Monopoint injectie op 340 1.7
- V300 register
- Verbannen
Een vraagje; ik heb binnenkort een 440 1.8i over, met een motor die ontzettend lekker loopt
Nu loopt de carburateur-motor van een 340 wat minder lekker met die vervelende vlotter en carburateurvoet die steeds kapot gaan... Nu vroeg ik me af, zonder te motorswappen, keuring van RDW, en andere moeilijke/vervelende toestanden, zou het mogelijk zijn het monopoint injectiesysteem over te zetten op de 1.7-liter van mijn 340?
Ik had zelf (zuiver theoretisch natuurlijk) zitten denken aan het overzetten van:
-inlaatspruitstuk met gasklephuis en alles daarboven/voor in het inlaattraject
-Injectiecomputer en kabelboom
-lambdasonde overzetten op het uitlaatspruitstuk van de 340.
-Eventueel nokkenas en renix van de 440, mocht de zaak niet lekker lopen(?)
Zoals ik het zie een vrij eenvoudige ombouw/opwaardering, of vergeet ik nog wat?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Iets anders waar ik nog over nadacht; iemand een idee of zo'n 440 ??n of twee lambdasonden heeft?
Het schijnt met twee lambdasonden alweer wat lastiger te worden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volgens mij is de monopoint een betrekkelijke straight swap, er is al wel eens onderzoek naar gedaan ooit. Je hoeft je in ieder geval niet druk te maken over de RDW, aangezien je motor hetzelfde blijft en je niet aan de 40% vermogenswinst gaat komen (was de monopoint niet 1 of 2 PK ZWAKKER dan de carb?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dan ga ik nog even verder spitten, misschien dat ik nog ergens een oud stoffig topic kan vinden dan.
Zo'n 1.8 heeft 90pk en 140Nm, dat is 10pk en 10Nm meer dan een 340 1.7. Niet iets wat echt te merken is in prestaties lijkt me dus...
Gelukkig dat het mij daar niet om te doen is dus (wel om het rijcomfort te verhogen).
De vraag over de lambdasonde is omdat moderne auto's er vaak 2 schijnen te hebben en omdat mijn kennis over zo'n ding zeer gering is. Ik zal eens onder de auto gaan liggen, misschien zie ik het wel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Heeft o.a. te maken met het monitoren van de catalysator , en het geven van een foutmelding als het ding stuk is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
het probleem is dat bij de 340 de motor in de lengte in de auto ligt, en bij de 440 in de breedte. Kijk maar eens hoe het inlaatspruitstuk/gasklephuis uitkomt als je dit in de 340 plaatst.
De meest voor de hand liggende oplossing is om het inlaatspruitstuk te verzagen en het gasklephuis aan de andere kant terug eraan te laten lassen door iemand die aluminium TIG laswerk kan doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
In tegenstelling tot de modellen met multipoint-injectie heeft de 1.8 dat probleem dus niet. Bij de 1.8 heb je een gasklephuis wat qua formaat redelijk gelijk is aan de carburateur van de 340 1.7. Op dat gasklephuis zit dan weer een plastic slang welke naar de luchtmassameter en het luchtfilterhuis gaat. Dat is natuurlijk iets makkelijker aan te passen voor een doe-het-zelver dan aluminium lassen.
Om dat concreet uit te werken was mijn idee om dit zo te maken dat het luchtfilter van de 440 op de plaats van het reservewiel in de 340 komt (reservewiel wordt naar de kofferbak gebonjourd). Om de afstand tussen het gasklephuis en de luchtmassameter te overbruggen wil ik universele slang gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
LMogyorossy;238950 schreef : 2 lambda sondes is vanaf euro 3, zo ongeveer het jaar 2000 .
Heeft o.a. te maken met het monitoren van de catalysator , en het geven van een foutmelding als het ding stuk is.
Kijk, dat scheelt enorm!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zo'n 1.8i kan in een 400 mooi zuinig lopen. Misschien dat je met een rustige rijstijl met je 340 tegen de 1:15 kunt halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.