Technische vraag over rollenbank
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 21:25 #624057
door V300 register
Technische vraag over rollenbank is gemaakt door V300 register
Bij de Zandvoortracers van de Volvo 360 competitie is een discussie gaande omdat iemand na na een test op de rollenbank gediskwalificeerd is. Ik heb een gedeelte uit de discussie bijgevoegd. Mocht je willen reageren: de betreffende mensen lezen met dit forum mee.
******************
Na de kwalificatie van de vrijdag werden de 1e zes autos naar de rollenbank gesommeerd, oftewel: een klein testje om te kijken wat het vermogen van de truzas was op die dag. Deze zet werd herhaald na de 1e race en de uitslag van de rollenbank zou aan het einde van de dag bekend worden gemaakt.
In race 2 een herhaling van zetten. Robert 1, Dennis 2 en Pieter 3.
Even voor de minder technische lezers: een rollenbank is een apparaat waarmee wordt gemeten wat het vermogen is van bijvoorbeeld een auto, motor of bromfiets. Door de, door de motor aangedreven, wielen op rollen te plaatsen kan feitelijk worden gemeten wat het mechanische vermogen (het koppel in Newton Meter) is, dat de wielen afgeven aan de rollen. In vele gevallen wordt dit dan middels berekeningen of modellen omgezet naar calorische vermogens (in kilowatt KW) wat weer kan worden omgezet in paardekrachten (PK=0,736KW). Deze calorische waarden zijn eigenlijk de hoeveelheid energie die ontstaat bij de verbranding van een lucht/benzine mengsel, en dan het liefst in de verhouding 14:1. Tevens wordt via deze berekeningen of modellen afgeleid wat de waarden zijn aan de uitgaande as van de motor (krukas) en, zo hebben wij dit weekend begrepen, ook aan de nokkenas.
_____knip, vervolg in volgende bijdrage_______
******************
Na de kwalificatie van de vrijdag werden de 1e zes autos naar de rollenbank gesommeerd, oftewel: een klein testje om te kijken wat het vermogen van de truzas was op die dag. Deze zet werd herhaald na de 1e race en de uitslag van de rollenbank zou aan het einde van de dag bekend worden gemaakt.
In race 2 een herhaling van zetten. Robert 1, Dennis 2 en Pieter 3.
Even voor de minder technische lezers: een rollenbank is een apparaat waarmee wordt gemeten wat het vermogen is van bijvoorbeeld een auto, motor of bromfiets. Door de, door de motor aangedreven, wielen op rollen te plaatsen kan feitelijk worden gemeten wat het mechanische vermogen (het koppel in Newton Meter) is, dat de wielen afgeven aan de rollen. In vele gevallen wordt dit dan middels berekeningen of modellen omgezet naar calorische vermogens (in kilowatt KW) wat weer kan worden omgezet in paardekrachten (PK=0,736KW). Deze calorische waarden zijn eigenlijk de hoeveelheid energie die ontstaat bij de verbranding van een lucht/benzine mengsel, en dan het liefst in de verhouding 14:1. Tevens wordt via deze berekeningen of modellen afgeleid wat de waarden zijn aan de uitgaande as van de motor (krukas) en, zo hebben wij dit weekend begrepen, ook aan de nokkenas.
_____knip, vervolg in volgende bijdrage_______
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 21:28 #635904
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
De resultaten van de rollenbank waren verbluffend, verschillende vermogens curves, verschillende Pk waarden en verschillende uitkomsten voor het maximale koppel.
De autos van Pieter en Robbert bleken teveel Pks te hebben en de auto van Dennis geeft een te hoog koppel (was al eerder vastgesteld maar toen geen rede tot actie). Het resultaat van de test Pieter gediskwalificeerd, en Dennis een waarschuwing. Pikant detail bij de test is dat het vastgestelde vermogen niet bij dezelfde toerentallen is afgelezen, de auto van Pieter gaf het maximale vermogen bij maar liefst 6500 toeren terwijl de andere autos door de begrenzer in de ECU (computer van het motormanagement systeem) niet verder kwamen dan 5800 toeren. Dat het vermogen van Pieter hoger ligt is dus niet zo verwonderlijk, hoe hoger het toerental hoe hoger het vermogen (in de formule 1 worden toerentallen bereikt van ongeveer 18.000 toeren per minuut). De ECU in de auto van Pieter is trouwens (voorzover wij weten) een originele uit een straatauto met B200E motor. Ook de oude 459 (zij ruste in vrede) was uitgerust met een ECU zonder begrenzer. Pinari gaat uitzoeken of deze standaard zijn aangebracht bij de 360 modellen van Volvo. Het reglement van de Volvo CUP schrijft namelijk o.a. voor dat gebruik moet worden gemaakt van onderdelen die origineel door volvo zijn gebruikt. Vooralsnog lijkt het in ieder geval redelijk dat ook voor de auto van Pieter wordt uitgegaan van het geleverde vermogen bij 5800 toeren, anders wordt er ons inziens gemeten met 2 maten.
