Motorwissel: 1.7 blok in een 340 1.4
- V300 register
- Verbannen
- Is het plug&play?
- Passen alle koelslangen, radiateur en andere aansluitingen?
- Mijn 340 met nu nog 1.4 blok heeft origineel een Renix-ontsteking. Kan ik dit probleemloos aansluiten met een 1.7 motorblok?
- Kan ik de originele draadboom gebruiken die nu in mijn 1.4 auto zit?
- Past een 1.7 motorblok in combinatie met de versnellingsbak en originele aandrijvingsdelen uit een 340 met 1.4 motorblok?
Kort samengevat:
Welke onderdelen heb ik nog nodig, en welke aanpassingen zijn er nodig om een 1.7 motorblok te laten passen in een 340 met origineel 1.4 motorblok?
Zijn er nog voor- en nadelen van deze motorwissel?
Nog even een andere vraag: is een 1.4 carburateur geschikt voor een 1.7 motorblok?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Er staat wel ??n en ander over geschreven op dit forum. Je moet wel wat aanpassingen doen, zeker geen plug and play... helaas.
Je hebt ook een andere carburateur nodig voor een 1700. (Als je toch gaat ombouwen, kan je beter een injectieblok uit een vroege 440/480 overzetten) Carburateurs van de 1700 geven wel eens gedoe, maar met reviseren ondervang je een hoop ellende. Daar staat ook wel wat over op het forum.
Succes!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-Nee, het subframe moet overgezet worden, en de uitlaat past niet (en misschien nog iets)
-Ja, als je de aansluitingen van de 1.7 mee overneemt dan past het meeste wel. De radiateur is in elk geval het zelfde.
-Nee, Renix van de 1.7 overnemen
-Geen idee, er zal niet veel anders zijn als je niet naar injectie gaat.
-Als je een handbak hebt past het, alleen moet je dan de aandrijfas van een 1.7 gebruiken.
Precies weet ik het ook niet, maar er staan hier prachtige topics over een ombouw. Voornamelijk het ''motortuning'' deel is interessant.
Voordelen van een 1.7 t.o.v. een 1.4
-Meer koppel en vermogen
-Zuiniger
-Stiller
-Rijdt vele malen fijner als je hem in perfecte staat van onderhoud hebt.
-Diverse onderdelen zijn het zelfde als in de Volvo 400-serie, en latere Volvo's en Renault. Zoeken dus makkelijker
-Stiller
-Meer tuning-potentieel
Nadelen van een 1.7 t.o.v. een 1.4
-Nog weinig reproductie van onderdelen (koelslangen bijvoorbeeld)
-Gevoeliger voor onderhoud, onderhoud je ze niet, dan rijden ze enorm slecht.
-Gevoelige carburateur
-Ontstekingsdelen zijn prijzig
-Je moet rekening houden dat je de distributieriem op tijd vervangt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvobot;227200 schreef : Nog even een andere vraag: is een 1.4 carburateur geschikt voor een 1.7 motorblok?
Dit is inderdaad een interessante vraag... Ik heb verschillende keren gehoord van niet, maar is het ooit door iemand geprobeerd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
nee.volvobot;227200 schreef : Nog even een andere vraag: is een 1.4 carburateur geschikt voor een 1.7 motorblok?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Als ik het samenvat heb ik nodig voor deze motorwissel:
- De aandrijfas van de 1.7.
- De Renix van de 1.7,
- Originele 1.7 carburateur (of wellicht zijn er nog andere opties?)
- Uitlaat van de 1.7 donor vanaf spruitstuk (aanpassing nodig?)
Bij nader inzien dus niet nodig?
- Subframe en motorsteunen van de 1.7?
Kan ik het koppelingshuis van de 1.4 (5bak) gebruiken, of heb ik die van de 1.7 donor nodig?
Is mijn lijstje compleet, of zijn er nog andere onderdelen en aanpassingen nodig?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Een 1.7 motor uit bijvoorbeeld een renault of volvo 400 serie kun je NIET zomaar erin hangen.
- carterpan + oliepomp
- koppeling/koppelingshuis
- spruitstukken
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Hiervoor:
- moet de auto compleet APK-waardig zijn
- heb je het kenteken nodig van de auto waar de 1700 uit komt (om te bewijzen dat het motorblok niet gejat is).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.