kop vlakken en vliegwiel afdraaien
- V300 register
- Verbannen
om meer compressie te krijgen en dus meer vermogen
en het vliegwiel af laten draaien om te motor sneller te laten acceleren
het spruitstuk wil ik ook geflowd hebben,maar dat willen we zelf proberen
nou is mn vraag:
wie weet er een plek in brabant waar ik dat zou kunnen laten doen?
gr ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Vanuit Wernhout slechts 3 keer afslaan en je bent er
Let op: Johan Boot kan alles. Maar hij zal je zomaar ook niet zeggen dat een andere oplossing goedkoper is (bijvoorbeeld een andere kop kopen).
Ik zou persoonlijk wel uitkijken met het verhogen van je compressie. Ik weet namelijk niet of je zuigers hier wel tegen kunnen.
Vanuit het brommerwereldje heb ik altijd geleerd dat hoge compressie gepaard gaat met een hoog koppel en dat je ermee uit moet kijken bij hoge toerentallen in verband met hogere temperaturen en dus hogere belastingen van je zuigers.
Sterker nog, ik zorgde juist voor minder compressie zodat de levensduur omhoog ging.
Het is bovendien niet voor niets dat de compressieverhouding van een motor met turbo lager is dan die van een motor zonder turbo. Als ik jouw was zou ik niets aan de compressieverhouding doen.
Eerst een andere uit- en inlaat, daarna een andere turbo, daarna een ander motormanagementsysteem en als laatste zou ik m'n compressie pas aan gaan passen en/of cilinderinhoud.
Bovendien heeft de compressieverhouding niet per definitie direct invloed op het vermogen, het zijn meestal de veranderingen die daarmee gepaard gaan.
Het vliegwiel afdraaien heeft meer betrekking tot het koppel of omdat er dan een andere koppeling kan worden gebruikt.
Ik weet dat er bijvoorbeeld bij motorcross een lange tijd de vliegwielen werden afgedraait zodat er minder traagheid in het spel was en het maximum vermogen sneller beschikbaar was. Tegenwoordig worden vliegwielen bij de cross juist vaak verzwaard zodat ze hun snelheid behouden en je dus minder toerenval krijgt. 2 totaal verschillende aspecten waar veel mensen het nog steeds niet over eens zijn.
In de racerij worden vliegwielen weer vaker afgedraaid. Met inderdaad meer de eerstgenoemde reden.
Het spruitstuk wil je gaan flowen. Ik heb eigenlijk nooit precies begrepen wat het inhoudt :hmmz:. Ik neem aan dat je alles geleidelijker wilt laten lopen zodat de lucht minder weerstand ondervindt en je dus meer vermogen krijgt.
Je kunt er ook voor kiezen om zelf een ander spruitstuk te maken. Wanneer je een turbo gebruikt moet je weer met een paar dingen rekening houden:
- welke diameter maak je de boel: hoe groter hoe meer lucht er doorheen kan, maar ook hoe groter het turbogat.
- hoe lang maak je de boel: maak je er een spaghettispruitstuk van om de boel te optimaliseren of maak je de boek zo kort mogelijk om het turbogat zo klein mogelijk te houden.
De originele spruitstukken kun je naar mijn inzien enorm verbeteren. Ze zijn volgens mij meer gemaakt om roodgloeiend te laten worden en de boel te smoren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
en om er meer uittehalen op een makkelijke manier
is volgens mij de kop laten vlakken
natuurlijk wel tot toelaatbare waarden
dus iets meer compressie leid tot een hardere terugslag van de zuiger(s)
en dus meer power
het vliegwiel afdraaien doe je om idd sneller het vermogen weer te hebben
met andere woorden de motor gaat makkelijker rond
het spruitstuk flowen wil volgens mij zeggen
zo glad mogelijk maken,om betere stroming van het mengsel te hebben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
ronaldromme;39173 schreef : ik heb een non-turbo blok
en om er meer uittehalen op een makkelijke manier
is volgens mij de kop laten vlakken
natuurlijk wel tot toelaatbare waarden
dus iets meer compressie leid tot een hardere terugslag van de zuiger(s)
en dus meer power
het vliegwiel afdraaien doe je om idd sneller het vermogen weer te hebben
met andere woorden de motor gaat makkelijker rond
het spruitstuk flowen wil volgens mij zeggen
zo glad mogelijk maken,om betere stroming van het mengsel te hebben
Oeps sorry,
Ik dacht dat je een turbo-blokkie in ging bouwen........:crazy1:
Ach, ik blijf ook over turbo's denken.......'t enige wat snachts door m'n hoofd spookt is: BROAAAARRRRRR PPSSSSSJJJJT..........