*****************
De autos van Pieter en Robbert bleken teveel Pks te hebben en de auto van Dennis geeft een te hoog koppel (was al eerder vastgesteld maar toen geen rede tot actie). Het resultaat van de test Pieter gediskwalificeerd, en Dennis een waarschuwing. Pikant detail bij de test is dat het vastgestelde vermogen niet bij dezelfde toerentallen is afgelezen, de auto van Pieter gaf het maximale vermogen bij maar liefst 6500 toeren terwijl de andere autos door de begrenzer in de ECU (computer van het motormanagement systeem) niet verder kwamen dan 5800 toeren. Dat het vermogen van Pieter hoger ligt is dus niet zo verwonderlijk, hoe hoger het toerental hoe hoger het vermogen (in de formule 1 worden toerentallen bereikt van ongeveer 18.000 toeren per minuut). De ECU in de auto van Pieter is trouwens (voorzover wij weten) een originele uit een straatauto met B200E motor. Ook de oude 459 (zij ruste in vrede) was uitgerust met een ECU zonder begrenzer. Pinari gaat uitzoeken of deze standaard zijn aangebracht bij de 360 modellen van Volvo. Het reglement van de Volvo CUP schrijft namelijk o.a. voor dat gebruik moet worden gemaakt van onderdelen die origineel door volvo zijn gebruikt. Vooralsnog lijkt het in ieder geval redelijk dat ook voor de auto van Pieter wordt uitgegaan van het geleverde vermogen bij 5800 toeren, anders wordt er ons inziens gemeten met 2 maten.
*****************
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 21:31 #635905
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
enne.. de uitslag? wat waren de verschillen in vermogen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 21:36 #635906
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
Niet precies bekend. Pieter zat in ieder geval net boven de 125 PK. Ik informeer er nog even naar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 21:40 #635907
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
Volgens mij had er ooit iemand meegereden met een standaard 360 die 138 PK leverde en ook meteen gediskwalificeerd werd,
Mij vraag is, hoe dit gezien de 360 standaard 111PK vermogen heeft mogelijk is zonder mechanische aanpassingen.
Mij vraag is, hoe dit gezien de 360 standaard 111PK vermogen heeft mogelijk is zonder mechanische aanpassingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 21:42 #635908
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
(even offtopic : ik heb enige tijd een versnellingsbak gekocht van een v360cup racer in Houten, ik kan geen enkele correspondentie meer vinden, maar ik zou nog even voor hem opzoeken wat voor spiegel ik had in de volvo, wil diegene mij even mailen op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ? Dank je)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 21:56 #635909
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
Hoi Hans,
verwijs die gasten maar naar mijn topic 'identificatie elektronische ontstekings units'
daar staat of er wel of niet een rev.limiter op een bepaald type renix zit, en bij welke motortypes die hoort.
origineel zijn er 360's met en zonder rev.limiter afgeleverd
het bepalen van het max. vermogen moet natuurlijk gebeuren op het toerental wat de fabrikant daarvoor opgeeft (redline) anders is het inderdaad meten met 2 maten.
Groetjes Wouter
verwijs die gasten maar naar mijn topic 'identificatie elektronische ontstekings units'
daar staat of er wel of niet een rev.limiter op een bepaald type renix zit, en bij welke motortypes die hoort.
origineel zijn er 360's met en zonder rev.limiter afgeleverd
het bepalen van het max. vermogen moet natuurlijk gebeuren op het toerental wat de fabrikant daarvoor opgeeft (redline) anders is het inderdaad meten met 2 maten.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 22:08 #635910
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 22:25 #635911
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
30-06-2005 22:27 #635912
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Technische vraag over rollenbank
conclusie van t bekijken van de tabel; hij heeft dus waarschijnlijk een 405 terwijl de anderen een 408 erin hebben. beiden origineel voor B200E.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets