'Volvo 340 Injection' ??
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2004 17:11 #625484
door V300 register
'Volvo 340 Injection' ?? is gemaakt door V300 register
In de volgende discussie is het idee besproken;
www.volvo300club.nl/discus/messages/29/3434
.html?1092034649
omdat het een serieus plan wordt toch maar een nieuwe discussie. bij deze dus.
Het idee kort samengevat; Monopoint injectie van de renault 5/renault 19 1400 versies op de motor van de volvo 340 overzetten.
wat ik inmiddels gevonden heb;
de motor in de v340 is een cleon 'C2J' blok
met 1397 cc
de carburateurversie van de R19 is een 'C1J', met dezelfde inhoud en een compressie van 1 op 9
de injectieversie van de R19 1.4 is een 'C3J' motor (broertje van de twingomotor) en heeft een iets kleinere slag (1390cc) compressie ook 1 op 9. waarschijnlijk zit m de lagere power die voor dit type opgegeven wordt in het iets lagere slagvolume, wellicht ook in een nog iets tammere kleptiming (milieu regels) waar we met de C2J motor allemaal geen last van hebben :-)
het injectiesysteem wordt beschreven in de bijlage, deze is naar mijn mening echter nog niet compleet genoeg, de preciese nummeringen van welke Bendix unit bij welk motortype hoort staat er nog niet bij (1700 blok heeft vergelijkbaar systeem) dus een 1 op 1 'ombouwplan' kunnen we nog niet maken.
het injectiesysteem werkt met een elektrische brandstofpomp, drukregelaar, servomotor voor stationair toerental regeling, en een aantal sensors voor de mengselregeling (er is een lambda sonde voorzien)
owjah; het systeem heet Bendix SPI (single point injection?)
Lees de bijlage maar eens.
helaas kon ik de bijlage niet rechtstreeks op het forum kwijt; heb m op mn eigen site gezet:
klik hier om de .pdf te openen
groetjes Wouter
omdat het een serieus plan wordt toch maar een nieuwe discussie. bij deze dus.
Het idee kort samengevat; Monopoint injectie van de renault 5/renault 19 1400 versies op de motor van de volvo 340 overzetten.
wat ik inmiddels gevonden heb;
de motor in de v340 is een cleon 'C2J' blok
met 1397 cc
de carburateurversie van de R19 is een 'C1J', met dezelfde inhoud en een compressie van 1 op 9
de injectieversie van de R19 1.4 is een 'C3J' motor (broertje van de twingomotor) en heeft een iets kleinere slag (1390cc) compressie ook 1 op 9. waarschijnlijk zit m de lagere power die voor dit type opgegeven wordt in het iets lagere slagvolume, wellicht ook in een nog iets tammere kleptiming (milieu regels) waar we met de C2J motor allemaal geen last van hebben :-)
het injectiesysteem wordt beschreven in de bijlage, deze is naar mijn mening echter nog niet compleet genoeg, de preciese nummeringen van welke Bendix unit bij welk motortype hoort staat er nog niet bij (1700 blok heeft vergelijkbaar systeem) dus een 1 op 1 'ombouwplan' kunnen we nog niet maken.
het injectiesysteem werkt met een elektrische brandstofpomp, drukregelaar, servomotor voor stationair toerental regeling, en een aantal sensors voor de mengselregeling (er is een lambda sonde voorzien)
owjah; het systeem heet Bendix SPI (single point injection?)
Lees de bijlage maar eens.
helaas kon ik de bijlage niet rechtstreeks op het forum kwijt; heb m op mn eigen site gezet:
klik hier om de .pdf te openen
groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2004 18:26 #656742
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
Wow Wouter, dat is een boel informatie... dat ga ik eens rustig doorlezen! Mooi man!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-08-2004 18:49 #656743
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-08-2004 11:10 #656744
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
gegevens van de eerste post blijken volgens een inmiddels gedownload haynes overzichtje niet helemaal te kloppen, de C1J motor heeft een compressie van 1 op 9,5
(injectieblok 1 op 9)
scheelt ook weer iets natuurlijk.
De grootste uitdaging lijkt mij de benzinepomp.
Zou het injectiesysteem werken met de standaard mechanische pomp? De drukregelaar maakt er toch (precies) 1 bar van, de elektrische pomp van de R19 levert 3 tot 5 bar.
mijn vader dacht dat het enige verschil zou zijn dat de krukas een paar keer rond moet om wat brandstofdruk op te bouwen.
of het is misschien een idee om een losse elektrische pomp te nemen, dan heb je dat probleem ook weer omzeild (inbouwen in de tank lijkt me nogal tricky)
Groetjes Wouter
(Bericht gewijzigd door antiekeradio op 10 augustus 2004)
(injectieblok 1 op 9)
scheelt ook weer iets natuurlijk.
De grootste uitdaging lijkt mij de benzinepomp.
Zou het injectiesysteem werken met de standaard mechanische pomp? De drukregelaar maakt er toch (precies) 1 bar van, de elektrische pomp van de R19 levert 3 tot 5 bar.
mijn vader dacht dat het enige verschil zou zijn dat de krukas een paar keer rond moet om wat brandstofdruk op te bouwen.
of het is misschien een idee om een losse elektrische pomp te nemen, dan heb je dat probleem ook weer omzeild (inbouwen in de tank lijkt me nogal tricky)
Groetjes Wouter
(Bericht gewijzigd door antiekeradio op 10 augustus 2004)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-08-2004 00:24 #656745
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
Naast het overloopvaatje achterin in de leiding monteren? Kweenie of dat kan?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-08-2004 22:39 #656746
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
zou goed kunnen; als daar de leiding vanaf de tank naar de huidige benzinepomp loopt tenminste..
hoewel je dan wel een draad daarheen moet gaan trekken, misschien is het wel net zo makkelijk om die pomp gewoon in de motorruimte te zetten :-)
niemand die enig idee heeft over de werkbaarheid van een injectie met de originele benzinepomp????
hoewel je dan wel een draad daarheen moet gaan trekken, misschien is het wel net zo makkelijk om die pomp gewoon in de motorruimte te zetten :-)
niemand die enig idee heeft over de werkbaarheid van een injectie met de originele benzinepomp????
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-08-2004 00:37 #656747
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
Ik zal es ff kijken hoe dat zit met de slangenpartij rond de tank, morgen ofzo.
Kan iemand dan (zijspoortje) ff voor mij kijken of de steunen waaraan de motorklep hangt met inbus- of met kruiskopschroeven op de voorbalk zitten? Ik heb van beide zes, en ik heb geen zin om strax als ik het allemaal net weer min of meer in elkaar heb er achter te komen dat ik net de verkeerde heb gepakt...
;-)
Kan iemand dan (zijspoortje) ff voor mij kijken of de steunen waaraan de motorklep hangt met inbus- of met kruiskopschroeven op de voorbalk zitten? Ik heb van beide zes, en ik heb geen zin om strax als ik het allemaal net weer min of meer in elkaar heb er achter te komen dat ik net de verkeerde heb gepakt...
;-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-08-2004 11:06 #656748
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
inbus.. kan niet missen.
tis handiger om dat met zn 2en te doen; heb je ook minder last van die verende 'stokjes' die over die witte kunststof blokjes glijden.
Groetjes Wouter
tis handiger om dat met zn 2en te doen; heb je ook minder last van die verende 'stokjes' die over die witte kunststof blokjes glijden.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-08-2004 11:55 #656749
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
eh???
Die steunen kan ik echt wel in mijn eentje monteren, die zijn niet zo zwaar!
Het gaat om de steunen waar ook de koplamp met een schroef op vastzit.
Die steunen kan ik echt wel in mijn eentje monteren, die zijn niet zo zwaar!
Het gaat om de steunen waar ook de koplamp met een schroef op vastzit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
15-08-2004 12:05 #656750
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 'Volvo 340 Injection' ??
ik dacht dat je de boutjes van de motorkap bedoelde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets