Chiptuning
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-12-2004 11:40 #656931
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
ik zal thuis eens kijken waar die zoal in zitten.
--> heb niet gezegd dat dat volvo's zijn.
bosch levert zowat aan ALLE autofabrikanten nl..
--> heb niet gezegd dat dat volvo's zijn.
bosch levert zowat aan ALLE autofabrikanten nl..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 16:59 #656932
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Een veel beter en goedkoper systeem is een soort van powerbox die je op de computer aansluit.
Maar deze past de signialen aan die de computer verstuurt.
Deze jongens kunnen hier meer over vertellen.
www.speedequipment.nl
Greets
Andries
Maar deze past de signialen aan die de computer verstuurt.
Deze jongens kunnen hier meer over vertellen.
www.speedequipment.nl
Greets
Andries
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 17:04 #656933
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Handy.... maareeh., waar sluit je die op aan?
We zijn vandaag op zoek gegaan naar de connector waar de de uitlezer op aan kunnen suiten.
Nergens te vinden!! bij de volvo 740 en 240 (ook B200F) zit deze bij de linker veerpoot aan de binnenkant van de motor ruimte.
Heeft iemand tijdens het piemelen met electro deze al eens gevonden??? Waar zit dat ding!!!!
We zijn vandaag op zoek gegaan naar de connector waar de de uitlezer op aan kunnen suiten.
Nergens te vinden!! bij de volvo 740 en 240 (ook B200F) zit deze bij de linker veerpoot aan de binnenkant van de motor ruimte.
Heeft iemand tijdens het piemelen met electro deze al eens gevonden??? Waar zit dat ding!!!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 19:29 #656934
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Wie kan me vertellen waar de stelschroef zit om het stationair toerental in te stellen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 19:37 #656935
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 20:59 #656936
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Hallo,
Het stationair toerental kan je bijregelen met een stelschroef ONDERAAN het gasklephuis. Deze vergroot of verkleint een bypass over de gasklep. Zo kan je zonder de gasklep te verdraaien een stationair toerental bijregelen.
De stelschoef die door Paul wordt aangeduid, dient om ervoor te zorgen dat wanneer je je gaspedaal volledig in trapt, de gasklep ook volledig geopend is.
Het stationair toerental kan je bijregelen met een stelschroef ONDERAAN het gasklephuis. Deze vergroot of verkleint een bypass over de gasklep. Zo kan je zonder de gasklep te verdraaien een stationair toerental bijregelen.
De stelschoef die door Paul wordt aangeduid, dient om ervoor te zorgen dat wanneer je je gaspedaal volledig in trapt, de gasklep ook volledig geopend is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 21:00 #656937
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
@Paul
Mijn B200EA zonder lambdasonde heeft geen zogenaamde diagnosestekker. Je kan dus enkel gegevens uitlezen door de stekker van de stuurcomputer te halen en er een Volvo-uitleestoestel tussen te koppelen. Daarmee kan je natuurlijk geen gegevens wijzigen, enkel uitlezen.
Het lijkt me trouwens sterk dat je de Volvo computer kan herprogrammeren. Moest dat wel kunnen, denk ik dat je voorzichtig moet zijn. De ontsteking vervroegen geeft direct aanleiding tot kloppen bij hoge belastingen. En een klopsensor heeft de tweeliter niet. Daarvoor moet je opzoek naar recentere motoren uit de 740.
Als je de programmatuur helemaal naar je hand wil zetten, kan je een zelfprogrammeerbare MoTeC computer aanschaffen, die gebruikt wordt voor de racerij. Daarmee kan je alles onstekings- en injectiemappen zelf ingeven en zoveel injecteren dat er zwarte rook uit de uitlaat komt. Maar, veel vermogenswinst zul je daar niet mee boeken, omdat de verhoudingen tussen vermogen-verbruik en levensduur wel goed zijn. Ik spreek uit ervaring.
Mijn B200EA zonder lambdasonde heeft geen zogenaamde diagnosestekker. Je kan dus enkel gegevens uitlezen door de stekker van de stuurcomputer te halen en er een Volvo-uitleestoestel tussen te koppelen. Daarmee kan je natuurlijk geen gegevens wijzigen, enkel uitlezen.
