Andere banden

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2005 19:56 #639276 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Andere banden
Het beste kun je ze gewoon even passen als je ze gaat kopen. Dan weet je het zeker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 20:51 #639277 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere banden
ET 38 gaat wel, alleen niet met 195mm banden.

Ik heb me trouwens vergist, ik had 195 mm banden op ET 35 (niet ET 25). En dat ging net.

Over dat naafgat heb ik nog een "felle" discussie met een bandenboer gehad. Volgens mij is het naafgat namelijk niet meer dan een montagehulpje.

De beste man meende echter dat het naafgat de verticale lasten opneemt, en ik met mijn Passat-velgen de wielbouten op afschuiving zou belasten.

Op mijn vraag welke passing een naafgat heeft, en waarom de wielmoeren een konisch centreervlak hebben, daar kon hij mij geen antwoord op geven. Ik rij dus met een naafgat van 57 mm rond, zonder centreerringen. En itt wat de bandenboer zei, loopt dit nog rond ook.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2005 21:33 #639278 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Andere banden
Het naafgat kan allicht verticale krachten opnemen, maar dan zou het exact even groot moeten zijn als de naaf. Dit zou het dan wel heel moeilijk maken om het wiel er op te hangen. Met een klein stofje of zandkorreltje er tussen zou het dan al niet meer passend zijn.
Volgens mij doen de wielbouten inderdaad het zware werk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 22:30 #639279 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere banden
Dat kan het naafgat inderdaad, maar dan moet er sprake zijn van een passingsysteem. En op het blote oog zit er toch lucht tussen.

Bovendien is het niet gewenst (cq onmogelijk) EN op het naafgat te centreren EN op de wielmoeren. Dit zou een dubbele passing zijn die een ingenieur eigenlijk dient te vermijden.

Ik denk ook niet dat de wielbouten verticale krachten opvangen trouwens. Volgens mij worden die alleen op trek belast, omdat ze de velg zo hard tegen de naaf aandrukken, dat de optredende verticale lasten gewoon door wrijvingskrachten opgevangen worden. (De duitsers noemen dit "Kraftschlu??" ipv "Formschlu?").

Althans dit is wat ik er met mijn algemene technische inzicht van maak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 22:58 #639280 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere banden
de meeste volvo 300 wielen zijn inderdaad 'nut centric'

de wielen met montageflens kunnen soms wel eens, inderdaad... niet makkelijk loskomen, ook als de bouten eruit zijn. beetje wrikken moet je dan.
die wielen zijn dus wel 'hub centric' maar als je een velg met een groter gat monteert hangt het van de velg af of ie goed centreert op de wielbouten (schuinheid van de vlakjes etc)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 23:05 #639281 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere banden
Maar zelfs in dat geval is het niet meer dan een centreerhulpje, niet bedoeld om daadwerkelijk verticale krachten op te vangen....denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2005 23:25 #639282 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Andere banden
ow ja dat lijkt me ook wel. bij de auto's waar het op zit is het ook alleen bij de voorwielen, en niet bij de achterwielen. velgen zijn verder identiek, wielmoeren ook. niet wakker van liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • alex kokkeler (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 20:58 #673100 door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Andere banden
ff een topic kick:
hoe breed kun je gaan incl. 40mm verlaging bij een 340?
kheb nog ergens oudere Borbet A-types liggen van 6J deze waren eigenlijk voor de Justy van mijn vriendin, maarja, als ze die dan in de prak rijdt... :)

geen idee welke banden erop passen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 21:16 #673102 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Andere banden
Dat hangt grotendeels af van de ET-waarde van die velgen.
Met eenzelfde ET als de originele velgen loopt je band volgens mij net aan bij 195 breed. (of 205, dat kan ook...)
Als je spoorverbreders monteerd of als je ETdusdanig is dat je velgen verder naar buiten komen te staan kun je vast wel breder gaan...
Of het mooi staat? Het type velg vind ik in ieder geval wel passen bij een auto als de 300.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD