- Berichten: 9
Oil Catch Can en carterventilatie
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Nu dacht ik om misschien een zogenaamde Oil Catch Can te plaatsen.
Deze komt dus ergens in de slang van de carterventilatie. De olie wordt eruitgefilterd en 'schone' lucht gaat verder naar de luchtaanzuigbuis voor het gasklephuis. In principe is dit allemaal makkelijk te doen. Zo'n Oil Catch Can moet wel eens in de zoveel tijd geleegd worden, maar dat zal (bij mij) gezien mijn kilometers wel niet zo snel gaan. Wel begon ik ineens nog aan iets anders te denken.
De carterventilatie komt pas n? de Lucht Massa Meter. De LMM meet de hoeveelheid en temperatuur(?) van de aangezogen lucht en samen met de stand van de gasklep wordt zo een ideaal mengsel bepaald, voor een ideale verbranding. Klopt dat?
Nu zat ik dus te denken, als het mengsel wordt bepaald door de LMM en de stand van het gasklephuis, 'verstoord' de carterventilatie het proces van het samenstellen van het ideale mengsel dan niet? Want de carterventilatie zit pas n? de LMM op de luchtaanzuigbuis, de aangezogen lucht uit het carter wordt dan dus n?et meegerekend door de LMM, waardoor de 'ideale' verhouding van het mengsel weer verstoord wordt. De temperatuur van de lucht uit het carter is natuurlijk ook veel hoger dan de temperatuur van de aangezogen buitenlucht. Zie ik dat goed?
Als dat zo is, zou het dan een oplossing zijn om een Oil Catch Can te gebruiken en op de 'uitgang' een klein filter te zetten, en de aansluiting op de luchtaanzuigbuis af te doppen? Dan komt de carterventilatie dus uit in de buitenlucht en wordt deze niet meer in het inlaattraject opgenomen.
?f zie ik dit alles verkeerd? Wordt er in de inlaat w?l rekening gehouden met de carterventilatie en het effect ervan op het ideale mengsel? In dat geval zou ik het proces van het bereiken van het ideale mengsel dus verstoren door de carterventilatie los te halen van de inlaat.
Wie denkt er met me mee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Overigens zijn er diverse cleaners op de markt om aanslag op te lossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dan is er in het inlaattraject weer meer ruimte voor verse, zuurstofrijke lucht.
Die paar cc extra lucht merk je niet hoor.Erik;80920 schreef : Kan zo'n carterretourslangetje ook niet een soort turbo-effect geven?
Remmenreiniger werkt perfect!Erik;80920 schreef : Overigens zijn er diverse cleaners op de markt om aanslag op te lossen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Met remmenreiniger kun je je spruitstuk perfect reinigen zonder dat het erg is dat het in je blok zelf terecht komt. Dat verbrand toch wel weer als het tegen die tijd nog niet verdampt is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Okee, dat is niet de nette methode. Maar een catch can is niet veel meer dan dat...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Een filtertje heb je niet nodig, gewoon de ontluchtingslang naar buiten/beneden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.