Het lijkt me trouwens sterk dat je de Volvo computer kan herprogrammeren. Moest dat wel kunnen, denk ik dat je voorzichtig moet zijn. De ontsteking vervroegen geeft direct aanleiding tot kloppen bij hoge belastingen. En een klopsensor heeft de tweeliter niet. Daarvoor moet je opzoek naar recentere motoren uit de 740.
Als je de programmatuur helemaal naar je hand wil zetten, kan je een zelfprogrammeerbare MoTeC computer aanschaffen, die gebruikt wordt voor de racerij. Daarmee kan je alles onstekings- en injectiemappen zelf ingeven en zoveel injecteren dat er zwarte rook uit de uitlaat komt. Maar, veel vermogenswinst zul je daar niet mee boeken, omdat de verhoudingen tussen vermogen-verbruik en levensduur wel goed zijn. Ik spreek uit ervaring.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 21:00 #656938
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Het verschil tussen een LE en een LH-Jetronic is dat de LH een hittedraad-luchthoeveelheidsmeter heeft. Daarbij wordt de hittedraad op een constante temperatuur gehouden. Als de aangezogen inlaatlucht de draad probeert af te koelen, wijzigt het evenwicht in de Wheatstone-meetbrug. Dit is het signaal voor de regeleenheid om de stroom door de hittedraad te verhogen. De stroom is dan een maat voor de aangezogen luchthoeveelheid. Het voordeel van dit systeem is een veel lagere luchtweerstand in het inlaatkanaal. Bij de LE jetronic moet de inlaatlucht trouwens eerst een stuwplaat tegen een veerdruk open duwen.
Ik heb al eens geprobeerd om de luchthoeveelheidsmeter van de LE te vervangen door een hittedraad. Maar door het verschil in uitgangsspanning naar de regeleenheid, is dat niet mogelijk, tenzij je gaat prutsen met weerstanden. Met een MoTeCcomputer zou dat wel lukken, omdat je daar de manier waarom de belasting gemeten wordt kan ingeven een er een map voor kan programmeren.
Greetz,
Jelle
Ik heb al eens geprobeerd om de luchthoeveelheidsmeter van de LE te vervangen door een hittedraad. Maar door het verschil in uitgangsspanning naar de regeleenheid, is dat niet mogelijk, tenzij je gaat prutsen met weerstanden. Met een MoTeCcomputer zou dat wel lukken, omdat je daar de manier waarom de belasting gemeten wordt kan ingeven een er een map voor kan programmeren.
Greetz,
Jelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2004 23:15 #656939
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Thanks voor je info, ik ben weer een stuk wijzer, "If it aint broke, don't fix it" zeg ik maar,
However, ik vraag me toch af waarom de Volvo 740 (B200F met Bosh LE-Jetronic)wel een diagnosestekker heeft, terwijl naar mijn mening het blok en injectiesysteem + computer ex-act hetzelfde is. het lijkt me sterk dat Volvo speciaal voor de 360 (1 type maar) een compleet nieuwe computer + injectiesysteem ontwerpt.
Toen ik nog bij Volvo werkte konden we inderdaad wel ecu's lezen met een verloop rechtstreeks op de computer achter de middenconsole (VADIS systeem)
However, ik vraag me toch af waarom de Volvo 740 (B200F met Bosh LE-Jetronic)wel een diagnosestekker heeft, terwijl naar mijn mening het blok en injectiesysteem + computer ex-act hetzelfde is. het lijkt me sterk dat Volvo speciaal voor de 360 (1 type maar) een compleet nieuwe computer + injectiesysteem ontwerpt.
Toen ik nog bij Volvo werkte konden we inderdaad wel ecu's lezen met een verloop rechtstreeks op de computer achter de middenconsole (VADIS systeem)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-12-2004 20:56 #656940
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Chiptuning
Waarschijnlijk omdat hij van een recenter bouwjaar is. De recentere wagens met lambdasonde moeten namelijk een uitleesbaar OBD-systeem (onboard diagnose) hebben om fouten in de katalysatorwerking te kunnen detecteren. Dit was voorgeschreven in de Europese Euro 1 uitlaatgasnorm.
Het is niet omdat een injectiesysyteem er hetzelfde uitziet, dat het ook hetzelfde is. Verbeteringen in de software zijn namelijk met het blote oog niet te zien.
greetz
Jelle
Het is niet omdat een injectiesysyteem er hetzelfde uitziet, dat het ook hetzelfde is. Verbeteringen in de software zijn namelijk met het blote oog niet te zien.
greetz
Jelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets