Motor warmt op bij hoge snelheid
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Al sinds die tijd valt het me op dat de meter van de koelwatertemperatuur dan wat verder oploopt. Die staat bij warme motor al rechts van het midden (afwijking in de meter) en blijft daar in principe gewoon staan, winter of zomer, file of 100 km/h. Echter als je harder dan 120 km/h gaat rijden, loopt de meter ineens verder op. Hoe zit dit bij andere 360-rijders? Ik heb er met mijn 345, 343 en 740 nooit "last" van gehad.
Als ik een hele tijd 150 km/h rijd, komt de meter echt op driekwart te staan, terwijl hij normaal op 2/3 staat en daar verder geen beweging in zit.
Koelvloeistof is nog geen jaar oud, evenals de thermostaat en radiateur. Er verdwijnt geen koelvloeistof en deze blijft ook mooi helder.
Iemand ervaringen, tips, idee?n..?
Edit: het gaat om een B19A uit 1983
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
het punt is dat bij een constante snelheid van 130 km/h dit verschijnsel zich al voordoet. De motor draait dan iets van 3250 tpm (gokje, want het is 3000 bij 120). Een hogere snelheid maakt dan verder niet uit.
De waterpomp heb ik afgelopen zomer losgehad, het schoepenwiel draaide soepel en er zat geen speling op de as. Het is waarschijnlijk nog wel de originele uit 1983, maar goed het ding zag er prima uit.
In NL is dit verder ook geen probleem, maar ik ben bang dat het komende zomer in het warme zuiden wel een probleem wordt, bijvoorbeeld op (steile) autobaanhellingen.
Edit: ik zit net nog even in de facturenmap te bladeren, ik zie dat ik er afgelopen zomer een 'warme' thermostaat in heb gezet. Als er uit dit topic verder niks voortkomt, denk ik dat ik over een tijdje eens een 'koude' thermostaat erin zet (82 of 88 graden ipv 92) om te zien of het dan weg is.
- Jan Molenaar
- Nieuw lid
-
- Mark Smeets
- Moderator
-

- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
janmolenaar;227801 schreef : kijk eens naar de dop van het expansie als die niet goed is bouwt hij slecht druk op
vind ik een goede, immers zorgt de verhoogde druk dat de koelvloeistof later gaat koken en dus zijn werk kan doen.
heb je een viscose of electrische fan? niet dat het veel uitmaakt met zoveel rijwind, maar toch.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
alleen, hoe test je zo'n dop?
Er zit een viscofan op, die overigens nooit 'vast' wordt. Maar goed, geen koelproblemen in de file
- V300 register
- Verbannen
-

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

En wie zegt dat dat een goede is? Iig, de dealer is gemaild of ze nog nieuw te krijgen zijn.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zou de gok zelfs durven nemen met een kvs-reservoirdop van de sloop. Hoe vaak gaan die dingenkapot? Kans van 1/1000 of zo dat je n?t een kapotte treft.