Achterwiel staat iets scheef

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 03:15 #625888 door V300 register
Achterwiel staat iets scheef is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik de trotse bezitter van een izgst verkerende 340DL sedan uit '88 en ik ben er ook erg blij mee. Hij rijdt ook als een zonnetje. Echter, toen ik gisteren de wagen van achter bekeek leek het linker achterwiel iets scheef te staan. Tijdens het rijden merk ik hier verder niets van, ook geen rare bijgeluiden van een lager enzo.
Toch vandaag maar even voor de zekerheid langs Profile gegaan, waar ik eerst beledigd werd : "zo lang die ouwe bak rijdt zal ik er verder geen kosten aan maken". Na even tot tien geteld te hebben toch maar even doorgevraagd> volgens de man zijn de achterwielen niet uit te lijnen omdat het een starre achteras zou zijn en met doorrijden zou ik hierdoor verder ook niets kapot maken aan de wagen, behalve dan dat de band wat sneller zou slijten. Als ik het echt zou willen fiksen zou ik er andere naaf op moeten zetten en dan zou het weer recht staan.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft. Kan ik idd zo door blijven rijden en is een andere naaf echt de oplossing? Zo ja : is dat enigzins te betalen als ik dat laat doen (zelf ben ik niet echt een sleutelaar).

Alvast bedankt!

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2007 09:28 #668917 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Achterwiel staat iets scheef
Welkom!

miesdevries;24636 schreef : "zo lang die ouwe bak rijdt zal ik er verder geen kosten aan maken".

Zulke opmerkingen zul je wel vaker krijgen. We rijden niet in een geliefd automobiel...

miesdevries;24636 schreef : Als ik het echt zou willen fiksen zou ik er andere naaf op moeten zetten en dan zou het weer recht staan.
Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft. Kan ik idd zo door blijven rijden en is een andere naaf echt de oplossing? Zo ja : is dat enigzins te betalen als ik dat laat doen (zelf ben ik niet echt een sleutelaar).

Ik zou er niet mee door blijven rijden. Laten doen is meestal veel te duur.
Je kunt het beter zelf doen.
De makkelijkste manier is lid worden en je aanmelden voor een sleuteldag. Daar kun je dan samen met iemand je naaf vervangen. Dan betaal je alleen een nieuwe naaf, die kun je kopen waar je hem het goedkoopst vind. Arbeid hoef je niet te betalen, dat is meestal het duurste.

Succes!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 09:31 #668918 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Achterwiel staat iets scheef
let wel: als je de auto van achteren bekijkt dan horen de wielen is "naar binnen" te staan...

ik weet niet of je dit bedoelt, maar ik zeg het maar voor de zekerheid...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 10:16 #668926 door V300 register
Ik heb onlangs mijn 360 laten uitlijnen en toen bleek ook dat 1 achterwiel niet helemaal recht stond, maar er viel niets aan af te stellen en de afwijking was maar zo marginaal, dat het eigenlijk niet hoefde bijgesteld te worden.

Het was niet bij Profile, maar een onafhankelijk bedrijfje. Eerste monteur zei: goh, wat een mooie auto. Tweede monteur zei: heerlijk geluid, die 2 liter motor.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 14:23 #668958 door V300 register
de achterwielen staan oorspronkelijk ietsjes zo: /---\ maar dat is niet veel. als je er op let zie je het wel.

eigenlijk ben ik geneigd om die monteur gelijk te geven; als het goed rijdt en je hebt geen extreme bandenslijtage; lekker mee blijven rijden!!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 18:15 #668968 door V300 register
op onderstaande foto kun je het bij beide 300's zien, dat de noord-zuid lijn parallel aan de velg bij de achterwielen meer \ is dan bij de voorwielen, die | staan. Het gaat om het 'camber', oftewel de stand van het wiel tov het wegdek. Bij de voorwielen is die bijna 90 graden (haaks), terwijl die bij de achterwielen meer op ergens tussen de 80 en 85 graden lijkt. Het idee is dat de aangedreven achterwielen in een bocht beter hun grip behouden. Maar als je op 'camber' googlet, kom je daarover genoeg tegen. En waarschijnlijk op dit forum ook :o

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2007 19:54 #668971 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Achterwiel staat iets scheef
Bij de APK kijken ze naar de scheefstand van het wiel. Wijkt deze te veel af (dit kun je nameten ten opzichte van de as) dan is het afkeur.
Ik heb vorig jaar een 360 gehad waar dit het geval bij was. Na het vervangen van de wiellager was het weer goed.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 23:31 #668975 door V300 register
Achteras is wel uit te lijnen

De achteras kan gewoon uitgelijnd worden door de bouten van de plaat die op de De Dion-as is gelast en waarin de achterschokbreker is gemonteerd drie slagen te lossen. De achteras kan dan in de juiste positie ten opzichte van de voorwielen worden geschoven en gericht. Als de afwijking te groot is vliegen steevast de achterwiellagers eruit. De naaf komt vaak niet los, ook niet met een hydraulische pers. Advies is dan een sloopachteras halen. Montagetijd maximaal 6 uur. Bij sloop altijd de achteras bewaren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 23:53 #668977 door V300 register
demontage van de naaf werkt alleen met hitte. origineel zijn deze naven met borgvloeistof in elkaar gezet, met enkel mechanische actie krijg je die dus NIET uit elkaar...

dus een flinke gasbrander erop, draaien/stoken/draaien/stoken, en dan komt ie op een gegeven moment bijna vanzelf los.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-05-2007 23:53 #668978 door V300 register
PS goede tip van dat uitlijnen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC