360 Turbo

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-01-2005 22:38 #625470 door Thomas de Wit (GAST)
360 Turbo is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Ik heb hier een link van een site van iemand die op het forum komt bij volvo300mania.com. Hij is fins, en heeft 2 360's allebei met turbo. Er is ergens in het verre noorden een 360 met turbo af fabriek geleverd. Nu zie je op een van de plaatjes(rode 360 glt), de turbo i.c.m. het zelfde inlaatspruitstuk als op de B200 injectie. De andere 360 (blauwe gl) heeft een turboset die hetzelfde is als op de 2.1 liter turbo motor van volvo. Zo'n set staat op marktplaats te koop. Nu vroeg ik me af of deze motoren standaard b200's zijn die later met turbo gemonteerd zijn, of dat er een heel ander blok is over gezet. Ik kon zo snel geen kenmerken ontdekken die daar op duiden.

Link: koti.mbnet.fi/mtn/images/autot/

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2005 00:46 #656967 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 Turbo
Die 2.1 is hoogstwaarschijnlijk de turbo uit de 240. Blok is zoals meestal idd nauwelijks verschillend, qua uiterlijk dan. Turbo-motoren hebben uiteraard wel lagere compressie dan NA motoren, dus ook andere zuigers enz.
Op zich moet zo'n blok best in een 360 te lepelen zijn, aangezien het "onder"blok vrijwel hetzelfde is, en het aansluiten op de versnellingsbak schijnt ook niet zo moeilijk te zijn, maar om een turbo-blok (en computer) aan te sturen heb je een zwaar gewijzigde kabelboom nodig, en deze turbo's hebben meestal ook een intercooler, en waar gaat je die steken...?

Zo te zien heeft deze GLT een "dubbele" radiator, kijk maar es hoe dik de overdekking vlak achter de grille is. Had mijn 460 ook, die had een dubbele radiator vanwege de airco.
Verder zie ik achter de linkerkoplamp nog een vloeistoftank,waar is die voor?
Wel erg druk onder die kap...

Ook wel een erg mooie auto.
Jammer van die Escrot op de achtergrond.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2005 00:49 #656968 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 Turbo
Ik heb even snel gekeken, maar bij die GL zit de dynamo aan de andere kant dan bij mijn B200EA. Daarnaast is de "poelie" van de gaskabel anders gesitueerd en een kwart slag gedraaid. Het is trouwens ook geen injectiemotor. (Zie ik nu pas. Ik gok op een B200K) Die dynamo zal wel zo geplaatst zijn om ruimte te creeren voor de turbo.

Mijn motor:



De GL-turbomotor:


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2005 00:53 #656969 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 Turbo
@Luc,

"Verder zie ik achter de linkerkoplamp nog een vloeistoftank, waar is die voor?"

Dat is het expansievat van het koelsysteem. Dat heeft ruimte moeten maken voor de turbo en de luchtmassameter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-02-2005 01:00 #656970 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 Turbo
Ja... ik zie het.
Heb ook weer te vroeg getypt, had alleen nog maar de GLT gezien, die GL nog niet eens.
Vind het wel erg apart, tis trouwens de eerste keer dat ik hoor dat een 360 turbo "af-fabriek" leverbaar was. Als dat zo is moeten er toch meerdere exemplaren rondrijden in Finland?
(Hoewel, er wonen tussen de 5 en 6 miljoen mensen in een land dat mischien wel 5 keer zo groot is als NL..).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2005 10:44 #656971 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic 360 Turbo
De motorruimte van die glt zit inderdaad propvol! Die motor in de blauwe gl komt inderdaad uit een 240/245 heb ik ontdekt. Ik ben laatst best geinteresseert geraakt in die zweedse turbomotoren. Het is wat hoog gegrepen qua kennis en vermogen maar als de tijd daar is zou ik best eens zon project willen beginnen. Die 360 turbo af fabriek schijnt inderdaad waar te zijn, dit heb ik ergens op een forum gelezen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • VolvoMafia Walter Saris (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-02-2005 15:38 #656972 door VolvoMafia Walter Saris (GAST)
Beantwoord door VolvoMafia Walter Saris (GAST) in topic 360 Turbo
Die 360 turbo heb ik eerder gehoord vanuit een andere hoek, maar heb het nooit met een foto oid bevestigd gezien.

Je ziet in die grijze/blauwe dat ie een aanpassing in de kap heeft moeten maken. De B21 is de voorloper van de B200. Tot 1985 hadden de 360's (en DLS/GLS) de B19A of B19E

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2005 15:51 #656973 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic 360 Turbo
Het was ietsje anders. In Finland is een 360 GLT geleverd die door de dealer met turbo werd geleverd.

Zie hier:

www.volvo300mania.com/forum-uk/volvo-340-36 0-f34.htm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2005 21:01 #656974 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 Turbo
ik hoorde van de week dat er in Finland ook een B13 motor geleverd is in de 300 serie.

weet iemand anders daar nog iets over te melden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-02-2005 21:44 #656975 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 Turbo
De B13 was een verkleinde B14. Ik geloof dat ze daar boven 1300CC in een zwaardere klasse vallen of zo. Ik heb er wel eens gegevens over gezien toen ik lang geleden bij Volvo of Vialle werkte.

Ik heb wel eens een 360 met 2,1 Turbomotor gezien. Het was een gewone sedan die de plaatselijke Volvo sloop gebruikte om er mee op Zantvoort te racen. Het leek me wel te doen als je maar een complete donor auto hebt. Wat me lastig leek was de voorste uitlaatbocht, die moet je zelf maken, en ook de rechter motorsteun moet aangepast worden. Daarom koos ik toem maar voor een gewone B230E.

Bij de rallycross gebruiken ze 8 valve evo motoren. Dat is een opgeboorde B230 met andere cylinderkop, zonder turbo. Ik zag uiterlijk erg weinig verschil met de standaard motor. Alleen de cilinderkop is smaller, en een ander inspuit systeem (sommige hadden zelfs nog carburateurs). Ik denk dat ik die zo in de 360 zou krijgen.
En dan heb je zo 320pk!! Zie bv: www.broekhovenracing.com/
Maar ja, dat is wat overdreven en zal wel heel duur zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD