Rijden met afgekoppelde luchtmassameter
- V300 register
- Verbannen
-
Nu zou ik vanavond met de auto op pad (tocht van ca. 6/7 kilometer) om een paar deuren van de auto te verwisselen, samen met Steven.
Maar goed, de auto loopt niet tot zeer slecht met aangekoppelde meter en 'redelijk' met afgekoppelde meter. Dus mijn vraag zou zijn, is zo'n tochtje met afgekoppelde meter mogelijk, of wordt het sterk afgeraden?
Zo niet, dan houd ik de auto bij huis en verwisselen we de deuren hier op de oprit. Al zouden de beide auto's naast elkaar (sloper en de mijne) handiger zijn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik heb afgelopen donderdag de injectoren vervangen voor een AliExpress vervanger (link: www.aliexpress.com/item/4pc-lot-Fuel-Inj...s.9042311.0.0.8yD95k )
Aangeschaft om in tussentijd mijn eigen injectoren te reinigen en te reviseren (revisiesetje via eBay bemachtigd).
Ik vind namelijk dat de motor niet z'n pk's levert die ie hoort te hebben, en aangezien de tank ooit verroest is geweest (is vervangen), dacht ik als eerste aan vuile injectoren. Ook de brandstofpomp, filters en leidingen zijn toen destijds vervangen.
Nadat ik ze erin geplaatst had wou de auto met geen mogelijkheid meer starten. En als ie een slag gaf had ik bijna tot geen gasreactie, en kreeg tot mijn grote schrik zelfs een kleine backfire op de inlaat.
Uiteindelijk de pomp een minuut laten draaien (contacten op de voet van het stuurrelais doorverbonden), en daarna weer gestart. Auto liep, maar heel belabberd. Sterker nog, met de LMM afgekoppeld liep ie zelfs beter.
Mijn gedachte was dus; door de backfire de LMM beschadigd?
Nieuwe besteld bij V340onderdelen (snelle levering) en deze erin geplaatst. Een new old stock Bosch, identiek aan de originele. CO-waarde afgesteld op basis van de stand op de oude LMM. Boel weer op druk gezet (auto stond een paar dagen stil) en nee hoor, hij wou nog niet goed lopen.
Uiteindelijk maar de originele injectoren gereviseerd en doorgeblazen.
Aautobandventiel achterop de injector, slangetje op de bus van de remreiniger en een 12V op de ingang, en zo pulserend doorgeblazen.
Voor: (let op de barst in het hoedje van de meest rechter...)
En na:
De boel weer teruggeplaatst, op druk gebracht en gestart. Duurde heel lang, maar uiteindelijk begon ie te lopen. Ik gok zo rond de 1000/1100 toeren. Geen gasreactie en moest 'm voorzichtig met het gaspedaal de motor draaiende houden. Na ongeveer een halve minuut steeg ie toeren, en ja hoor.. hij liep weer perfect!
Stukje gereden en direct geconcludeerd dat de auto heel wat meer power heeft!
Nog één vraag, het valt mij op dat ik de brandstofpomp hoor draaien, een zacht zoemend geluid dat bijna niet opvalt. Wanneer ik gas geef, toeren maak en weer afrem hoor ik dat de pomp weerstand krijg in z'n toeren. Is dat te herleiden naar een slecht functionerende drukregelaar, of heb ik dat mis?
Volgende stap is het afdoppen van de EGR en pulseair. Kijken wat dat voor effect heeft. De auto loopt wel wat 'hikkerig' stationair.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
zodat ik ze kan bedienen tijdens het ultrasoon reinigen. Het kan goed zijn dat je de
motor opnieuw moet afstellen na het reinigen van de injectoren. Grote kans dat hij nu
te rijk loopt. Het verwijderen van EGR en Pulsair levert ongeveer 3pk op. Ik denk niet dat
je daar iets van merkt tijdens het rijden. Dat de pomp zoemt, hangt ermee samen hoe
de brandstofslang tussen de pomp en de synflex leiding op het hitteschildje zit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Compressietest (voor de zekerheid)
Filter na brandstofpomp vervangen
Centrale brandstoffilter vervangen
EGR en pulsair verwijderen/afdoppen
co-waarde nakijken (hier heb ik de middelen niet voor, dus laat ik doen bij een garage, z.s.m.)
Dat vacuüm ventiel die opengaat in de egr regeling, is verstandigst deze in z'n geheel te verwijderen?
Zijn zaken als de koudestart-inspuitventiel en hulpluchtregelaar nog belangrijke zaken om na te kijken, of zit dit na de jaren meestal nog wel goed?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wil voor mijn BMW K75 motorfiets dit proces ook een keer gaan doen. De motor loopt koud erg beroerd, geeft veel onverbrande benzine stank, en alles qua ontsteking en afstelling (o.a. synchronisatie) is al zo ongeveer nagelopen. Warm loopt ie wel redelijk goed dus CO instelling kan het eigenlijk niet zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Louis;249810 schreef :
Waar heb je die revisiekit vandaan?
Louis;249810 schreef : Nog één vraag, het valt mij op dat ik de brandstofpomp hoor draaien, een zacht zoemend geluid dat bijna niet opvalt. Wanneer ik gas geef, toeren maak en weer afrem hoor ik dat de pomp weerstand krijg in z'n toeren. Is dat te herleiden naar een slecht functionerende drukregelaar, of heb ik dat mis?
Eerlijk gezegd is dat te herleiden naar een correct functionerende drukregelaar... De brandstofdruk wordt door de regelaar constant gehouden ten opzichte van de druk in je inlaatspruitstuk.
Ten opzichte van de buitenluchtdruk is het gevolg dat de brandstofdruk een piek heeft als je vol gas geeft. Het is belangrijk dat de brandstofdruk direct met het afnemen van het vacuüm in de inlaat mee oploopt. Om eea uit te sluiten als mogelijk probleem moet je een brandstofdrukmeter aansluiten en 'snap throttle test' uitvoeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
EGR is als het goed is ook niet actief bij volgas, maar heeft wel eerder de neiging om te vervuilen en daardoor problemen met het mooi lopen van de motor te geven.
Daarentegen is de milieuwinst van het aanwezig laten van PulsAir zeer duidelijk; het CO en HC percentage bij stationair en lage deellast wordt merkbaar verlaagd.
Mijn advies wat betreft PulsAir is dus ook simpel: laten zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
deelnemen aan de verbranding van de benzine in de cilinders en daar vermogen leveren
dan dat een gedeelte wordt weggenomen en in de uitlaat de niet verbrande benzineresten
tot een lager energieniveau brengt. Ik betaal aan de pomp tenslotte per liter.
Ook zonder Pulsair voldoet de motor aan het wettelijk maximum CO percentage.
Je kunt de twee terugslagkleppen verwijderen en afdoppen met een halfduimse
dop en aftap van de slang in de grote aanzuigbuis met een dop van een stoelpoot.
Maar zoals Wouter zegt, het hoeft niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.