Hulpluchtregelaar
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2006 13:10 #636138
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Hulpluchtregelaar
Ook een vaak voorkomend euvel is de vijfde (choke) injector waarbij de stekker bij dichte motorkap eigenlijk een beetje in de knoei komt.
De ECU voorkomt dat de motor afslaat maar kan niet voorkomen dat het stationaire toerental eigenlijk te laag is en de motor onregelmatig ronddraait.
De ECU voorkomt dat de motor afslaat maar kan niet voorkomen dat het stationaire toerental eigenlijk te laag is en de motor onregelmatig ronddraait.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2006 13:14 #636139
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Hulpluchtregelaar
Is dat de stekker van de hulpluchtregelaar die je bedoelt Jouke?
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2006 15:29 #636140
door V300 register
de 'choke injector' moet wel de koudstartvernevelaar zijn, lijkt me.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2006 15:47 #636141
En de hulpluchtregelaar regelt hoeveel die inspuit, zo is het toch?
Ik kan uit de schematische tekening in de vraagbaak ook niet goed uitmaken waar die koude startinjector zit.
Ik kan uit de schematische tekening in de vraagbaak ook niet goed uitmaken waar die koude startinjector zit.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2006 16:15 #636142
door V300 register
De hulpluchtregelaar zit bijna tegen de motorkap aan en de 5e injector onder bij het spruitstuk , zover ik het heb begrepen
maar ik zal eens kijken of die stekker die Jouke bedoelt nog goed contact maakt
hij zit bij mij omgevouwen en met een bundelbandje vast om te voorkomen dat ie tegen de motorkap aan komt
Als hij geen goed contact maakt werkt de hulpluchtregelaar ook niet
Maar wat ik vreemd vind , als er veel 360 's dit probleem hebben dat er nog geen deugdelijke oplossing voor dit probleem is gevonden
Maar ik ben er van overtuigd dat we er met zijn allen er wel uit komen
maar ik zal eens kijken of die stekker die Jouke bedoelt nog goed contact maakt
hij zit bij mij omgevouwen en met een bundelbandje vast om te voorkomen dat ie tegen de motorkap aan komt
Als hij geen goed contact maakt werkt de hulpluchtregelaar ook niet
Maar wat ik vreemd vind , als er veel 360 's dit probleem hebben dat er nog geen deugdelijke oplossing voor dit probleem is gevonden
Maar ik ben er van overtuigd dat we er met zijn allen er wel uit komen
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2006 20:00 #636143
door V300 register
Heb net op de site van Volvolvo gekeken en zag daar het volgende verhaal.
Het gaat over de werking van de hulpluchtregelaar
De klep wordt samen met de koude start injector aangesuurd.
Wanneer je de auto koud start staat de klep open en kan er lucht door, via de thermotijdschakelaar in je blok gaat er stroom lopen naar de klep en naar de koudestartinjector.
De injector gaat dan extra benzine mee inspuiten. in de klep gaat een draadje "gloeien" welke een bimetaaltje opwarmt.
Dit bimetaaltje sluit langzaam de luchtdoorgang van de klep.
tot deze helemaal dicht is, op een gegeven moment is de thermotijdschakelaar op dezelfde manier warm geworden (en door de hitte van het koelwater) en stopt dus met spanning leveren aan de koudestartinjector:
resultaat dus na een tijdje: koude startinjector doet niks meer en de betreffende klep laat geen lucht meer door.
Wanneer je de motor start als deze nog warm is zal de kelp ook dicht zijn, dit omdta de klep tegen het blok is gemonteerd en daardoor door de warmte van het blok ook warm is, het binmetaal heeft dan de klep gesloten.
Hetzelfde geldt voor de koude-startinjector, omdat het blok nog warm is is de temperatuur bij de thermotijdschakelaar hoog genoeg dat deze niet schakeld en dus ook de koude startinjector niet aastuurd:
kort samengevat dus: koude start: klep open en injector open, na een tijdje klep gesloten en injector door de thermotijdschakelaar niet meer open.
warme start: klep door warmte van de motor gesloten, injector door warmte bij de thermotijdschakelaar niet bekrachtigd en dus gesloten.
Het gaat over de werking van de hulpluchtregelaar
De klep wordt samen met de koude start injector aangesuurd.
Wanneer je de auto koud start staat de klep open en kan er lucht door, via de thermotijdschakelaar in je blok gaat er stroom lopen naar de klep en naar de koudestartinjector.
De injector gaat dan extra benzine mee inspuiten. in de klep gaat een draadje "gloeien" welke een bimetaaltje opwarmt.
Dit bimetaaltje sluit langzaam de luchtdoorgang van de klep.
tot deze helemaal dicht is, op een gegeven moment is de thermotijdschakelaar op dezelfde manier warm geworden (en door de hitte van het koelwater) en stopt dus met spanning leveren aan de koudestartinjector:
resultaat dus na een tijdje: koude startinjector doet niks meer en de betreffende klep laat geen lucht meer door.
Wanneer je de motor start als deze nog warm is zal de kelp ook dicht zijn, dit omdta de klep tegen het blok is gemonteerd en daardoor door de warmte van het blok ook warm is, het binmetaal heeft dan de klep gesloten.
Hetzelfde geldt voor de koude-startinjector, omdat het blok nog warm is is de temperatuur bij de thermotijdschakelaar hoog genoeg dat deze niet schakeld en dus ook de koude startinjector niet aastuurd:
kort samengevat dus: koude start: klep open en injector open, na een tijdje klep gesloten en injector door de thermotijdschakelaar niet meer open.
warme start: klep door warmte van de motor gesloten, injector door warmte bij de thermotijdschakelaar niet bekrachtigd en dus gesloten.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
31-01-2006 23:12 #636144
door V300 register
en als er wat misgaat is het dus waarschijnlijk, wel benzine inspuiten maar niet de luchtklep open. dan vind ik het niks gek dat ie maar 500 toeren draait ... :-)
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2006 23:56 #636145
Henk,
Dat is een mooie vondst! Dit verhaal ken ik nog niet, de vraagbaak meld hier weinig over. Ik zoek dit probleem ook in de combinatie van de thermotijdschakelaar, de hulpluchtregelaar en de koude startinjector. Ik ga het morgen eens bekijken.
Dat is een mooie vondst! Dit verhaal ken ik nog niet, de vraagbaak meld hier weinig over. Ik zoek dit probleem ook in de combinatie van de thermotijdschakelaar, de hulpluchtregelaar en de koude startinjector. Ik ga het morgen eens bekijken.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-02-2006 00:05 #636146
door V300 register
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-02-2006 00:12 #636147
door V300 register
nee, want de hulplucht zal niet werken bij geopende gasklep; de doorlaat is gekalibreerd op een hoog vacuum (stationair) en zal bij volgas (geen vacuum) dus weinig of nog minder lucht doorlaten. enige wat je dan dus gaat doen is mengselverrijken. dat kan een kleine winst opleveren.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
Moderators: Mark Smeets