Monopoint injectie op 340 1.7
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
hwe1993;246393 schreef : Ik meen me te herinneren dat er ook (monopoint) injectie geleverd is op de 1.4, in de vorm van de Renault Le Car. Totaal onvindbaar qua onderdelen en waarschijnlijk geen verbetering? Zeker. Maar wel fascinerend.
Vorig jaar bij de sleuteldag in Enschede stond een Daf YA met 1.4 injectie. Dat was volgens mij zelf gemaakt. Moet meer informatie over te vinden zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
een monopoint injectiesysteem? Dus ook in de Clio I en de laatste versies van de Super Cinq.
Dus zo zeldzaam lijkt me dat niet. Kijk ook eens op de Engelse site Volvo300Mania.
Daar is het trucje al vaker toegepast dacht ik. Volvo stopte eind 1991 met de productie
van de 300, mede omdat motoren tot 1.4 liter vanaf 1992 aan strengere milieu-eisen
zouden moeten voldoen. Dat zou toepassing van injectie in combinatie met een geregelde
driewegkatalysator vereisen. Doordat de 400 serie inmiddels compleet was, loonde
deze investering in de 300 serie niet meer. Zou ook cannibalisme veroorzaken.
Renault paste deze motor langer toe en heeft deze aanpassing dus wel gedaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het voordeel van een monopoint injectiesysteem is natuurlijk dat er een computer bij zit die zelf bedenkt wat er met het mengsel moet gebeuren, zodat de persoon achter het hoepeltje dat niet meer hoeft te doen. Dat houdt in dat je zelf niet meer hoeft te choken, je katalysator zelfs efficiënt gaat werken, en een groot verschil in hoogte in de bergen ook geen probleem meer oplevert. Als je één van die dingen belangrijk genoeg vindt, dan kun je na gaan denken over een monopoint injectiesysteem.
Een andere rede om over te schakelen naar injectie kan zijn dat de carburateur kwalitatief uitermate teleurstellend wordt bevonden en een injectiesysteem toevallig vrij makkelijk te vinden én over te bouwen is. Dat is het geval bij de 340 1.7.
Een 340 1.4 heeft een prima carburateur, en levert bovendien gelijkaardige of zelfs betere prestaties dan de Renault 1.4 modellen met monopoint injectie. Waarom zou je dit dan om willen bouwen? Je kunt beter investeren in een andere nokkenas om te proberen wat vermogen te winnen, al schijnt er wat dat betreft ook niet echt veel te halen te zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
François;246395 schreef : De 1.4 Cleon blokken in de Renault 19 van 1988 tot 1994 hadden toch allemaal
een monopoint injectiesysteem?
(..)
Renault paste deze motor langer toe en heeft deze aanpassing dus wel gedaan.
de wijziging bestaat wel uit een andere cilinderkop zodat de boutconfiguratie niet overeenkomt.
Je kunt het dus alleen kant en klaar inbouwen als je ook de kop (of gelijk het hele blok) overzet.
De carburateurblokken zijn C1 met een letter voor de inhoud (1397 is een J)
de blokken met injectie zijn C3 met dezelfde letter er weer achter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.