eigenlijk in m'n beginpost moeten zetten dat het om m'n 343DL ging :woops:.

Ik heb inderdaad altijd wel 360 gereden, dus 't is niet raar dat je zoiets dacht.
Misschien trouwens inderdaad nog wel een leuke optie (dat van die B230FB)..........:crock:

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC