360 wilt niet starten
- V300 register
- Verbannen
-
Op die foto waar jullie naar refereren staan de nokkenas en hulpas niet op tijd. Die foto heb ik genomen nadat ik de riem er op heb gelegd (terwijl alles op tijd stond), en ik heb de krukas (en dus daarmee alles) een klein beetje terug gedraaid zodat ikzelf kon controleren of ik de riem goed om de krukas had zitten. Voor zover ik wist kon dit geen kwaad, aangezien ik de riem er al op had zitten en de nokken- en hulpas dus in tandem zouden meedraaien. Kortom: het merkteken dat je op de foto ziet raakte inderdaad het krukastandwiel niet wanneer ik beide andere tandwielen op tijd had staan.
Zoals ik het nu heb: nokkenas en hulpas staan tegenover de merktekens op het blok, en de krukaspoelie (als ik deze er op zet) geeft nu ook aan dat hij op 0 graden staat (dus die 3 tekentjes op de poelie staan tegenover het 0 graden lijntje op de plastic plaat zegmaar).
Ik snap nu alleen nog niet hoe ik 1 van de assen 180 graden gedraaid kan hebben? Ik heb nu een vermoeden dat dit het zal zijn, aangezien ik in het begin wat heb geklungeld met losse tandwielen te draaien zonder riem. Maar hoe is dat precies mogelijk als elk tandwiel maar 1 merkteken heeft?
Haha dat is nog niet nodig hoor, ik heb ergens gewoon een fout gemaakt, en dat moet even gevonden wordenFrançois;253577 schreef : Poeh, ik zou bijna in de auto stappen en naar je toe willen komen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
François;253577 schreef : Heb je ook een foto van de stand van de nokkenas, zoals Joost al een paar keer vroeg?
Bedoel je de stand van de poelie of echt van de nokkenas zelf, dus onder het klepdeksel?
Ik heb eens wat meer info opgezocht over timing bij 4-takt en ik denk nu te snappen wat er wordt bedoeld met "180 graden verkeerd staan". Nu blijft echter de vraag, welke dat verkeerd staat.
Ik zou zelf denken dat 't de hulpas is, aangezien François al opmerkte dat de rotor verkeerd staat. Maar als ik deze een volle draai zou geven (dus 360 graden vd hulpaspoelie) staat 'ie bij cilinder 2, correct?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Dan kunnen we daarna hier samen de "optelsom" maken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik vraag me nog wel af hoe dat de rotor 90 graden verkeerd kan staan, als die in principe gelijk meedaait met de hulpas.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik vraag dit even voor de zekerheid want ik krijg als het goed is maandag of dinsdag mijn nieuwe riem en dan vervang ik m gelijk. Hij staat nu zo optijd zoals ik hierboven uitleg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Johnny40;253746 schreef : Ik heb dan een 19E blok, maar je kan de motor toch op tijd zetten door te kijken naar welke bougieskabel de rotor wijst en via de olie dop kun je toch zien dat de nokken van de 1e cilinder allebei omhoog staan?
Je hebt helemaal gelijk, en dat is precies wat ik vandaag heb geleerd. Toenstraks even het kleppendeksel gelicht:
Zoals te zien is staan de nokken bij cilinder #1 (dus rechts) mooi omhoog, precies wat hoort als de krukaspoelie gelijk staat met de merktekens want dan staat cil#1 op BDP. Mijn krukas stond dus goed.
Daarna dus even gekeken naar de stand van de rotor:
Die stond nu dus te wijzen naar cil#3 (op de foto rechtsboven), dus deze liep een kwart slag voor. Dit terwijl alle merktekens mooi in-lijn stonden zegmaar. Ik zat er eerst nog aan te denken om de riem er even af te halen en de hulpaspoelie zelf een kwartslag terug te draaien, maar toen had ik ineens een eureka moment: wat nu als ik alle bougiekabels gewoon ééntje opschuif met de klok mee?
En ja hoor, succes! Binnen 2 seconden sloeg ze al aan, zelfs na 3 maanden stilstaan. Wat heerlijk om dat geluid van die Redblock weer te horen.
Maargoed, ik heb verder nooit aan de bougiekabels gezeten. Dit betekent dus dat ik bij het erafhalen van de riem niet goed heb opgelet op de stand van het merkteken op de hulpas (al wist ik toen ook niet dat het blok een merkteken had voor de hulpaspoelie), en dat de beunhaas (ben er zelf soms een

Afijn, eind goed al goed. Het is gelukt en ik heb d'r zeker van geleerd. Iedereen (maar vooral Volvofiel en François) bedankt voor de nuttige tips en info! Ik ben nu bijna klaar met alle werkzaamheden, alleen de nieuwe V-snaren d'r op jassen en verse koelvloeistof in en dan kan ze d'r weer 'n tijdje tegenaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.