ontsteking 360 glt versus R-Sport
- V300 register
- Verbannen
Onze Grijze Muis is door de APK :y: .
De ombouw naar R-sport is de volgende stap.
De auto is een carburateurversie met een Renix ontsteking.
Voor de ombouw naar R-sport heb ik alles klaar liggen maar ik zit met een n vraag waar ik eigenlijk nergens antwoord op kan vinden :wtf2: .
Namelijk deze.In hoeverre verschilt de onstekingscurve van de originele R-sport ontsteking,dus nog gewoon met contactpunten,met die van een 360 injectie?
Vervolg op deze vraag is dan.......
Als ik de renix onsteking wil behouden(enigste reden zou kunnen zijn omdat dit n hoop werk scheelt;D),kan ik dan de onstekings module van mijn 360 vervangen voor een module uit n injectie versie :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:?
Greetzzz,Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat ik met zoekfunctie hier op het forum heb kunnen vinden is dat de renix ontsteking wel nog wat te kietelen is door onder andere de krukaspositiesensor te verschuiven (3 graden over het gehele bereik)
Jean Luc gaf de tip om de renix unit van een B14 te nemen.
In andere draadjes ben ik erachter gekomen dat de renix van een auto met en auto zonder kat ook verschillend zou kunnen/moeten zijn.
Met de K nokkenas die bij de Rsport kit zit (als ik het goed heb) mag de ontsteking toch wel wat meer vervroegd worden, zeker als de CR gelijk blijft.
De 3 graden extra vooronsteking zou sowieso geen probleem moeten opleveren. Bij mijn 740 heb ik dat ook gedaan en op sommige gebieden nog meer dan dat.
Om antwoord te geven op je vraag of de ontstekingscurve anders is bij een Rsport kit, ik denk het wel maar weet het niet zeker, kan dit nergens op baseren. Het lijkt mij van wel omdat de motor met andere nokkenas zonder aangepaste ontstekingscurve wel erg on cam zal aanvoelen en de prestaties minder dan optimaal/mogelijk zullen zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Bart Manders;110187 schreef : Als ik de renix onsteking wil behouden(enigste reden zou kunnen zijn omdat dit n hoop werk scheelt;D),kan ik dan de onstekings module van mijn 360 vervangen voor een module uit n injectie versie :confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:?
technisch mogelijk is dat ja, maar waarom zou je dat willen doen als de aangepaste curve van de originele verdeler die bij de R-sport kit zat niet bekend is (of misschien wel), en je dus alsnog geen vergelijkingsmateriaal hebt of je beter af gaat zijn met de huidige b200k of een b200e unit of dat de curve van allebei voor geen meter klopt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
de carburatie en kleptiming van een R-sport kit is niet vergelijkbaar met welke standaard motorcode dan ook, het lijkt me dus ook ?rg sterk dat de ontstekingscurve ineens wel bruikbaar zou zijn.
er staan veel gegevens over Renixen op het ledenmenu (PDFje met een gescande pagina uit de Volvo archieven)
daar staan verwijzingen naar tekeningnummers met de curves op, maar die bijbehorende tekeningen heb ik nog niet kunnen achterhalen.
kat = verlate ontsteking dmv draden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik ben even geleden begonnen met het experimenteren met de dubbele 40mm solex op een B200 blok (Volvo 360 GL carb 1985). Plaatsen ging gemakkelijk, en de eerste keer dat ik hem startte sloeg hij meteen aan. (stationair)Afstellen zo gepiept.
Maar dan? wat blijkt dat hij met de originele renix te laat ontsteekt. Het gevolg is dat je bij hogere toeren last krijgt van (inlaat) back-fire (oppassen met het opendraaien van je gasklep als je voor je voor de trompetjes hangt ). Wanneer je de vacu?mvervroeging van de renix kunstmatig verhoogd merk je dat dit word verholpen. Ook Stationair gaat de motor hoger in toeren lopen. Logisch want je hebt een rijker en hoger debiet mengsel.
Aangezien ik geen renix heb gevonden die aanzienlijk vroeger ontsteekt. Probeer ik dit op te lossen met een manueel programmeerbare ontsteking (of je moet zin hebben, puntjes te solderen). Deze is zelf te maken, of vanaf 300 euro (123 ignition, DTA, Wolf 3D)te koop. Nadeel is wel dat (zoals eerder is opgemerkt) er geen referentie is. Dus experimenteren, en bij vari?rende omstandig heden (RON gehalte brandstof, koude / warme start etc) in de gaten houden dat er geen cilinders pingelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Of je mailt forumgebruiker Wors, die heeft een 345DLS R-Sport. Wellicht heeft een van hen nuttige informatie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
www.volvo300.dk/Volvo%20343%20R-sport%20no5.htm
ik heb ook eens met hem gemaild, hij kan Engels
voor de megasquirters onder ons, hij heeft er ook 2 dingen over opstaan.. Ik heb er niet echt naar gekeken, maar misscheien heeft hij standaard waarden voor een B200... Missschien interessant voor Ruben of Frits (drift 360?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Een Deen is 't dus. Ach ja, van 't zelfde laken een pak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Dat is wel veel uitzoek werk, met een reele kans op een teleurstelling. Zie:
volvo242gt.se/Haynes%205.%20Tandsystem.PDF
en dit te vergelijken met de ontsteking die gebruikt word. zie ook:
oak.cats.ohiou.edu/~ridgely/Volvo_docs/V...1%20Ignition-OCR.pdf
Bedenk wel dat wanneer je niet de volledige kit installeerd (zoals ik: dubbele solex, geen H nokken as, en uitlaatspruitstuk, klepveren etc) dat dit direkt terug slaat op je timing v/s vermogen (dus niet je optimum zal halen bij een afwijking in mengverhouding, druk, klep timing etc)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.