Vliegwiel afdraaien, daar heb ik ook aan zitten te denken........maar hoeveel en waarvan precies, dat vraag ik me weleens af.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
waar lijkt me logischer,ik denk van de kant aan het blok
dus niet de koppeling zijde
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
:confused:ronaldromme;39173 schreef : ik heb een non-turbo blok (b230fb 135pk)
en om er meer uittehalen op een makkelijke manier
is volgens mij de kop laten vlakken
natuurlijk wel tot toelaatbare waarden
dus iets meer compressie leid tot een hardere terugslag van de zuiger(s)
en dus meer power
het vliegwiel afdraaien doe je om idd sneller het vermogen weer te hebben
met andere woorden de motor gaat makkelijker rond
het spruitstuk flowen wil volgens mij zeggen
zo glad mogelijk maken,om betere stroming van het mengsel te hebben
Je inlaat spruitstuk glad maken heeft een klein nadeel, het "na mengen" van het brandbaar mengsel door de wervelingen veroorzaakt door de oneffenheden in de spruitstuk wordt teniet gedaan.
Als je wat vermogens winst wil zal je meer moeten gaan denken aan vergroten van de doorstroming van de motor, carburateur, inlaat, uitlaat, vergroten van de kleppen, vergroten van de klep lift, dus je nokkenas veranderen.
Ook van invloed is je uitlaat, deze mag eigenlijk geen belemmering zijn voor je uitlaatgassen.
Vermogens winst is altijd te krijgen tis alleen wat je er aan wil uitgeven.
als je het niet erg vind om op een ander merk forum te gaan, kun je op de Opel GT.com site een hoop ide?n opdoen om meer vermogen uit je motor te halen, tis wel int Engels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
maar het geld groeit ook niet op mn rug;)
ik wil voor nu gewoon een paar leuke dingetjes doen om de motor iets feller
te maken
die dingen die jij opnoemt komen zeker ook nog maar dat kan nog wel een paar jaar duren
de restauratie van mn auto zal ook wel een dot geld gaan kosten
maar bedankt voor de info
groetjes ronald
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
origineel zitten er gewoon gietrandjes en bobbeltjes etc. dat moet je niet hebben...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
wouter heb je een idee hoeveel er ongeveer van het vliegwiel af moet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
2 Fast 4 U;39187 schreef : :confused:
Je inlaat spruitstuk glad maken heeft een klein nadeel, het "na mengen" van het brandbaar mengsel door de wervelingen veroorzaakt door de oneffenheden in de spruitstuk wordt teniet gedaan.
Als je wat vermogens winst wil zal je meer moeten gaan denken aan vergroten van de doorstroming van de motor, carburateur, inlaat, uitlaat, vergroten van de kleppen, vergroten van de klep lift, dus je nokkenas veranderen.
Ook van invloed is je uitlaat, deze mag eigenlijk geen belemmering zijn voor je uitlaatgassen.
Vermogens winst is altijd te krijgen tis alleen wat je er aan wil uitgeven.
als je het niet erg vind om op een ander merk forum te gaan, kun je op de Opel GT.com site een hoop ide?n opdoen om meer vermogen uit je motor te halen, tis wel int Engels
Qua namengen van het lucht-brandstofmengsel heb je helemaal gelijk. Dit geldt echter bij een carburateurmotor. Dankzij de ruwe wand van het spruitstuk krijg je een turbulente stromen = menging.
Bij een motor met injectie zou de inlaat in principe dus wel heel glad mogen zijn. De injectoren zitten ten eerste (meestal) in de cilinderkop (nu weet ik niet precies hoe het in dit geval is.
Neem van mij aan dat dit verschil minimaal is. Anders deden ze het wel van de fabriek uit. Deze nabewerking kost waarschijnlijk meer dan dat er aan vermogen terug te winnen is.
Zoals gezegd, ander nokkenasje en groter spruitstuk ed zijn meer winstgevend..............en leuker :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.