Rijden met afgekoppelde luchtmassameter

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2018 11:34 #634847 door V300 register
Rijden met afgekoppelde luchtmassameter is gemaakt door V300 register
Gisteren is mijn luchtmassameter overleden. Een nieuwe is besteld en met een beetje geluk morgen al in huis.

Nu zou ik vanavond met de auto op pad (tocht van ca. 6/7 kilometer) om een paar deuren van de auto te verwisselen, samen met Steven.

Maar goed, de auto loopt niet tot zeer slecht met aangekoppelde meter en 'redelijk' met afgekoppelde meter. Dus mijn vraag zou zijn, is zo'n tochtje met afgekoppelde meter mogelijk, of wordt het sterk afgeraden?

Zo niet, dan houd ik de auto bij huis en verwisselen we de deuren hier op de oprit. Al zouden de beide auto's naast elkaar (sloper en de mijne) handiger zijn ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
13-04-2018 11:56 #974927 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Rijden met afgekoppelde luchtmassameter
Volgens mij is de auto niet rijdbaar met afgekoppelde LMM. Probeer maar eens gas te geven / de motor te belasten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-04-2018 21:11 #974946 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Rijden met afgekoppelde luchtmassameter
Een nieuwe luchtmassameter besteld? Bij Bosch neem ik aan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2018 22:30 #975000 door V300 register
Even een update:

Ik heb afgelopen donderdag de injectoren vervangen voor een AliExpress vervanger (link: www.aliexpress.com/item/4pc-lot-Fuel-Inj...s.9042311.0.0.8yD95k )
Aangeschaft om in tussentijd mijn eigen injectoren te reinigen en te reviseren (revisiesetje via eBay bemachtigd).
Ik vind namelijk dat de motor niet z'n pk's levert die ie hoort te hebben, en aangezien de tank ooit verroest is geweest (is vervangen), dacht ik als eerste aan vuile injectoren. Ook de brandstofpomp, filters en leidingen zijn toen destijds vervangen.

Nadat ik ze erin geplaatst had wou de auto met geen mogelijkheid meer starten. En als ie een slag gaf had ik bijna tot geen gasreactie, en kreeg tot mijn grote schrik zelfs een kleine backfire op de inlaat.
Uiteindelijk de pomp een minuut laten draaien (contacten op de voet van het stuurrelais doorverbonden), en daarna weer gestart. Auto liep, maar heel belabberd. Sterker nog, met de LMM afgekoppeld liep ie zelfs beter.

Mijn gedachte was dus; door de backfire de LMM beschadigd?
Nieuwe besteld bij V340onderdelen (snelle levering) en deze erin geplaatst. Een new old stock Bosch, identiek aan de originele. CO-waarde afgesteld op basis van de stand op de oude LMM. Boel weer op druk gezet (auto stond een paar dagen stil) en nee hoor, hij wou nog niet goed lopen.

Uiteindelijk maar de originele injectoren gereviseerd en doorgeblazen.
Aautobandventiel achterop de injector, slangetje op de bus van de remreiniger en een 12V op de ingang, en zo pulserend doorgeblazen.

Voor: (let op de barst in het hoedje van de meest rechter...)

En na:

De boel weer teruggeplaatst, op druk gebracht en gestart. Duurde heel lang, maar uiteindelijk begon ie te lopen. Ik gok zo rond de 1000/1100 toeren. Geen gasreactie en moest 'm voorzichtig met het gaspedaal de motor draaiende houden. Na ongeveer een halve minuut steeg ie toeren, en ja hoor.. hij liep weer perfect!

Stukje gereden en direct geconcludeerd dat de auto heel wat meer power heeft!

Nog één vraag, het valt mij op dat ik de brandstofpomp hoor draaien, een zacht zoemend geluid dat bijna niet opvalt. Wanneer ik gas geef, toeren maak en weer afrem hoor ik dat de pomp weerstand krijg in z'n toeren. Is dat te herleiden naar een slecht functionerende drukregelaar, of heb ik dat mis?

Volgende stap is het afdoppen van de EGR en pulseair. Kijken wat dat voor effect heeft. De auto loopt wel wat 'hikkerig' stationair.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-04-2018 23:03 #975001 door V300 register
Mooi he, dat Bosch spul? Ik heb iets soortgelijks gemaakt als jij met een schakelaar,
zodat ik ze kan bedienen tijdens het ultrasoon reinigen. Het kan goed zijn dat je de
motor opnieuw moet afstellen na het reinigen van de injectoren. Grote kans dat hij nu
te rijk loopt. Het verwijderen van EGR en Pulsair levert ongeveer 3pk op. Ik denk niet dat
je daar iets van merkt tijdens het rijden. Dat de pomp zoemt, hangt ermee samen hoe
de brandstofslang tussen de pomp en de synflex leiding op het hitteschildje zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2018 00:06 #975002 door V300 register
Ik ga morgenmiddag met de auto bezig, het volgende wil ik eerst gaan doen;

Compressietest (voor de zekerheid)
Filter na brandstofpomp vervangen
Centrale brandstoffilter vervangen
EGR en pulsair verwijderen/afdoppen
co-waarde nakijken (hier heb ik de middelen niet voor, dus laat ik doen bij een garage, z.s.m.)

Dat vacuüm ventiel die opengaat in de egr regeling, is verstandigst deze in z'n geheel te verwijderen?

Zijn zaken als de koudestart-inspuitventiel en hulpluchtregelaar nog belangrijke zaken om na te kijken, of zit dit na de jaren meestal nog wel goed?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2018 10:34 #975004 door V300 register
ik zie dat er achterin de injectoren ook nog zeefjes zitten. Zo te zien zat daar niet veel troep in? maar het was vooral aangekoekte brandstofresten waardoor ze niet meer goed werkten.

Wil voor mijn BMW K75 motorfiets dit proces ook een keer gaan doen. De motor loopt koud erg beroerd, geeft veel onverbrande benzine stank, en alles qua ontsteking en afstelling (o.a. synchronisatie) is al zo ongeveer nagelopen. Warm loopt ie wel redelijk goed dus CO instelling kan het eigenlijk niet zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2018 10:39 #975005 door V300 register

Louis;249810 schreef :

Waar heb je die revisiekit vandaan?

Louis;249810 schreef : Nog één vraag, het valt mij op dat ik de brandstofpomp hoor draaien, een zacht zoemend geluid dat bijna niet opvalt. Wanneer ik gas geef, toeren maak en weer afrem hoor ik dat de pomp weerstand krijg in z'n toeren. Is dat te herleiden naar een slecht functionerende drukregelaar, of heb ik dat mis?

Eerlijk gezegd is dat te herleiden naar een correct functionerende drukregelaar... De brandstofdruk wordt door de regelaar constant gehouden ten opzichte van de druk in je inlaatspruitstuk.

Ten opzichte van de buitenluchtdruk is het gevolg dat de brandstofdruk een piek heeft als je vol gas geeft. Het is belangrijk dat de brandstofdruk direct met het afnemen van het vacuüm in de inlaat mee oploopt. Om eea uit te sluiten als mogelijk probleem moet je een brandstofdrukmeter aansluiten en 'snap throttle test' uitvoeren.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2018 15:03 #975011 door V300 register
Nog een 3e berichtje; de vermogenswinst van het verwijderen van PulsAir is 0, en op andere momenten is de aanwezigheid van het systeem ook niet merkbaar.
EGR is als het goed is ook niet actief bij volgas, maar heeft wel eerder de neiging om te vervuilen en daardoor problemen met het mooi lopen van de motor te geven.

Daarentegen is de milieuwinst van het aanwezig laten van PulsAir zeer duidelijk; het CO en HC percentage bij stationair en lage deellast wordt merkbaar verlaagd.
Mijn advies wat betreft PulsAir is dus ook simpel: laten zitten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-04-2018 21:23 #975028 door V300 register
Ik heb liever dat ALLE door de motor via het inlaatspruitstuk aangezogen zuurstofmoleculen
deelnemen aan de verbranding van de benzine in de cilinders en daar vermogen leveren
dan dat een gedeelte wordt weggenomen en in de uitlaat de niet verbrande benzineresten
tot een lager energieniveau brengt. Ik betaal aan de pomp tenslotte per liter.
Ook zonder Pulsair voldoet de motor aan het wettelijk maximum CO percentage.
Je kunt de twee terugslagkleppen verwijderen en afdoppen met een halfduimse
dop en aftap van de slang in de grote aanzuigbuis met een dop van een stoelpoot.
Maar zoals Wouter zegt, het hoeft niet.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC