1.7 loopt niet goed (en loopt niet stationair)
- V300 register
- Verbannen
Ik heb helaas een probleem met de 340 1.7L.
Ik ben deze morgen naar school gereden, en vrij vlug viel het mij op dat de auto bij het accelereren, en het houden van een snelheid (vooral 60km/h) constant aan het bokken was (telkens inhouden). Op de snelweg kwam ik in het begin niet hoger dan 90km/h, op het einde (10km verder) haalde ik pas 110 ? 120km/h.
Ik dacht dat het door de mist kwam (vochtige lucht), maar toen het 's middags mooi weer was, had hij dit probleem nog steeds! Bij koude motor was het wel erger dan warme motor.
Nu hebben we eens onder de kap gekeken, en er zat een scheurtje in de slang van de radiator naar het motorblok net onder de verdelerkap. Deze druppelde, en de auto had dus net iets te weinig koelvloeistof (auto was niet te warm geworden). Dit is gemaakt, maar het stotteren en bokken bleef en was zelfs erger geworden. Zo erg dat er niet meer fatsoenlijk mee te rijden viel.
De monteur die die slang heeft gemaakt heeft de carburateur toen opnieuw proberen af te stellen wat niet lukte. Intussen liep de auto stationair niet meer (bij gas loslaten sloeg de auto keer op keer af). Mijn opa heeft de carburateur toen weer een beetje afgesteld gekregen, maar het lukte hem ook niet goed (hij heeft zo'n 40 jaar ervaring). Nu loopt de auto heel onregelmatig stationair, zo tussen de 300 en 1300 toeren en slaat elke halve minuut af.
Morgen gaat de auto naar een vriend van mijn opa die een garage heeft, en ook veel ervaring. Hij gaat er ook eens naar kijken.
Heeft iemand dit zelfde voorgehad, of een idee wat er mis is? Carburateur waarschijnlijk, maar wat te doen?
Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
dikke kans dus dat de carburateurvoet kromgetrokken is, wat je daarnaast omschrijft wat betreft stationair lopen tussen 300/1300rpm is een probleem met de vlotter/vlotterruimte
wordt zowieso de carburateur demonteren en nakijken ben ik bang, controleer ook pakkingen/menbramen en schroef t niet in elkaar als de pakkingen echt versleten zijn anders krijg je hem nooit goed afgesteld.
het afstellen van de vlotter is bij een 1.7 een behoorlijk precies werkje en komt al bijna net zo kritisch als het gewicht van de vlotter. demonteer hem even en weeg hem direct; weegt hij meer als 6 gram dan kun je hem weggooien (dan zuigt hij zich vol met benzine), je kunt daarnaast ook even de drijftest proberen: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=634
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat in dat topic wordt beschreven komt zo goed als perfect overeen met wat ik ervaren heb. Het nadeel is dat ik in dat topic wel de prijs voor een nieuwe carb van ?350 heb gelezen :eek:. De auto is me dat natuurlijk zeker waard, maar het is wel zo ongeveer al mijn spaargeld en nog een beetje meer...
Een revisieset heb ik trouwens liggen (meteen gekocht toen ik de auto ook net had gekocht), dus dat is niet het probleem. De kromgetrokken voet lijkt me wel erger want als dat het geval is valt er weinig meer te reviseren, of is het niet zo hopeloos?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
je kunt een kromme carburateurvoet nog vlakken, fijn schuurpapiertje (150/180) over een glasplaat spannen en voorzichtig 8-jes draaien tot hij overal weer raakt.
pak er bij het reviseren even de vraagbaak 85-91 bij voor wat fijnafstellingen etc. staat ook nog wat relevante info in
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
setsunakaede;184348 schreef : Het makkelijkst is het om even snel van pakkingpapier een paar extra voetpakkingen te knippen/snijden en die er onder te flansen. Loopt hij daarna beter --> voet krom...
Dat is wel het makkelijkst denk ik ja, maar is het ook goed?
Ik weet niet of het probleem snel weer terugkomt met deze methode, maar is het dan niet slimmer om de voet weer vlak te schuren? Dat duurt wel langer, maar als het beter is...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.