360 wilt niet starten

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2019 18:40 #981070 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 360 wilt niet starten
Tsja via internet is de communicatie soms wat lastig, wel erg fijn dat jullie me toch steeds verder helpen.
Op die foto waar jullie naar refereren staan de nokkenas en hulpas niet op tijd. Die foto heb ik genomen nadat ik de riem er op heb gelegd (terwijl alles op tijd stond), en ik heb de krukas (en dus daarmee alles) een klein beetje terug gedraaid zodat ikzelf kon controleren of ik de riem goed om de krukas had zitten. Voor zover ik wist kon dit geen kwaad, aangezien ik de riem er al op had zitten en de nokken- en hulpas dus in tandem zouden meedraaien. Kortom: het merkteken dat je op de foto ziet raakte inderdaad het krukastandwiel niet wanneer ik beide andere tandwielen op tijd had staan.
Zoals ik het nu heb: nokkenas en hulpas staan tegenover de merktekens op het blok, en de krukaspoelie (als ik deze er op zet) geeft nu ook aan dat hij op 0 graden staat (dus die 3 tekentjes op de poelie staan tegenover het 0 graden lijntje op de plastic plaat zegmaar).

Ik snap nu alleen nog niet hoe ik 1 van de assen 180 graden gedraaid kan hebben? Ik heb nu een vermoeden dat dit het zal zijn, aangezien ik in het begin wat heb geklungeld met losse tandwielen te draaien zonder riem. Maar hoe is dat precies mogelijk als elk tandwiel maar 1 merkteken heeft?

François;253577 schreef : Poeh, ik zou bijna in de auto stappen en naar je toe willen komen.

Haha dat is nog niet nodig hoor, ik heb ergens gewoon een fout gemaakt, en dat moet even gevonden worden :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-03-2019 14:49 #981107 door V300 register

François;253577 schreef : Heb je ook een foto van de stand van de nokkenas, zoals Joost al een paar keer vroeg?

Bedoel je de stand van de poelie of echt van de nokkenas zelf, dus onder het klepdeksel?

Ik heb eens wat meer info opgezocht over timing bij 4-takt en ik denk nu te snappen wat er wordt bedoeld met "180 graden verkeerd staan". Nu blijft echter de vraag, welke dat verkeerd staat.

Ik zou zelf denken dat 't de hulpas is, aangezien François al opmerkte dat de rotor verkeerd staat. Maar als ik deze een volle draai zou geven (dus 360 graden vd hulpaspoelie) staat 'ie bij cilinder 2, correct?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 20:08 #981122 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 360 wilt niet starten
We weten nu hoe de krukas staat en hoe de ontsteking staat. Kun je nu ook een foto posten van de nokkenas? Dus even het kleppendeksel eraf, het gaat om de stand van de nokken.

Dan kunnen we daarna hier samen de "optelsom" maken :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-03-2019 10:58 #981136 door V300 register
Ik zal van 't weekend eens 't kleppendeksel lichten en gelijk foto's plaatsen.

Ik vraag me nog wel af hoe dat de rotor 90 graden verkeerd kan staan, als die in principe gelijk meedaait met de hulpas.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2019 12:47 #981219 door V300 register
En, al aan de gang?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2019 19:36 #981227 door V300 register
Ik heb dan een 19E blok, maar je kan de motor toch op tijd zetten door te kijken naar welke bougieskabel de rotor wijst en via de olie dop kun je toch zien dat de nokken van de 1e cilinder allebei omhoog staan? Dan je merktekens overal controleren of eventueel bijstellen. Dan kan het toch niet mis gaan? Of kan bij jouw de krukas nog verkeerd staan omdat er misschien aan gedraaid is zonder riem?
Ik vraag dit even voor de zekerheid want ik krijg als het goed is maandag of dinsdag mijn nieuwe riem en dan vervang ik m gelijk. Hij staat nu zo optijd zoals ik hierboven uitleg.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2019 20:28 #981229 door V300 register

Johnny40;253746 schreef : Ik heb dan een 19E blok, maar je kan de motor toch op tijd zetten door te kijken naar welke bougieskabel de rotor wijst en via de olie dop kun je toch zien dat de nokken van de 1e cilinder allebei omhoog staan?

Je hebt helemaal gelijk, en dat is precies wat ik vandaag heb geleerd. Toenstraks even het kleppendeksel gelicht:

Zoals te zien is staan de nokken bij cilinder #1 (dus rechts) mooi omhoog, precies wat hoort als de krukaspoelie gelijk staat met de merktekens want dan staat cil#1 op BDP. Mijn krukas stond dus goed.

Daarna dus even gekeken naar de stand van de rotor:

Die stond nu dus te wijzen naar cil#3 (op de foto rechtsboven), dus deze liep een kwart slag voor. Dit terwijl alle merktekens mooi in-lijn stonden zegmaar. Ik zat er eerst nog aan te denken om de riem er even af te halen en de hulpaspoelie zelf een kwartslag terug te draaien, maar toen had ik ineens een eureka moment: wat nu als ik alle bougiekabels gewoon ééntje opschuif met de klok mee?

En ja hoor, succes! Binnen 2 seconden sloeg ze al aan, zelfs na 3 maanden stilstaan. Wat heerlijk om dat geluid van die Redblock weer te horen.

Maargoed, ik heb verder nooit aan de bougiekabels gezeten. Dit betekent dus dat ik bij het erafhalen van de riem niet goed heb opgelet op de stand van het merkteken op de hulpas (al wist ik toen ook niet dat het blok een merkteken had voor de hulpaspoelie), en dat de beunhaas (ben er zelf soms een :) ) die als laatste de riem heeft vervangen de poelie dus totaal verkeerd heeft gezet.

Afijn, eind goed al goed. Het is gelukt en ik heb d'r zeker van geleerd. Iedereen (maar vooral Volvofiel en François) bedankt voor de nuttige tips en info! Ik ben nu bijna klaar met alle werkzaamheden, alleen de nieuwe V-snaren d'r op jassen en verse koelvloeistof in en dan kan ze d'r weer 'n tijdje tegenaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2019 23:07 #981230 door V300 register
Keurig, hartstikke mooi dat het is opgelost! :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-03-2019 23:15 #981231 door V300 register
Heel mooi hoor. Ik heb er ook weer het een en ander van opgestoken door het meelezen. Veel plezier verder met je Volvo!!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC