- Berichten: 4
360 wilt niet starten
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;253542 schreef : Als je de tandwielen onafhankelijk van elkaar hebt verdraaid kan het zijn dat bijvoorbeeld je nokkenas nu 180 graden verdraaid hebt. Vandaar mijn vraag om cilinder 1 op BDP te zetten en een foto te maken van de rotorstand. En check dan ook of de nokken van de nokkenas daadwerkelijk evenveel omhoog wijzen.
Ik snap alleen nog niet precies hoe de nokkenas 180 graden gedraaid kan zijn, er zit maar 1 markeringspunt op het tandwiel toch? Teminste, ik heb de tandwielen niet losgehaald oid dus het tandwiel zou gewoon goed moeten staan t.o.v. de nokkenas zelf. Ik heb ze wel eens afzonderlijk gedraaid, maar dat was om de riem goed op te lijnen zeg maar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik dacht eerst dat alles goed lag zolang je de merktekens vd riem maar hebt opgelijnt met de merktekens op alle 3 de poelies, maar dit is dus niet zo? Gewoon alle 3 onafhankelijk op tijd zetten en dan de riem er op kloppen, niet kijkend naar de tekens op de riem zelf?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
alle poelies op het merkteken zetten, riem erop leggen, met de hand de krukas 2 rondjes (of meer) draaien en kijken of alles nog steeds goed uitkomt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb het streepje duidelijker gemaakt met stift. Daarna ben ik bij de hulpaspoelie gaan kijken en heb ik een streep gezet op de riem waar het witte puntje zit. Mijn conclusie: ook de hulpas lijkt op tijd te staan. Dit is al na een paar pogingen tot starten, dus de riem is al rondgeweest.
Dit is trouwens de stand van de rotor (en ja ook de verdelerkap zat goed aangedrukt):
Als je dus recht voor de motor zou gaan staan, lijkt de rotor ongeveer op de 10uur positie te staan. Ik heb zelf geen idee of dat zo goed is, maar ik ben er verder niet aan geweest dus lijkt mij prima.
Als iemand nog suggesties of verdere info heeft, dan hoor ik het graag

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je nu met de krukas hebt gedaan. Als je nokkenastandwiel en hulpastandwiel tegenover de merktekens staan, staat het tandwiel van de krukas dan ook tegenover het merkteken? De krukas is dan zodanig verdraaid dat de riem NIET op die plek het tandwiel mag raken. Het tandwiel is dan namelijk al wat verder, als je er recht voor staat staat het merkteken op ongeveer 11 uur/half 12 (zo uit mijn hoofd). Omdat de riem zo ongeveer recht omhoog loopt naar de spanrol, ligt die nog tegen het krukastandwiel tot ongeveer 9 uur. Snap je wat ik bedoel?
Met andere woorden; als je de nokkenas en hulpas op tijd hebt staan, en de krukas staat op dat moment zoals op de eerste foto bovenaan het eerste bericht van deze pagina, is het niet goed.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Aangezien de krukas 2 omwentelingen per omwenteling van de hulpas en nokkenas doet,
zou de krukas dus inderdaad 180 graden verkeerd staan.
Heb je ook een foto van de stand van de nokkenas, zoals Joost al een paar keer vroeg?
Poeh, ik zou bijna in de auto stappen en naar je toe willen komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.