Versnellingspook kapot

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 20:26 #628270 door V300 register
Versnellingspook kapot is gemaakt door V300 register
En ja hoor.. het volgende euvel heeft zich al weer aangekondigd:

Netjes geparkeerd voor een supermarkt wilde ik weer achteruit wegrijden, kom ik er achter dat de knop die je om hoog trekt als je de auto in z'n achteruit wil zetten wel heel erg los zit. M.a.w. de achteruitstand kon ik niet meer instellen.

Ik heb de hele versnelllingspook uit elkaar gehaald en zag dat er een dingetje in zat wat omhoog getrokken moest worden, voordat je de auto in z'n achteruit kon zetten. Zat helemaal verstopt in de pook en je kan er moeilijk bij. Ik ben 3 keer de supermarkt ingelopen (gelukkig een grote ook met een beetje gereedschap) om slimme tools te halen om dat dingetje omhoog te trekken. Na een uur pulken is het me gelukt en kon ik wegrijden d.m.v. het insteken van een vork, dit in te haken in het plastic en e.e.a. omhoog te trekken. Niet ideaal natuurlijk :D.

Heeft iemand verstand van hoe de pook in elkaar zit, hoe het kan dat de knop los is gegaan (het ziet er niet naar uit dat het afgebroken is, indien wel dan kan ik het waarschijnlijk weer vastlijmen, hoewel dat wel netjes en heel precies moet gebeuren) en hoe ik e.e.a. weer kan repareren?

Alvast bedankt!

Dirk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 20:49 #742589 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Versnellingspook kapot
aangezien je de boel uiteindelijk wel in z'n achteruit gekregen heb, gaan we er dus vanuit dat het in de bediening zit, en niet in de bak.

adhv onderstaande afbeelding moet je er helemaal uit gaan komen:

als je de pookhoes loshaalt kun je zien of de onderzijde van het mechanisme in orde is.

de knop tilt een palletje op, als dat palletje hoog genoeg is is de pook in staat om verder naar links te bewegen om de achteruitversnelling te zoeken, de achteruitrijlampschakelaar zit ook in dit systeem verwerkt. waarschijnlijk ligt er wat los in deze hefboomverbinding waarop het palletje niet opgetild word.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 21:00 #742590 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Versnellingspook kapot
Ja, het zit inderdaad in de pook.

De knop die je met je vingers omhoog trekt als je hem in z'n achteruitstand zet zit los van de rest van het geheel.

Ik heb de plaat bekeken, maar vind het moeilijk om te zien hoe het precies in elkaar zit. Misschien na een nachtje slapen dat ik het duidelijker zie. Bedankt voor het posten van dit figuur btw... waar haal je dat vandaan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 21:03 #742591 door V300 register

AvdAkker;78571 schreef : waarschijnlijk ligt er wat los in deze hefboomverbinding waarop het palletje niet opgetild word.

Ja, dat is het precies. De enige manier hoe ik hem nu in z'n achteruit krijg is om er een vork in te steken en hem handmatig omhoog te trekken.

Ik zie echter niet vanuit de figuur hoe het aan elkaar verbonden zou moeten zijn.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 21:07 #742592 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Versnellingspook kapot
het stangetje aan de rechterkant (binnen de rechthoek) zit binnenin de pook, word omhoog getild door de pookknop, en neemt onder het palletje mee, dat zit los/is afgebroken oid.

plaatje komt uit de vraagbaak. dat is overigens een enorm handig boekie voor iedereen die een 300 heeft, voor clubleden staat hij onder het ledenmenu samen met nog een flinke berg aan manuals e.d.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 21:08 #742593 door V300 register
Dat knopje, waar de pijl naar wijst, dat heb ik volgens mij niet, wat is dat voor knopje?

Bijlagen:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 21:29 #742598 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Versnellingspook kapot
Je hebt wel net de meest vervelende problemen zeg. Niet willen starten, nu dit...
Het irritantste is dan nog dat je alles zelf moet doen omdat er geen clublid in de buurt woont:snif:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 21:47 #742603 door V300 register

volvofiel;78580 schreef : Je hebt wel net de meest vervelende problemen zeg. Niet willen starten, nu dit...
Het irritantste is dan nog dat je alles zelf moet doen omdat er geen clublid in de buurt woont:snif:

Haha, ja, ik word er goed gek van. Eerst een bokkende wagen, dan een kapotte accu, dan een idioot die m'n achterdeur inbeukt en zonder bericht achter te laten verder rijdt, dan m'n onstekingsmechanisme niet in orde, dan zelf tegen een paaltje aangebotst en nu m'n versnellingspook. Allemaal in 3 maanden tijd. Ben benieuwd wat er de komende maanden op het programma staat.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-12-2008 22:03 #742613 door V300 register
Staat er in de handleidingen trouwens een gedetaileerde afbeelding van het bovenste gedeelte (m.n. van de aanhechting van de staaf die omhoog getrokken wordt en de knop die je met je vingers omhoog naar de versnellingspook trekt als je de auto in z'n achteruit wilt zetten)?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-12-2008 22:05 #742614 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Versnellingspook kapot
De handleiding maant niet aan tot zelfstandig onderhoud verrichten; dan verdient de dealer niks meer.

Lid worden of een vraagbaak, dan gaat er een wereld voor je open.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC